Řízení změn k úspěchu
Kód:
MD/7/CIKS24 Název
originálu:
An innovative approach to measuring the success
of total quality programmes in manufacturing
industries Překlad názvu:
Inovativní přístup k měření úspěšnosti programů totálního
řízení jakosti ve výrobních firmách Autor:
DAVIDSON, A. R., CHELSOM, J. V., STERN, L. W.,
JANES, F. R. Zdroj:
Total Quality Management, 2000, roč. 11., č.
4-6, s. 704. Výtah: Tato studie popisuje tvorbu, rozvoj a testování
nesubjektivních kvantitativních modelů, které je možné používat k
identifikaci existence a vyhodnocování efektivnosti programu totálního řízení
jakosti (TQM) ve výrobních firmách. Používá nový přístup s využitím
inventury realizovaných činností jako měřítka totálního řízení
jakosti. Výzkum měl za cíl určit, zda metoda inventury realizovaných činností
může být účinným nástrojem zjišťování úrovně totálního řízení
jakosti. Kód:
MD/7/CIKS25 Název originálu:
Delivering organizational excellence by employee values management Překlad názvu:
Služby poskytované organizací
ve vynikající kvalitě jako uplatnění hodnotového managementu zaměstnanců Autor:
BOWDEN, Phil Zdroj:
Total Quality Management, 2000, roč. 11, č.
4-6, s. 636. Výtah: Stále více organizací, a to jak privátních firem, tak i
veřejných institucí, dochází k závěru, že služby, které poskytuje
organizace ve vynikající kvalitě, jsou klíčem k potřebám zájmových
skupin. Vynikající služby poskytované organizací je z tohoto hlediska možné
považovat za "optimalizaci provozní základny nejefektivnějším a nejúčinnějším
způsobem, přičemž se berou v úvahu veškeré potřeby zájmových skupin".
Dle této definice je možné následně klást rovnítko mezi vyhledávání
hodnot důležitých pro organizaci a poskytováním služeb ve vynikající
kvalitě. Proto je možné považovat vyhledávání hodnot důležitých pro
organizaci a poskytování služeb ve vynikající
kvalitě za identické z toho důvodu, že obě aktivity iniciují potřebu toho,
aby organizace poskytovala své výstupy takovým způsobem, který je vhodný
pro identifikaci, a poskytovala takové výkony, které mají specifický vztah
k veškerým potřebám zájmových skupin. Revidovaný model (z dubna 1999)
Evropské nadace pro řízení a dosahování vynikající jakosti (European
Foundation for Quality Management (EFQM) Excellence model), a dále dubnová
revize normy UK Investors in People (IiP) standard, zdůrazňují vliv kultury a
motivace zaměstnanců na výsledky organizace. Obzvláště kritéria modelu
EFQM Excellence model pro "uspokojení lidí" byla v dubnu 1999 dále
rozpracována a zdokonalena, aby byla schopna lépe provádět identifikaci a měření "výsledků dosahovaných lidmi", místo toho aby
pouze sloužila každoročnímu měření "uspokojení lidí". Kód:
MD/7/CIKS26 Název
originálu:
Impact of leadership and senior management
commitment on business excellence : an
empirical study in the North East of England Překlad názvu: Vliv vedení firmy a snaha vyšších vedoucích pracovníků dosahovat vynikajících firemních výsledků Autor:
PRABHU, Vas B., ROBSON, Andrew Zdroj:
Total Quality Management, 2000, roč. 11, č.
4-6, s. 399. Výtah: V současnosti se stává téměř klišé prohlašovat, že
silné podnikové vedení, které se realizuje prostřednictvím angažovanosti
vyšších vedoucích pracovníků, je ten nejzásadnější urychlovač
realizace změn jakékoliv organizační struktury, ať již formou implementace
revidovaného modelu (z dubna 1999) Evropské nadace pro řízení a dosahování
vynikající jakosti (European Foundation for Quality Management (EFQM)
Excellence model) nebo prostřednictvím filozofie aktivní výroby či dokonce
i zaváděním elektronického obchodování. V akademických kruzích, mezi
poradci v oblasti řízení a v různých institucích, které udělují ceny za
management, panuje v podstatě
jednota v tom, že bez klíčové podpory ze strany vyšších vedoucích
pracovníků jakékoliv podobné iniciativy skončí neúspěchem. Centrální role vedení podniků a vyšších vedoucích
pracovníků při implementaci totálního řízení jakosti (TQM) nebo programů
s cílem dosahování vynikajících výsledků firmy byla velice dobře
zdokumentována (například EFQM, 1999) a doložena řadou příkladů modelů
rolí, například ve firmách Motorola, Milliken a Rank Xerox. Vyhodnocování
procesů řízení firmy nebo použití benchmarkových testů je rovněž velmi
dobře prováděno institucemi Malcolm Baldridge National Quality Award (MBNQA)
a European Quality Award (EQA), které rovněž popsaly nejlepší metody firemního
vedení (viz Oakland, 1993; Zairi, 1995, 1999). Ačkoliv již máme celou řadu
poznatků, jaká je ta nejlepší prováděná praxe u těchto vzorových firem
a rovněž tak i známe světové standardy, které tyto firmy stanovily, víme
velice málo o tom, do jaké míry jsou tyto metody rozšířeny ve většině
firem, které se snaží o dosahování obdobných cílů. Panuje všeobecný
souhlas v tom, že úspěšná implementace kulturních a behaviorálních změn
je velice delikátní a závažný problém (viz Oakland, 1999). Dalo by se očekávat,
že velké množství firem, možná že dokonce jejich většina, bude používat
ty nejlepší metody. Avšak je tomu opravdu tak? Záměrem této studie je
prozkoumat, do jaké míry je toto poselství obecně přejímáno vyššími
vedoucími pracovníky, kteří pracují v průmyslu. Jinak řečeno, akceptují
praktikové toto důležité poselství? Autoři studie mají to štěstí, že
jim byl umožněn přístup k souboru dat, který byl shromážděn dřívější
benchmarkovou studií, která zahrnuje téměř 750 výrobních a servisních
firem ze severovýchodní Anglie. Tato
data představují záznamy o tom, do jaké míry firmy přijaly soubor těch
nejlepších manažerských technik a jak dosáhly vysokou úroveň provozních
parametrů při své konečné snaze dosáhnout světové úrovně. Kód:
MD/7/CIKS27 Název
originálu:
Integrating supplier satisfaction with customer
satisfaction Překlad názvu:
Sladění spokojenosti dodavatele se
spokojeností zákazníka Autor:
WONG, Alfred Zdroj:
Total Quality Management, 2000, roč. 11, č.
4-6, s. 427. Výtah: Aby firma dosahovala vynikajících podnikatelských výsledků,
musí být její zákazníci s činností firmy spokojeni. Avšak uspokojování
zákazníků vyžaduje nejen snahu vyvíjenou ze strany firmy samé, ale též i
podporu ze strany firemních subdodavatelů. To obzvláště platí pro ty firmy,
které převedly řadu svých firemních aktivit na subdodavatele. Proto musí
firmy a jejich subdodavatelé pracovat společně na uspokojování potřeb zákazníků.
Firmy mohou své subdodavatele zainteresovat rozličnými způsoby na tom, jak
neustále zlepšovat uspokojování zákazníků. Pokud však nejsou
subdodavatelé spokojeni, společná snaha vyzní naprázdno. Proto vzájemné
partnerství firem musí brát vždy v úvahu i spokojenost subdodavatelů.
Pokud jsou subdodavatelé spokojeni, budou daleko ochotnější napomáhat snahám
firmy uspokojovat potřeby zákazníků. Proto je třeba, aby firmy sladily
uspokojení subdodavatelů s uspokojováním potřeb zákazníků, tím se dosáhne
i vynikajících firemních výsledků. Článek
zkoumá, jak mohou firmy spolupracovat se svými subdodavateli na uspokojování
potřeb zákazníků a jak jejich společná snaha ovlivní spokojenost zákazníka.
Spokojenost zákazníka tvoří velmi významný předmět odborné literatury,
která se týká jakosti. Firmy, které zavedly totální řízení jakosti (TQM), si
často stanovují spokojenost zákazníka jako cíl svých obchodních aktivit.
Autoři Eklof a Westlund (1998) ve své studii zdůrazňují užitečnost
pojmu spokojenost zákazníka pro řízení jakosti. Uvádějí, že "studie,
které se zabývají spokojeností zákazníka, se tradičně považují za pouhý
nástroj pro analýzu trhu. Avšak
mělo by se hodnotit i to, že trvalé monitorování spokojenosti zákazníka
vytváří neocenitelný zdroj pro veškeré strategické analýzy obchodní činnosti
a managementu. I proto by měly hrát centrální roli při totálním řízení
jakosti (TQM) firmy". Kód:
MD/7/CIKS28 Název originálu:
Using employee surveys to drive improvement Překlad názvu:
Využívání průzkumů vlastních pracovníků pro inicializaci
zlepšení Autor:
MUNRO-FAURE, Lesley Zdroj:
Management Services, 2000, roč. 14, č. 8, s.
24. Výtah: Zákazníci, dodavatelé a zaměstnanci jsou osoby, které se
vyznají v obchodě a které jsou společně zainteresovány na jeho úspěšnosti.
Tyto skupiny osob vědí více než ostatní, které jsou klíčové oblasti
firmy, v nichž je třeba provést zlepšení činnosti.
Jejich znalostí a zkušeností je možné využívat k urychlení změn
a k zajištění toho, že se firma soustředí
na klíčové problémy, které mohou rozhodovat o jejím úspěchu či neúspěchu.
Článek se zaměřuje na úspěšné využívání průzkumu prováděného
mezi pracovníky za účelem zlepšení chodu firmy. Kód:
MD/7/CIKS29 Název originálu:
Inside an Internet IPO Překlad názvu:
V rámci počátečního
internetového uvedení na akciový trh (IPO) Autor:
SIMON, Ginny Zdroj:
Target Marketing, 2000, roč. 23, č. 8, s. 76.
Výtah: Průmysl, který se zabývá direct marketingem, prošel v několika
málo posledních letech velice významnými změnami. Počet fúzí a akvizicí
se neustále zvyšoval a internetové firmy tento obor podnikání posunuly do
středu zájmu investorů a finančních analytiků.
Velmi často však byly základní problémy
obětovány vnějšímu zdání a lesku, protože internetové společnosti
si razily svoji cestu na trh s obrovskou finanční podporou, avšak s velmi
malou znalostí infrastruktury a průmyslového podnikání. Firma PetFoodDirect.com, která byla založena v
Montgomeryville, v Pensylvánii, je z tohoto hlediska odlišná, protože
navzdory jejímu názvu a internetovému prostředí, není ve skutečnosti
pravou internetovou dot.com firmou. Jedná se totiž o firmu provádějící
direct marketing v duchu nejlepší průmyslové tradice. V průmyslovém odvětví,
kde převažují supermarkety, závisí růst a rozvoj firmy PFD na poskytovaných
službách, a nikoliv na cenách. K sortimentu této firmy patří potrava pro
domácí zvířecí miláčky a dodávky příslušenství a vybavení pro potěšení
majitelů zvířat. Silné firemní vedení a vynikající využívání
technologických prostředků umožnilo firmě PFD zaujmout opravdu výjimečné
postavení. Kód:
MD/7/CIKS30 Název originálu:
New era dawns at Boeing Překlad názvu:
Úsvit nové éry ve firmě
Boeing Autor:
STUNDZA, Tom Zdroj:
Purchasing, 2000, roč. 129, č. 2, s. 34. Výtah: Firma Boeing Co., přeorganizovala projektování a montáž
dopravních letadel, aby snížila náklady a zvýšila jakost svých výrobků
Nejvýznamnější však byla reorganizace systému externích dodávek a
vnitropodnikových materiálových toků. Úkolem bylo dosažení těsných
vztahů s dodavateli a později, do konce tohoto desetiletí, založení
"Boeing City". Dle této koncepce se nejvýznamnější dodavatelé
firmy Boeing usídlí v okruhu 30 mil od sídla Boeing Commercial Airplanes
Group's (BCAG), v šesti dodavatelských výrobních
a montážních komplexech. Na druhé straně pak firma BCAG a její nejvýznamnější
dodavatelé založí
joint-ventures, aby se tak sladila realizace dodávek výrobních součástek
dle systému just-in-time. Bude vytvořena řada vazeb, aliancí a partnerských
vztahů a dodavatelských výborů. Dodavatelé
obdrží zvláštní dodavatelské listy, na kterých budou informování o tom,
do jaké míry splňují očekávání firmy Boeing. Jedním z nejdůležitějších
faktorů nově vytvořených vztahů a vazeb je očekávání, že dodavatelé
budou dodávat menší množství jednotlivých dílů, zato však větší množství
již předem smontovaných strojních skupin. Kód:
MD/7/CIKS31 Název
originálu:
The economics of care : the value of
innovation, the cost of ignorance Překlad názvu:
Ekonomika zdravotní péče : hodnota inovací, náklady vznikající z důvodu
lhostejnosti Autor:
TAUREL, Sidney Zdroj:
Vital Speeches of the Day, 2000, roč. 66, č.16,
s. 506. Výtah: Opravdovým
příslibem skutečného řízení zdravotní péče je jiný způsob aplikace
obchodní filozofie totálního řízení jakosti. Tyto myšlenky umožnily průmyslovým
podnikům dosáhnout toho, co se dříve považovalo za nemožné - trvale zlepšovat
jakost a snižovat náklady. TQM povzbudilo firmy k tomu, aby skoncovaly s
nekontinuálními, příliš na vnitřní problematiku firmy zaměřenými přístupy,
které se v minulosti vždy používaly pro realizaci obchodní činnosti, a aby
se firmy namísto toho plně zaměřily na zákazníka. Nejlepší odborníci v
oblasti řízení zdravotní péče pochopili, že zdravotnictví poskytuje
naprosto stejné možnosti jako jiné obory - že zdravotní péče funguje nejlépe,
je-li řízena jako jeden integrální celek a jestliže se vše zaměří na
potřeby pacientů. Avšak ne vždy a ve všech oborech zdravotní péče byla
tato očekávání splněna. Mnohé z těchto organizací se více zaměřily na
řízení nákladů, než aby se zabývaly skutečnou péčí o pacienty a než
aby se snažily zredukovat na minimum každou jednotku či faktor zdravotní péče
- nemocnice, lékaře, léčiva, laboratorní testy a tak dále. Skutečného
zlepšení bude dosaženo teprve tehdy, až bude stále více osob, které hradí
zdravotní péči, vyžadovat hmatatelný důkaz lepší kvality, a až si na
druhé straně poskytovatelé zdravotní péče osvojí zásady TQM a budou
poskytovat opravdu integrální zdravotní péči. Kód:
MD/7/CIKS32 Název
originálu: Human resource management
within purchasing management : its relationship to total quality
management success Překlad názvu:
Řízení lidských zdrojů v oblasti nákupu : vliv na úspěšnost totálního
řízení jakosti Autor:
CARTER, Joseph R., SMELTZER, Larry R., NARASIMHAN, Ram Zdroj:
Journal of Supply Chain Management, 2000, roč.
36, č. 2, s. 52.
Výtah: Empiricky se prováděl výzkum toho, v jaké míře má řízení
lidských zdrojů (HRM) v oblasti nákupu vliv na úspěšnost totálního řízení
jakosti (TQM). Na základě výzkumu se došlo k pěti základním poznatkům.
Za prvé: organizace, které mají úspěšnější programy totálního řízení
jakosti (TQM), mají tendenci zdůrazňovat formální vyhodnocování výkonů
pracovníků nákupu. Za druhé: pracovníci nákupu u firem, které provádějí
úspěšně totální řízení jakosti, jsou více zaangažováni při rozhodování
v klíčových otázkách, které mají vliv na jejich vlastní činnost, na
rozdíl od jejich protějšků ve firmách, které jsou v totálním řízení
jakosti méně úspěšné. Za třetí: pracovníci nákupu pracující ve firmách,
které jsou v totálním řízení jakosti úspěšnější, mají daleko větší
podporu ve formě jistoty zaměstnání a mají menší strach, pokud jsou
nuceni riskovat. Za čtvrté: pracovníci nákupu pracující ve firmách, které
jsou v totálním řízení jakosti úspěšnější, jsou odměňováni spíše
za dosahování individuálních cílů, na rozdíl od pracovníků nákupu, kteří
pracují ve firmách, které se vyznačují méně
úspěšným prováděním totálního řízení jakosti. Kód:
MD/7/CIKS33 Název
originálu:
An integrative framework for IS quality management Překlad názvu:
Integrační rámec pro řízení informačních soustav systémů Autor:
STYLIANOU, Antonis C., KUMAR, Ram L. Zdroj:
Association for Computing Machinery.
Communications of the ACM, 2000, roč. 43, č.9, s. 99. Výtah: Studie se zabývá úrovní funkcí a
je prováděna holistickou metodou z hlediska ředitele IS. Berou se v úvahu
faktory, které se týkají rozličných zájmových skupin, výrobků, služeb
a procesů řízení jakosti. Tato studie přispívá jak k realizaci, tak i k výzkumu
toho, jak by bylo možné řídit různé funkce IS. Z praktického hlediska je
možné tyto poznatky, společně s rozborem řady položek, které ovlivňují
aplikaci a řízení jakosti IS, používat
při zavádění a využívání filozofie totálního řízení jakosti IS. Z
hlediska výzkumu tato studie integruje a doplňuje mezery ve stávající
literatuře, která se zabývá tímto problémem, a navrhuje nové otázky pro
případný výzkum. Kód:
MD/7/CIKS34 Název
originálu:
Can continuous quality improvement be assessed using randomized trials? Překlad názvu:
Je možné systém trvalého zlepšování jakosti vyhodnocovat metodou náhodných
testů? Autor:
SAMSA, Greg, MATCHAR, David Zdroj:
Health Services Research, 2000, roč. 35, č.3,
s. 687. Výtah: Systém trvalého zlepšování jakosti byl zaveden, alespoň
v určité míře, v mnoha zdravotnických zařízeních. Používání metody náhodných
kontrolních testů (RCT) pro systém trvalého zlepšování jakosti (CQI) je však
i přesto málo obvyklé. Článek se zabývá otázkou, zda, kdy a jak je možné
navrhovat metody náhodných kontrolních testů pro
systém trvalého zlepšování jakosti . Není totiž příliš praktické používat
RCT pro účely zkoumání CQI jako všeobecnou manažerskou filosofii.
Metodologie je vhodná pro zkoumání
CQI ve formě konceptuálního modelu pro zásahy všeobecného charakteru.
Metodu náhodných kontrolních testů pro
systém trvalého zlepšování jakosti je
možné aplikovat v případech, kdy dochází k velkému rozsahu změn celého
procesu, jestliže jsou rovněž značné následné dopady a jestliže není
jasné, který ze zvolených přístupů by byl nejlepší.
Dochází se k závěru, že metoda náhodných kontrolních testů pro systém trvalého zlepšování jakosti je použitelná jako koncepční model pro realizaci zásahů. Kód:
MD/7/CIKS35 Název
originálu:
Assessing the quality of service provided by market research agencies Překlad názvu:
Vyhodnocování jakosti služeb, které poskytují firmy provádějící
marketingový průzkum Autor:
DONNELY, Mike, VAN'T HULL, Selma, WILL, Valerie Zdroj:
Total Quality Management, 2000, roč. 11, č.
4-6, s. 490. Výtah: Většina firem, které v současné době poskytují služby,
si je vědoma toho, že poskytování vynikajících služeb je rozhodujícím
faktorem jejich úspěchu, a to se samozřejmě týká i marketingových společností.
Přestože marketingové firmy dobře vědí, co je pro jejich zákazníky důležité,
odborná akademická literatura jim věnuje jen malou pozornost. To, že byly
zveřejněny soubory etických zásad obchodního chování, jimiž se firmy
provádějící marketingový průzkum řídí, svědčí o určité orientaci
na kvalitu v této oblasti podnikání (Weitz et al., 1993). Pan Weitz (1993) ve
své studii uvádí, že jejich agentura, která provádí marketingový průzkum,
byla jednou z prvních z velkého množství firem, které dosáhly akreditace
dle osvědčení BS5750. Dále pan Weitz uvádí, že získání osvědčení
BS5750 nebo jeho mezinárodního ekvivalentu ISO 9000 se stává stále nezbytnější
kvalifikací v okamžiku, kdy zákazník začne hledat vhodnou marketingovou
agenturu. Když totiž začne zákazník hledat vhodnou marketingovou agenturu,
která by pro něj měla realizovat kvalitní projekt, je možné, že bude při
výběru brát v úvahu pouze ty firmy, které mají osvědčení BS5750, protože
tento certifikát je synonymem vysoké jakosti. Rovněž tak je velmi nutné lépe pochopit, které faktory
jakosti poskytovaných služeb jsou pro zákazníky důležité, což také
potvrdila studie asociace Association of Users of Research Agencies (Market
Research Society, 1998). Kód:
MD/7/CIKS36 Název
originálu:
Best practice transfer for future competitiveness : a study of best
practices Překlad
názvu: Transfer
nejlepších postupů za účelem získání budoucí konkurenční výhody :
studie nejlepších praktických postupů Autor:
JARRAR, Yasar F., ZAIRI, Mohamed Zdroj:
Total Quality Management, 2000, roč. 11, č.
4-6, s. 734. Výtah: Benchmarking nebo nejlepší postupy managementu jsou stále
uznávanějším a účinnějším zdrojem zlepšování výkonů jednotlivých
procesů, obchodních jednotek i celých korporací. Mezi vedoucími pracovníky
firem, které se zabývají školením ostatních společností a těch firem,
které dosahují vynikajících provozních výsledků, tento pojem zcela zdomácněl.
Dobře řízené firmy, jakož i firmy, které mají vedoucí postavení na trhu,
si nemohou dovolit ignorovat tuto rychle se rozvíjející disciplínu, pokud si
chtějí udržet svoje vedoucí postavení v příslušném tržním odvětví.
Přesto však existuje řada problémů, se kterými se tyto firmy musí
vyrovnat, pokud chtějí efektivně
zavádět a využívat ty nejlepší praktické postupy. Pokud firmy chtějí dokonale využívat výhod, které získají
zaváděním nejlepších praktických postupů, musí pochopit, že existuje
obrovský rozdíl mezi "konáním" a "učením".
Velmi často jsou totiž problémy spojené s transferem těch nejlepších
praktických postupů spíše behaviorální povahy než povahy systémové či
mechanické. Tato studie chce seznámit se strukturou použitelnou pro transfer
těch nejlepších praktických postupů získaných analýzou úspěšných případových
studií. Kód:
MD/7/CIKS37 Název
originálu:
The power of prediction Překlad názvu:
Význam předvídání Autor:
BRADSHAW, William A. Zdroj:
CA Magazine, Toronto, 2000, roč. 133, č. 5, s. 39. Výtah: Ve firmě se náhle projeví krize, která vyžaduje
bezodkladné řešení, v takovémto okamžiku je rozhodující schopnost předvídání.
Jak se však může firma na krizi připravit? Směrnice pro řízení (Guidance
on Control) publikované institutem CICA nabízí model, který spočívá na zásadách
a na koncepci krizového managementu. Návod vypočítává některé
charakteristiky organizace, která je zralá pro krizový management. V případě
krize je prvním pravidlem zkontrolovat, zda akce, které hodláte provést,
jsou reálné, nebo zda se zde pouze jedná o neopodstatněná přání. Druhou
zásadou je hledat pozitivní řešení. Firmy čelí krizím každodenně.
Rozhodující chvíle či body zvratu vždy obsahují potenciální možnost
poškodit pověst jak organizace, tak i jejích zaměstnanců. Aby bylo možné
procházet těmito krizemi s co nejmenšími ztrátami, potřebují firmy
kvalitně předvídat - a hlavně dosáhnout toho, aby se tyto předpovědi
vyplnily. |
|