Konkurenčnost
Kód:
MD/8/CIKS74 Název
originálu: Industrial alliance for competitiveness :
the case of Korea Překlad
názvu:
Průmyslová aliance za účelem dosažení konkurenceschopnosti : příklad
Koreje Autor:
BYUN, Hyung-Yoon, KIM, Youn-Suk Zdroj:
Multinational Business Review, 2000, roč. 8,
č. 2. Výtah: Stabilizační politika
MMF donutila Koreu, aby provedla významné reformy. Debatuje se o
nezbytných změnách, které by urychlily revitalizaci korejského národního
hospodářství. Dochází se k závěru, že Korea vyjde z krize posílena,
konkurenceschopnější, s lepší alokací zdrojů a s lepším napojením na
světovou ekonomiku. Korea se nachází na křižovatce a současná krize
znamená velkou příležitost k dalšímu úspěšnému rozvoji země. Jelikož
se Korea již dále nemůže spoléhat výhradně na dovozy technologie a
surovin, musí změnit svojí technologickou politiku a vnitřní podmínky, aby
byla schopna dostihnout technologicky nejvyspělejších země. Kód:
MD/8/CIKS75 Název
originálu: Electronics parts distributor improves
customer service Překlad
názvu:
Distributor elektronických součástek zlepšuje služby zákazníkům Autor:
ATKINSON, William Zdroj:
Purchasing, 2000, roč. 129, č. 5, s. 48. Výtah: Většina firem se snaží
zavádět elektronické obchodování, aby tak snižovaly svoje náklady. Firma
Newark Electronics (prodejní obrat 560 milionů USD) z Chicaga tak učinila
proto, aby zlepšila služby svým zákazníkům a získala převahu na trhu.
Firma, která má 1 900 zaměstnanců a
zabývá se prodejem elektronických součástek, již těží z výhod, které
ji elektronické obchodování přináší. Služby zákazníkům se zlepšily a
množství zboží na skladě se stabilizovalo.
Kód:
MD/8/CIKS76 Název
originálu: China Eastern comes of age Překlad
názvu:
Firma China Eastern Airlines Corp. Ltd
vyzrává Autor: FU, Tong Yong Zdroj:
Air Transport World, roč. 37, č. 9, s. 82. Výtah: Firma China Eastern
Airlines Corp. Ltd byla prvním čínským leteckým přepravcem, který
vstoupil na burzu, a to dokonce v Hong Kongu, New Yorku a Šanghaji v únoru
1997 s akciovým kapitálem 2,8 miliardy juanů. Od té doby se firma dále sloučila
s firmou China General Aviation Corp. a vykoupila její aktiva, intenzivně
restrukturalizovala a optimalizovala svůj letecký park, rozšířila svůj tržní
podíl a zvýšila svoji konkurenceschopnost. Pohyb kurzů akcií firmy China
General Aviation Corp. je důležitým indikátorem jak postupu čínské
reformy, tak i transformace leteckého průmyslu z podnikání orientovaného výrobně
na podnikání orientované kapitálově. Kód:
MD/8/CIKS77 Název
originálu: The national outcomes management project:
a benchmarking collaborative Překlad
názvu:
Výsledky národního projektu managementu výsledků : kolaborativní
benchmarking Autor:
DEWAN, Naakesh A., DANIELS, Allen, ZIEMAN, Gayle, KRAMER, Teresa Zdroj:
The Journal of Behavioral Health Services &
Research, 2000, roč. 27, č. 4, s. 431. Výtah: Tradiční způsob vyhodnocování jakosti zdravotnické péče zahrnuje měření struktury, procesů a výsledků péče. Většina programů, jejichž cílem je zlepšení jakosti zdravotnické péče, je postavena na zkoumání cyklu, který se skládá ze stanovení cílů, měření, a to buď procesů nebo výsledků, a retrospektivní zpětné vazby, jež slouží k ověřování výsledků naměřených hodnot v reálném čase. Benchmarking, což je známá účinná technologie, která se používá v podnikání, může vést k zavádění inovací, jež jsou nezbytné k přežití v ekonomickém prostředí, ve kterém je nezbytné provést redukci nákladů a zvýšit jakost. Účelem tohoto příspěvku je seznámit čtenáře s novým způsobem používání benchmarkingu při řízení ambulantní zdravotnické péče a s aplikací benchmarkingu na model kolaborativního managementu výsledků v projektu, který byl realizován na více než 16 místech v devíti státech USA. Kód:
MD/8/CIKS78 Název
originálu: Extraordinary extrusions Překlad
názvu:
Mimořádné výsledky firmy, která vyrábí výlisky pro automobilový
průmysl Autor:
HASEK, Glenn Zdroj:
Industry Week, 2000, roč. 249, č. 17, s. 79. Výtah: Výrobní závod firmy
Aeroquip-Inoac Co. z Livingstonu v Tennessee vyhrál cenu časopisu IndustryWeek
za nejlepší výrobní závod roku 2000 s názvem 2000 Best Plants award. Oceněná
továrna využívá podnětů svých zaměstnanců, benchmarkingové metody a řadu
dalších progresivních metod. Tento výrobní závod firmy Aeroquip-Inoac z
Livingstonu má výbornou pověst pokud jde o dodávky vysoce jakostních
komponentů a využívá metody just-in-time. Firma Aeroquip-Inoac Co. je
joint-venture, které vlastní Eaton Corp. z Clevelandu (51%) a japonská firma
Inoac Corp. (49%). Firma AIC má rovněž své výrobní závody v Atlantě a
Fremontu v Ohiu. Továrna v Livingstonu vyrábí zadní spoilery automobilů a
postranní výlisky pro karosérie automobilů, které dodává firmám jako
General Motors Corp., Ford Motor Co., Toyota Motor Corp., a Honda Motor Co. Ltd.
Kvalifikovaný výrobní tým, vyškolený v používání progresivních
technologií a řízený managementem, který podporuje a oceňuje inovativní
podněty dělníků, dosáhl vynikajících výsledků při zvyšování kvality
výroby. Kód:
MD/8/CIKS79 Název
originálu: Benchmarking Překlad
názvu:
Benchmarking Autor:
BRABAZON, Tony, BRABAZON, David Zdroj:
Accountancy Ireland, 2000, roč. 32, č. 5, s.
16. Výtah: Pojem
"benchmarking" původně znamenal geodetickou značku, která se používala
jako referenční bod při topografických nebo slapových měřeních.
V nedávné době získal pojem "benchmarking" široké použití
v podnikatelském světě jako označení procesu srovnávání produktů, služeb nebo podnikatelských metod firmy s jejími
nejvážnějšími konkurenty, nebo s těmi firmami, které jsou uznávány pro
svoji vůdčí podnikatelskou roli na trhu. Benchmarking používá srovnávacích
nástrojů, jako jsou procentický podíl objednávek dodaných včas, podíl záruční
doby a správní náklady na jednu objednávku při porovnávání určité
firmy s konkurencí. Firma může tímto způsobem zjistit, co má zlepšovat,
zda své výrobky nebo používané postupy, aby tak dosáhla lepšího postavení
na trhu. Kód
MD/8/CIKS80 Název
originálu: Hitting the mark Překlad
názvu:
Získávání trhu Autor:
BENETT, Nancy Zdroj:
Best's Review, 2000, roč. 101, č. 6, s. 67. Výtah: Pojišťovny používají
produkční benchmarking za tím účelem, aby ovlivňovaly chování pracovníků,
kteří provádějí management aktiv, směrem k dosažení požadovaného
investičního rizika a investičních výnosů. Výnosnost
investic je klíčovým faktorem konkurenceschopnosti produktu. To, jak výnosnost investic určité pojišťovny vypadá ve
srovnání s výnosností investic konkurenčního ústavu, může být důležitým
faktorem prodeje. Je pochopitelné, proč vedoucí pracovníci pojišťovny chtějí
vyhodnocovat výkonnost pracovníků, kteří jsou zodpovědní za řízení
firemních aktiv. Řada firem však dosud nezavedla efektivní benchmarking pro
vyhodnocování takovéto výnosnosti. K dispozici je řada matematických
postupů pro výpočet výnosnosti investic, na druhé straně však je celá řada
společností, které nejsou schopny vykázat investiční benchmarkingové
faktory, jež by byly efektivním nástrojem řízení firemního zdrojů a
firemních financí. Kód:
MD/8/CIKS81 Název
originálu: Independents' day Překlad
názvu:
Dosažení nezávislosti Autor:
WHITFORD, Marty Zdroj:
Hotel and Motel Management, 2000, roč. 215, č.
16, s. 30. Výtah: Po řadu let bojovali
vlastnící nezávislých hotelů s hotelovými řetězci o své místo na trhu. Díky internetu získávají tyto nezávislé hotely, při
velmi nízkých marketingových nákladech, možnost oslovit obrovské množství
potenciálních zákazníků ve srovnání s dřívějším stavem. Je zřejmé,
že nezávislé hotely nezískají významný podíl na trhu přes noc, ale
solidní webová marketingová strategie může v poměrně krátké době přispět
ke zvyšování jejich podílu na trhu a ke zlepšování konkurenceschopnosti,
a to vše při velmi malých ročních nákladech.
Pan Leslie Dreier, generální ředitel New Yorského hotelu Internet
Strategies, tvrdí, že správné uspořádání internetových adresářů,
vyhledávačů a souvisejících webových stránek je klíčem k managementu
podnikatelské činnosti na informační dálnici. Kód:
MD/8/CIKS82 Název
originálu: Automotive suppliers lose profitability Překlad
názvu:
Dodavatelé pro automobilový průmysl ztrácejí ziskovost Autor:
MILLIGAN, Brian Zdroj:
Purchasing, 2000, roč. 129, č. 6, s. 36. Výtah: Dle výsledků nedávné
studie přicházejí dodavatelé pro automobilový průmysl o zisky a zadlužují
se. K této situaci dochází navzdory tomu, že v průmyslovém podnikání
zisky rostou, protože se ekonomika rozvíjí. Zpráva vychází z průzkumu 56
dodavatelů pro automobilový průmysl v Severní Americe. Závěry studie částečně
vysvětlují stále rostoucí napětí mezi těmito dodavateli a výrobci
automobilů. Bylo zjištěno, že provozní náklady dodavatelů pro automobilový
průmysl trvale rostou, což způsobuje ztrátu jejich ziskovosti. To rovněž
vysvětluje i jejich rostoucí zadluženost. Růst podniků je nezbytný pro
splnění stále větších nároků na kvalitu dodavatelů pro automobilový průmysl.
Tento růst však musí jít ruku v ruce s rozvojem kvalifikace a
konkurenceschopnosti, které jsou založené na jasné strategii a na silném
managementu. Kód:
MD/8/CIKS83 Název
originálu: Putting competitive technology
intelligence to work Překlad
názvu:
Aplikace konkurenceschopných technologických znalostí v praxi Autor: NORLING, Parry M., HERRING, Jan P., ROSENKRANZ,Wayne, STELLPFLUG, A. Marcia, KAUFMAN, Stephen Zdroj:
Research Technology
Management, 2000, roč. 43, č. 5. Výtah: Uchovávání technologických znalostí může představovat pro firmu značný přínos, ale tato činnost musí být dobře organizovaná, musí využívat sofistikovaných nástrojů ke sběru a analýze informací a musí být v souladu se schopnostmi jednotlivců, kteří s těmito znalostmi budou pracovat. Tuto činnost musí provádět pracovníci, kteří mají příslušné zkušenosti, dovednosti a motivaci. Zkušenosti firem Motorola, SmithKline Beecham, Clorox a Baxter Health Care poskytují užitečný návod na realizaci takovýchto snah. Kód:
MD/8/CIKS84 Název
originálu: Automotive competitive intelligence 101: a
beginner's guide Překlad
názvu:
Zvyšování konkurenceschopnosti v automobilovém průmyslu : průvodce
pro začátečníky Autor:
UPHAM, Scott D. Zdroj:
Automotive Manufacturing & Production,
2000, roč. 112, č. 8, s. 34. Výtah: Ty nejschopnější firmy
provádějí přímou filtraci a implantaci konkurenčních dat do svého plánování
výroby, do činnosti oddělení pro projektování výrobků a do činnosti svých
nákupních oddělení. Aby se zabránilo ztrátě podnikatelských příležitostí
a chybným rozhodnutím, měla by každá taková firma mít: 1) kompletní
seznam kontraktů každého z konkurentů, 2) organizační diagramy konkurenčních
firem se jmény a funkcemi příslušných pracovníků a s uvedením rozsahu
jejich zodpovědnosti a 3) seznamy strategických aliancí, joint-ventures a
filiálek, které konkurenti vytvářejí. Diskutuje se o metodách prodeje, o
inženýringu, o způsobech nákupu a prodeje, které vedou ke zvyšování
konkurenceschopnosti podniku. Kód:
MD/8/CIKS85 Název
originálu: Women making strides in industry
leadership, but obstacles remain Překlad
názvu:
Ženy učinily v managementu průmyslových podniků velký krok vpřed,
ale bariéry stále zůstávají Autor:
ROBERTS, Sally Zdroj:
Business Insurance, 2000, roč. 34, č. 40, s.
11. Výtah: Dle názoru žen, které
delší dobu pracují v pojišťovnictví, ženy udělaly a dělají velký
pokrok při šplhání na pomyslném kariérním žebříčku v této oblasti
podnikání. V pojišťovnictví již
pracuje řada žen v managementu na střední i vyšší úrovni, některé z
nich dokonce sedí ve správních radách firem. Pouze málo z nich však vykonává
funkci generálního ředitele. Počet žen v těch nejvyšších funkcích je
stále ještě nízký ve srovnání s celkovým počtem žen, které v pojišťovnictví
pracují, tvrdí řada z nich. V nejvyšších funkcích pojišťovacích a
finančních institucí ženy zcela chybí a je otázka, zda v nejbližší době
dojde k situaci, aby žena takovouto funkci zaujímala. Ženy tvrdí, že musí
pracovat dvakrát tolik než jejich kolegové, chtějí-li dosáhnout stejného
uznání a odměny jako muži. Kód:
MD/8/CIKS86 Název
originálu: Benchmark 2000 : production, print, and
paper Překlad
názvu:
Benchmark 2000 : výroba, tisk a papír Autor:
FERRIOLO, Shayn, SANTO, Lisa Zdroj:
Catalog Age, 2000, roč. 17, č. 11, s. 45. Výtah: Nejvýznamnější trendy
při marketingu katalogů. které identifikoval letošní průzkum,
je rostoucí popularita digitální fotografie, mírný růst aplikace tisku computer-to-plate a větší
rozsah využívání formátu (PDF). Krátce řečeno, výrobci katalogů se naučili
maximalizovat využívání internetových technologií, aniž by zapomínali na
to, že konečným cílem využívání těchto technologií je usnadnění možnosti
oslovit větší skupinu kupujících na dálku. Statistické údaje v tabulkové
formě předkládají přehledně výsledky výzkumu. Kód:
MD/8/CIKS87 Název
originálu: CTP approaches the 50% mark Překlad
názvu:
Tisk CTP se přibližuje hranici 50% Autor:
JENKINS, Caroline Zdroj:
The Magazine for Magazine Management, 2000, roč.
29, č. 13. Výtah: Dle průzkumu agentury FOLIO, který se prováděl v oblasti digitálního tisku, bylo zjištěno, že ačkoliv objem tisku prováděného metodou DTP a objem zaváděných digitálních metod korekce tisku trvale roste a podíl tohoto průmyslového odvětví dosahuje 50%, stále přetrvávají některé nevyřešené problémy ohledně plynulosti zpracování zakázek. Od roku 1997 rostl průměrný počet titulů vytištěných metodou CTP asi o 10% ročně. V současné době přibližně 3/4 výrobců tisknou alespoň několik titulů pomocí CTP. To je naprostý tržní zvrat od roku 1997, kdy 73,6% vydavatelů nepublikovalo pomocí CTP vůbec žádný titul. Náklady na digitální nástroje pro kontrolu a opravy tisku jsou, dle tvrzení vydavatelů, tou největší překážkou pro další rozvoj CTP. Pro srovnání, minulý rok byly největší překážkou náklady na digitalizaci pomůcek, které měly za základ film. Přesto však v současné době pouze 8% respondentů tvrdí, že hlavní brzdou této metody tisku je přerušování toku pracovních operací. Pro srovnání, v minulém roce to tvrdilo 17,7% respondentů. Kód:
MD/8/CIKS88 Název
originálu: Cultural differences in planning/success
relationships : a comparison of small enterprises in Ireland, West Germany, and
East Germany Překlad
názvu: Kulturní
rozdíly při plánování, úspěšné vztahy : srovnání malých podniků v
Irsku, v západní a východní části Německa Autor:
RAUCH, Andreas, FRESE, Michael Zdroj:
Journal of Small Business Management, 2000, roč.
38, č. 4, s. 28. Výtah: Studie se snaží
zjistit, zda vztah mezi plánováním a úspěchem závisí na
kulturním kontextu. Srovnávaly se různé plánovací strategie a
jejich vztah k úspěchu u 77 irských, 102 východoněmeckých a 98 západoněmeckých
firem činných v oblasti drobného podnikání. V Německu mělo plánování
pozitivní dopad na úspěšnost firem, zatímco v Irsku byl tento vztah
negativní. Navíc se zjistilo, že plánovací strategie vytvářejí vazby
mezi vlastníky, orientací firem a firemním úspěchem. Tato vazba byla v Německu
pozitivní, v Irsku byla naopak negativní. Tyto rozdíly se vysvětlují silnější
potřebou vyhnout se nejistotě, která existuje v Německu, což v Německu činí
z plánování úspěšný nástroj adekvátní německé kultuře.
Kód:
MD/8/CIKS89 Název
originálu: Customer experience on the Web shouldn't
be a roller coaster ride Překlad
názvu:
Obchodování prostřednictvím webu by mělo být pro zákazníka příjemnou
záležitostí Autor:
GRAY, John Zdroj:
Call Center Solutions, 2000, roč. 19, č. 3,
s. 74. Výtah: Nejdůležitější otázkou zavádění péče o zákazníky on-line je rozhodnutí o tom, zda má tato on-line péče tvořit součást plánovacího procesu elektronického obchodování. Firmy budou schopny lépe maximalizovat svoji on-line péči o zákazníka, pokud nejdříve vyřeší kritické úkoly, které jsou nutné pro zabezpečení toho, aby jejich provozovny byly schopny uspokojovat potřeby zákazníka. Existuje celá řada technologií, které zabezpečují péči o zákazníka, a postupy, které může elektronické obchodování on-line používat, včetně řady interaktivních metod, jako jsou například: 1. instant chat (rychlý rozhovor) - pro konverzaci v reálném čase, 2. page push (protlačení stránky do popředí) - kdy obchodní zástupce doslova protlačí webovou stránku na obrazovku zákazníka, který vyhledává informace, 3. prohledávání typu "follow me" (následuj mě), které zákazníkovi umožňuje nahlédnout do toho, co zástupce právě dělá, 4. split screening (rozdělená sledování) - pro srovnání nákupu, křížového prodeje a výprodeje, 5. form sharing (sdílení formulářů) - pro pomoc při vyplňování formulářů, a 6. "call me" (zavolej mě), což zákazníkovi umožňuje na obchodním zástupci požadovat, aby ho okamžitě nebo plánovaně zpětně zavolal. Kód:
MD/8/CIKS90 Název
originálu: Let's talk about it Překlad
názvu:
Mluvme o tom Autor:
DILGER, Karen Abramic Zdroj:
Manufacturing Systems, 2000, roč. 18, č. 9,
s. Výtah: Jako součást programu
trvalého doplňování zásob výrobků jako jsou džusy, želé a konzervační
prostředky, dostává firma Welch denní hlášení od svých maloobchodních
prodejců, která jsou tvořena statistickými údaji o aktuálním stavu
inventury výrobků, včetně jejich polohy a pohybu. V tomto systému inventarizace, který řídí prodejce
(VMI), je firma Welch zodpovědná za kontrolu úrovně inventarizace 10 zákazníků.
Pro vzájemnou komunikaci se používá elektronická výměna dat (EDI). Firma
Welch má přehled o stavu inventarizace všech zákazníků, kteří mohou mít
své provozovny na různých místech. Analytici zásobování firmy Welch
shromažďují a vyhodnocují každodenní data a k tomu používají plánovací
program XEI od firmy Prescient Systems, který pracuje pod operačním systémem
IBM AS/400. Kód:
MD/8/CIKS91 Název
originálu: Economic indicators Překlad
názvu:
Ekonomické indikátory Autor:
neuveden Zdroj:
New Zealand Management, 2000, roč. 47, č. 8,
s. 70. Výtah: V příspěvku se uvádějí
ekonomické indikátory Nového Zélandu a Austrálie. Měsíční index
ekonomických aktivit Nového Zélandu, Management-ERG, se značně zlepšil v
červnu, a tím se potvrdilo, že slabý výkon z dubna je již minulostí. Měsíční
index ekonomických aktivit Austrálie, Management-ERG, mohutně vzrostl v červnu,
což bylo způsobeno růstem maloobchodního obratu, který byl podpořen značnými
dovozy a snížením nezaměstnanosti. Kód:
MD/8/CIKS92 Název
originálu: Insurance companies ride the wave Překlad
názvu:
Pojišťovnictví zasaženo celou řadou změn Autor:
CARTLIDGE, Mike Zdroj:
New Zealand Management, 2000, roč. 47, č. 8,
s. 44. Výtah: V oboru pojišťovnictví
je v současné době celá řada firem,
které se prezentují jako společnosti poskytující "finanční služby"
a jako dodavatelé investičních produktů.
To je však pouze jeden z aspektů mnoha změn, které jsou vyvolány
rychlým růstem elektronického obchodování. V oblasti služeb zákazníkům
bude napříště převládat model finančních služeb.
Schopné firmy se snaží poskytovat to, co od nich elektronický zákazník
vyžaduje: webové stránky, se kterými je snadná komunikace a které je možné
osobně využívat, efektivní služby s možnosti srovnávat různé finanční
produkty a kvalitní smluvní podmínky. Kód:
MD/8/CIKS93 Název
originálu: The role of capital cost in performance
measurement and benchmarking Překlad
názvu:
Role kapitálových nákladů při měření výkonnosti a benchmarking Autor:
RIVENBARK, William C. Zdroj:
Public Performance & Management Review,
2000, roč. 24, č. 1, s. 22. Výtah: Literatura, která se zabývá měřením výkonnosti, je velice rozsáhlá a zabývá se jak otázkou, proč je třeba výkonnost měřit, tak i otázkou, jak výkonnost měřit. Co ještě zbývá nevyřešeno je to, jak získat vhodný nástroj na získání údajů o nákladech, aby se tak umožňovalo měření efektivnosti. Tento příspěvek nabízí metodologii zpracování údajů o nákladech, která kontroluje odchylky kapitálových nákladů a která je používána vládou Severní Karolíny při projektu měření výkonnosti. Ukazuje se, že výpočtová metoda kapitálových nákladů má přímý vliv na měření efektivnosti. Doporučuje se, aby se zvažovaly různé proměnné, které ovlivňují kapitálové náklady. Nemá se přitom brát v úvahu účast ve formálním benchmarkingovém projektu nebo zavádění efektivních opatření pro průběžné vnitřní srovnávaní. |
|