Knowledge management
Kód:
MD/8/CIKS43 Název originálu:
Systematic knowledge management and knowledge discovery Překlad názvu: Systematický management znalosti a jejich vyhledávání Autor: JURISICA, Igor Zdroj: Bulletin of the American Society for Information Science, 2000, roč. 27, č. 1, s. 9. Výtah: Rozsah a složitost užitečných informací
stále roste, proto je třeba s nimi nakládat efektivně. Pokud bychom to nedokázali,
nepodaří se nám najít to, co potřebujeme. Chceme-li zlepšit postupy při
vyhledávání informací, je účinné rozšířit možnosti našeho informačního
systému. Všeobecně řečeno, data představují vyčíslitelné hodnoty
identifikovatelných nebo měřitelných vlastností nebo vlastností, které je
možné vypočítat. Data v určitém kontextu představují informace. Znalostí
pak rozumíme ověřenou, platnou a účinnou informaci. Současným trendem je
podporovat management znalostí a umožnit sdílení znalostí tím, že se
budují počítačově vybavené informační systémy, které mají stále složitější
a flexibilnější struktury. Ty se dále doplňují novými službami, jako je
například společné zpracování dotazů, shromažďování podobných dat počítačem
a vyhledávání znalostí. Tento trend rovněž zahrnuje podporu dalšího
rozvoje koncepce prezentace znalostí, integrace a koexistenci nestrukturovaných,
částečně strukturovaných, strukturovaných a hyperstrukturovaných informací.
I když existuje řada možností, jak znalosti organizovat, perspektivním
se jeví organizování samostatně se vyvíjejících domén, protože spoléhat
se výhradně na lidi, kteří by
sami vytvářeli vztahy mezi jednolitými zdroji znalostí, již nestačí.
Tato lidská aktivita rovněž není měřitelná a mohlo by docházet k
subjektivnímu ovlivňování. Za účelem podpory systematického managementu
znalostí potřebujeme doplnit tradiční techniky managementu znalostí
metodami, které umožní automatizaci určitých částí celého procesu. Nástroje
řízení jakosti informací nám umožní vyhledávat chybějící, neočekávané,
chybné nebo neúplné informace. Zavedení soustav na vyhledávání znalostí
pak dále napomůže automatické organizaci, využívání a rozvoji bohatých
zdrojů znalostí. Kód:
MD/8/CIKS44 Název originálu:
Networking know-how : integral knowledge management (KM) and the energy
multinational Překlad názvu:
Síťové know-how - integrální řízení znalostí (KM) a mezinárodní
energetické společnosti Autor: COFFMAN, Peter Zdroj: Oil & Gas Journal, 2000, s. 5. Výtah: Během jednoho interview
pan Kent Greenes, hlavní ředitel řízení znalostí u firmy Science
Applications International Corp., který byl dříve manažerem řízení
znalostí u firmy BP, analyzoval
svoji současnou funkci a management znalostí v energetickém průmyslu. Dle
jeho názoru je důležité vyhledávat ve firmě takové lidi, kteří jsou
ochotni převzít zodpovědnost za výsledky aktivit v oblasti managementu
znalostí. Za všech okolností je pak třeba podporovat iniciativu při budování
firemní kultury v této oblasti. Jedním z hmatatelných úspěchů firmy BP v
oblasti řízení znalostí byl efektivní management rozsáhlé
konsolidace a restrukturalizace firmy, která byla provedena v posledních dvou
letech. Kód:
MD/8/CIKS45 Název originálu:
The data-centric corporation : Schlumberger in the 21st century Překlad názvu:
Firma, která se soustřeďuje na práci s daty - firma Schlumberger - ve
21. století Autor: COFFMAN, Peter Zdroj: Oil & Gas Journal, 2000, s. 8. Výtah: V poskytnutém interview pan Jean
Chevallier, vicepresident firmy Information Technology of Schlumberger Ltd.,
hovoří o vlivu informačních technologií na jeho firmu. Firma Schlumberger
Ltd. investovala značnou část finančních prostředků do IT za účelem
zajištění dvou priorit firmy, které jsou zárukou dobrého propojení a zajištění
bezpečnosti. V únoru roku 2000 firma Schlumberger oznámila vytvoření
internetové divize IndigoPool.com, která představuje celosvětovou platformu
pro nákup a prodej přebytků nafty a zemního plynu. Firma Schlumberger
si cení managementu znalostí pro jeho schopnost vytvářet zcela nové
podnikatelské prostředí. Nejprogresivnější vyhledávací a identifikační
programy, které jsou aplikovány na deregulovaných trzích, se nyní snaží o
udržení nebo i o zvýšení tržního podílu firmy tím, že vytvářejí užší
vazby se zákazníky, snaží se porozumět jejich specifickým potřebám
a reagovat na ně tím, že zákazníkům nabízejí specifické individuální
služby. Kód:
MD/8/CIKS46 Název originálu:
Hot, hot, hot Překlad názvu:
Nové aktuální obchodní příležitosti Autor: HARRELD, Heather Zdroj:
Federal Computer Week, 2000, roč. 14, č. 33, s. 4. Výtah: Firma Arthur Andersen se snaží vhodným a
vyváženým přístupem získat na trhu výhody.
Agresivním způsobem usiluje v podmínkách managementu znalostí o
podchycení jak elektronického řízení, tak i aplikací pro oblast lidských
zdrojů. Pan Cladwell prohlašuje, že firma uzavřela smlouvu o spolupráci s
govWorks Inc. Účelem dohody je zabezpečení spojení s agenturami, které umožňují
transakce prostřednictvím portálu govWorks. Jedná se o 10 firem, které
vybudují elektronický vládní systém, včetně bezpečnostních systémů,
které mají nahradit nedostatek vhodných vládních pracovníků. Alarmující
nedostatek vládních úředníků a značné úsilí americké vlády a
kongresu o rozvoj vyřizování vládních úkolů online umožnilo vznik trhu,
který rozšířil počet potenciálních vládních dodavatelů. Navzdory tomu,
že vybraná skupina několika největších výrobců hardwaru a softwaru a
servisních firem již dominuje na trhu s vládními zakázkami v oblasti
informačních technologií, stále rostoucí potřeba nových dodávek a inovací
v této oblasti zajišťuje, že každoročně se tento trh bude dále rozšiřovat,
a že tak vzniknou nové obchodní příležitosti. Důsledkem tohoto vývoje
bude, že pro řadu společností to bude znamenat příslib toho, že se stanou
významnými dodavateli vládních institucí jako nominovaní klíčoví integrátoři,
dealeři a experti v oblasti IT používaných
vládou. Kód:
MD/8/CIKS47 Název originálu:
Leveraging knowledge management technologies to bring risk expertise to
the electronic channel Překlad
názvu: Využívání
technologií managementu znalostí za účelem transformace expertízy rizik do
elektronické podoby Autor: HAMMITT, Lisa Zdroj: Business Credit, 2000, roč. 102, č. 9, s. 16. Výtah: Podnikání v oblasti poskytování úvěrů
již ve značné míře využívá moderních technologií za účelem
automatizace hlavních pracovních postupů v této oblasti. To umožnilo
redukovat časovou náročnost v oblasti vyhodnocování pravidel podnikání a
řízení databází, jakož i snížení nákladů. Z hlediska technologických
možností však byla opomenuta jedna klíčová oblast, a to vyhodnocování
rizik v reálném čase. Často se stává, že určitá úvěrová rizika jsou
opominuta z toho důvodu, že se nepoužívá vhodná technologie k jejich
identifikaci. Důsledkem toho je
ztráta příležitostí a nedostatečná služba zákazníkům. Tuto činnost
by firmy mohly vykonávat na daleko vyšší úrovni, kdyby k tomu používaly
vhodných technologií a pravděpodobnostních modelů. Na rozdíl od metody
vyhodnocování pravidel podnikání, která se používá pro základní
stanovení rizik, umožňují pravděpodobnostní modely daleko komplexnější
rozhodování, jež zohledňuje vstupy mnohačetných souborů dat a informací.
To má za následek upřesněné rozhodování, které je tím pádem založeno
na nejaktuálnějších informacích, jež se týkají příslušného zákazníka.
Modely je pak možné dále vyhodnotit pomocí mnohačetných elektronických
kanálů. Vytváření takovýchto soustav většinou zahrnuje budování tři
koncepcí: 1. filtraci dat + analýzu rizik + sled kroků, 2. používání
podnikatelských pravidel, 3. analýzu rizik. Pro zákazníka bude přínosem
urychlení a zkvalitnění rozhodování firem, které poskytují úvěry. Kód:
MD/8/CIKS48 Název originálu:
Turning knowledge into value Překlad názvu:
Zhodnocování znalostí Autor: COOPER, John Zdroj: CMA Management, 2000, roč. 74, č. 8. Výtah: Koncepce intelektuálního kapitálu (IC)
se řídí realitou identifikovatelné zákaznické základny. Otázkou zůstává,
do jaké míry je možné transformovat do prodejní položky všechny ty
znalosti, které máte k dispozici, a jakým způsobem by vůbec bylo možné
kvantifikovat nehmotný majetek, který intelektuální kapitál představuje.
IC je možné přirovnat k transformaci znalostí do něčeho, co má tržní
hodnotu. IC je hlavní součástí kanadských biotechnologických společností.
Několik menších případových studií uvádí v tomto příspěvku,
jak soukromé firmy, které se zabývají biotechnologiemi, nakládají s vlastním
intelektuálním kapitálem. Kód:
MD/8/CIKS49 Název originálu:
Turning knowledge into value Překlad názvu: Transformace znalostí do něčeho, co má svojí stržní cenu Autor: CAGNA, Jeff De Zdroj: Information Outlook, 2000, roč. 4, č. 10, s. 24. Výtah: V interviewu profesorka a autorka Nancy
Dixon podává zcela nový a převratný pohled na to, jak vznikají znalosti
uvnitř organizace, jak je možné je sdílet, a za jakých podmínek fungují
systémy přenosu znalostí. Autorka je toho názoru, že to, co je vskutku novým
přínosem k managementu znalostí, je tržní realizace hodnoty znalostí, co
umožňuje firmám pracovat daleko efektivněji. Kód:
MD/8/CIKS50 Název originálu:
Retaining workers in the knowledge economy Překlad názvu:
Jak si v době ekonomiky znalostí udržet pracovníky Autor: WESLEY, Dough Zdroj: Information Outlook, 2000, roč. 4, č. 10, s. 34. Výtah: Na rozdíl od dřívějších zdrojů
bohatství společností, mezi které patřily zemědělská půda, přírodní
suroviny, peníze a stroje, mohou být znalosti poskytovány osobami, které je
vlastní, aniž by tyto osoby o ně zároveň samy přicházely. Autorka uvádí
šest podnětů, které se týkají práce, organizace a lidí a které vznikly
na základě této nové skutečnosti. Zdůrazňuje se důležitost vytváření
vazeb mezi firmou, tvůrčí manažerskou činností a angažovanosti zaměstnanců
jako jednotlivců. Kód:
MD/8/CIKS51 Název originálu:
Skills and competencies to succeed in a knowledge economy Překlad názvu:
Zkušenosti a kompetence potřebné v ekonomice znalostí Autor: OXBROW, Nigel Zdroj: Information Outlook, 2000, roč. 4, č. 10, s. 18. Výtah: Pan Oxbrow zkoumá potřebu nových přístupů a pokouší se definovat soubor dovedností, které musí mít lidé a pracovní týmy, kteří navrhují, zavádějí a podporují soustavy pro management znalostí (KM). Pro úspěšnou činnost v oblasti managementu znalostí musí informační technici vyhodnocovat své vlastní zkušenosti a nebát se je aplikovat v nových, nestandardních situacích, dále pak trvale usilovat o získávání znalostí, které jsou potřebné pro úspěšnou činnost v oblasti kultury znalostí. Kód:
MD/8/CIKS52 Název originálu:
Hierarchies and the organization of knowledge in production Překlad názvu:
Hierarchie a organizace znalostí ve výrobě Autor: GARICANO, Luis Zdroj: The Journal of Political Economy, 2000, roč. 108, č. 5, s. 874. Výtah: Příspěvek vysvětluje, jaký vliv má
komunikace na specializované získávání znalostí. Dochází se k závěru,
že hierarchie, založená na znalostech, je přirozený způsob, jak
organizovat získávání znalostí v situaci, kdy je třeba usilovat o řešení
problémů v organizaci, ve které vědí, jak je řešení otevřených problémů
nákladné. V takové firmě získávají výrobní dělníci znalosti o těch
nejobecnějších nebo nejjednodušších řešeních problémů, se kterými se
setkávají. Specializovaní řešitelé problémů se pak zabývají problémy
výjimečnými nebo velmi obtížnými. Ukazuje se, že tento model je vhodný
pro práci se standardními poznatky v souladu s teorií organizací. Tyto
informace pak používá k analýze dopadu výrobních změn a změn v oblasti
IT na strukturu organizace. Kód:
MD/8/CIKS53 Název originálu:
Antidote for information overload
Překlad názvu:
Protijed na záplavu informací Autor:
WALTNER, Charles Zdroj:
Informationweek, 2000, č. 806, s. 117. Výtah:
Na trh byl dán soubor
softwarových produktů, které mají přispívat přímo k řešení nesnází
s managementem digitálních informací. Společným prvkem těchto nástrojů
pro management informací a spolupráce je jejich zaměření na řešení problémů
při sdílení, vyplňování a indexaci těch nejběžnějších dokumentů -
webových stránek a jejich příloh. Prodejci, kteří na trhu
znalostí spolupracují na uvedené problematice, jsou firmy Correlate
Technologies, HotOffice Technologies, iHarvest, NetDocuments a Webforia.
Pracovnice firmy Moai Technologies Inc., paní Molly Giss, nalezla řešení svých
problémů, které měla se záplavou
informací tím, že znovuobjevila firmu iHarvest service, která jí pomohla
nalézt potřebné řešení. Paní Giss ukládá komponenty informací do adresářů
na webovém serveru firmy iHarvest, ke kterým pak mají pomocí hesla přístup
i ostatní pracovníci. Úsilí spřízněné firmy Allied Mortgage Capital
Corp. a jejího ředitele pana Ron Litta o nalezení řešení v oblasti
managementu znalostí pokračovalo spoluprací s firmou Correlate Technologies.
Výsledkem této spolupráce je program Correlate, který je opravdu vynikající.
Vyznačuje se totiž jedinečnou metodou zobrazení informací pomocí diagramů,
čímž se usnadňuje pochopení vztahů mezi jednotlivými dokumenty. Kód:
MD/8/CIKS54 Název originálu:
Software preserves knowledge, people pass it on Překlad názvu:
Software uchovává znalosti, které lidé opominou Autor: STEWART, Thomas A. Zdroj:
Fortune, 2000, roč. 142, č. 5, s. 390. Výtah: Technologie umožňuje řešení problémů, ale sama též problémy vytváří. Od Guttenberga k HTML přispěla technologie k rozšíření znalostí více než veškeré organizační snahy, které iniciovali všichni poradci dohromady. Pro sdílení znalostí neexistuje jediné a nejlepší řešení. Pomocí intranetu firmy
PricewaterhouseCoopers, který se nazývá KnowledgeCurve a který má přezdívku
"Kraken", se informace špatně vyhledávají a získávají, protože
systém je stále přetížen. Jako nástroj sdílení informací však tento
systém pracuje velice dobře, a proto je vzorem pro tvorbu ostatních podobných
soustav. . Kód:
MD/8/CIKS55 Název originálu:
Knowledge management : fad or need?
Překlad názvu:
Management znalostí : móda nebo potřeba? Autor: LEY, Baruch Zdroj:
Research Technology Management, 2000, roč. 43, č. 5, s. 9. Výtah: Aktiva znalostí - to znamená ta, která se týkají výzkumu, vývoje, technologií, výrobků a investic do lidských zdrojů, dále pak specifických organizačních designů a procesů - jsou nepochybně velice cenná a představují hlavní podnět pro zvyšování hodnoty firmy v nové ekonomice. Na druhé straně je však třeba položit si otázku, zda znalosti musí být opravdu řízeny? A je vůbec možné znalosti řídit? Předkládá se důkladný pohled na tyto problémy. |
|