Konkurenčnost
Kód:
MD/7/CIKS68 Název
originálu:
The role of capital cost in performance
measurement and benchmarking Překlad názvu:
Role kapitálových nákladů při měření výkonnosti
a v benchmarkingu Autor:
RIVENBARK, William C. Zdroj:
Public Performance & Management Review,
2000, roč. 24, č. 1, s. 22. Výtah: Literaturu, která se zabývá měřením výkonnosti, je možné
rozdělit do tří skupin: teoretické zdůvodnění, proč bychom měli měřit
výkonnost, technická realizace měření výkonnosti a nakonec z toho plynoucí
problematika skutečného využívání opatření, určených k měření výkonnosti.
Technika zavádění a využívání indikátorů výkonnosti
je zvláště užitečná pro potřeby a provádění managementu výkonnosti,
a proto se jí zabývá i většina výzkumných
prací. Problémem však zůstává, že zastánci měření výkonnosti často
zanedbávají některé informace, které se týkají údajů o nákladech,
protože se hlavně zaměřují na rutinní shromažďování charakteristik výkonnosti
(Nyhan & Martin, 1999). Projekt státu Severní Karolína na měření a vyhodnocování
výkonnosti (The North Carolina Local Government Performance Measurement
Project), dále uváděný jako "projekt", který byl řízen Vládním
institutem Univerzity Severní Karolíny v Chameo Hill (The Institute of
Government at the Univerzity of North Carolina
Chapel Hill), je benchmarkingový
projekt, který má sloužit k inicializaci provádění jak vnitřních, tak i
vnějších srovnávacích studií výkonnosti vlád jednotlivých států USA.
Projekt používá nákladový účetní model
pro výpočet celkových nákladů každé oblasti poskytování služeb,
kterou se průzkum zabývá. Model zahrnuje rovněž i kapitálové náklady.
Celkové náklady vynaložené na každou jednotlivou službu se poté
využívají pro výpočet efektivnosti opatření, kterými se projekt zabývá. Článek zkoumá položky kapitálových nákladů, které se
projektu týkají, a zabývá se otázkou, proč jsou tyto položky kritické při
provádění opatření za účelem zvyšování výkonnosti. Informuje o pozadí
projektu, pojednává o hlavních faktorech, které mají vliv na kapitálové náklady,
a provádí rozbor nezbytných kroků při sběru, výběru a eliminaci údajů
o nákladech. Vlády jednotlivých států realizují opatření
ke zvyšování efektivnosti z různých důvodů a mezi ně patří i možnost
vyhodnocování programů, zlepšování postupů a možnost provádění průběžné
kontroly (Ammons, 1996). Ukazuje se, že je třeba určitého času pro
realizaci opatření, která mají sloužit pro přesné měření nákladů,
aby se zajistila přesnost a srovnatelnost výsledků. To platí ať již se
jedná o subjekt, který se zúčastňuje společného benchmarkingového
projektu, nebo o subjekt, který realizuje opatření, aby se zvýšila výkonnost
pro účely vnitřního srovnávání při práci přesčas. Kód:
MD/7/CIKS69 Název
originálu:
Is benchmarking appropriate for small
businesses? Překlad názvu:
Je benchmarking vhodný i pro malé firmy? Autor:
DODD, James L., TURNER, Mark A. Zdroj:
The National Public Accountant, 2000, roč. 45,
č. 6, s. 36. Výtah: V posledních dvou desetiletích se mnoho velkých firem snažilo
zavádět benchmarking, který jim měl pomoci v konkurenčním boji. Nezbytně
proto vyvstává otázka: jestliže benchmarking funguje v případě velkých
firem, fungoval by rovněž i u firem malých? I malé firmy mohou s prospěchem
využívat toho, co se velké firmy za posledních dvacet let naučily. Některé
ekonomické nástroje fungují, jiné však ne a jsou považovány pouze za módní
výstřelek. Benchmarking však rozhodně funguje. Kód:
MD/7/CIKS70 Název
originálu:
Practice management from afar Překlad názvu:
Dálkový výcvik managementu Autor:
STIMPSON, Jeff Zdroj:
The Practical Accountant, 2000, roč. 33, č.
8, s. 45. Výtah: Internet, ASP a bezdrátový přístup na web poskytují
daleko více než pouze vstup do světa softwaru určeného pro výcvik
managementu a pro účetnictví. Software pro výcvik managementu a software pro
účetnictví poskytuje uživatelům nové možnosti, a to nejen co se týká
mobility, ale i v oblasti benchmarkingu zaměstnanců a monitorování projektů
a managementu. To tvrdí někteří prodejci a lidé z praxe. Důležitým výsledkem
bude rychlejší účtování a z toho plynoucí rychlejší provádění úhrady
faktur, protože se urychlí přenos a poskytování dat. Kód:
MD/7/CIKS71 Název
originálu:
Benchmarking service gains followers Překlad názvu:
Benchmarkingové služby si získávají následníky Autor:
BROWN, Jennifer Zdroj:
Computer Dealer News, 2000, roč. 16, č. 14,
s. 13. Výtah: Dosahuje vaše servisní oddělení úrovně, jakou má
konkurence? Nová benchmarková služba pro průmyslové podniky poskytuje tyto
informace šesti kanadským hardwarovým firmám. Za tento srovnávací a
vyhodnocovací proces je však třeba zaplatit předem.
Firma Service 800, ve spolupráci s asociací Computing Technology
Industry Association (CompTIA) z Minneapolisu, v dubnu zveřejnila svoje první
výsledky. V pěti počítačových firmách se provádělo měření
spokojenosti zákazníků a jakosti poskytovaných služeb. Kód:
MD/7/CIKS72 Název
originálu:
IT sourcing strategies : purchasing adds value
to the supplier selection process Překlad
názvu: Strategie
při nákupu IT : v procesu výběru dodavatele IT nákupní oddělení firmy
napomáhá k hodnotnému nákupu Autor:
AVERY, Susan Zdroj:
Purchasing, 2000, roč. 129, č. 1, s. 96. Výtah: Bez účasti nákupního oddělení firmy je výběr
dodavatele počítačového softwaru nebo hardwaru v současné době čirým
nesmyslem. Firmy, které nyní tyto
produkty úspěšně nakupují, vždy vyžadují expertízy jak oddělní IT,
tak i nákupního oddělení firmy, které
je obstaráváním pověřeno. V těchto firmách pracují obě oddělení
jako tandem: oddělení IT provede vyhodnocení zařízení a stanoví požadavky
uživatele na zařízení, přičemž nakupovaný
produkt musí odpovídat firemním normám. Při tvorbě kupní smlouvy přispěje
nákupní oddělení svými obchodními
znalostmi a vyjednávací rutinou a postará se o to, aby náklady na nákup
byly přiměřené a obvyklé a zabezpečí kvalitní dodavatelsko - odběratelské
vztahy. Rovněž tak nákupní oddělení vyhodnotí dodavatele dle běžných
obchodních měřítek, přičemž bude brát v úvahu i jeho finanční
stabilitu a úroveň jím poskytovaných služeb. Obstará si též benchmarková
data o ostatních dodavatelích výpočetní techniky. Nejdůležitější funkcí
nákupního oddělení je to, že vystupuje jako nezávislá třetí strana,
která se postará o hladký průběh celého nákupního procesu a která chrání
firemní zájmy. Odborníci s velkými
zkušenostmi, pokud jde o nákup výpočetní techniky, zdůvodňují, proč je
důležité, aby oddělení IT spolupracovalo při výběru dodavatelů softwaru
a hardwaru s nákupním oddělením. Tito nákupčí, kteří pracují pro firmy,
pro něž je IT základním faktorem úspěšnosti (Xerox OPB, Akamai
Technologies a State Street Corp.), poskytují detailní kritéria pro
vyhodnocování a výběr dodavatelů důležitých zařízení a uvádějí,
jaký systém a jaká měřítka při hodnocení kvality dodavatelů používají. Kód:
MD/7/CIKS73 Název
originálu:
Keep your knowledge in-house Překlad názvu:
Udržte si ve firmě znalosti Autor:
TREPPER, Charles Zdroj:
Informationweek, 2000, č. 802, s. 55. Výtah: Pro vedoucí pracovníky v oblasti IT je udržení si jak
spolupracovníků, tak i jejich aplikačních znalostí, otázkou bytí či
nebytí firmy. Udržet si pracovníky musí být vždy hlavním cílem. Rovněž
tak je důležité vyvinout systém na uchovávání a aplikaci obrovské sumy
znalostí těchto lidí. Management znalostí v oboru IT se zabývá tím, jak
zlepšit systém uchovávání a využívání znalostí a jak tento systém
rozvíjet. To vše zahrnuje řízení procesů a projektů.
Oddělení IT se při řízení znalostí často snaží o navržení
postupů ke zlepšení konkurenční schopnosti firmy. Zřídka kdy se však ke
zlepšování výkonnosti oddělení IT samého využívají skutečné techniky
managementu znalostí. Firemní aplikační integrační programy využívají
hlavně management znalostí IT, protože soubor znalostí obsahuje informace o
všech firemních soustavách. Soubor znalostí poskytuje managementu firmy
jedinečný a unifikovaný informační zdroj, který může sloužit integraci
všech stávajících soustav firmy. Kód:
MD/7/CIKS74 Název
originálu:
ISO 9000:2000-the new international standard
for quality Překlad názvu:
ISO 9000:2000 je novou mezinárodní normou pro
jakost Autor:
PEARCH, Clyde, KITKA, Jill Zdroj:
Power Engineering, 2000, roč. 104, č. 8, s.
56. Výtah: Revidovaná norma ISO 9000:2000 bude vyžadovat, aby firmy
nejprve získaly osvědčení o tom, že provedly aktualizaci svého stávajícího
systému řízení jakosti. Revidovaná norma ISO 9000:2000 se od původní
normy značně liší. Nová norma spočívá na modelu procesu, který je použitelný
pro všechny firmy, ať se jedná o výrobce, o zpracovatele chemikálií nebo o
poskytovatele služeb. Kvantitativní změna revidované normy ISO 9000:2000 ze
zaměřuje na vstupy, na trvalé zlepšování jakosti, na řízení zdrojů a
na zodpovědnosti. Všechny součásti předchozí normy jsou zabudovány i do
revidované normy ISO 9000:2000. Tato norma pomůže společnostem zlepšovat
provozní a konkurenční schopnosti. Výhody z toho budou mít i zákazníci.
Stinnou stránkou této nové normy ISO 9000:2000 je, že od firem, které toto
osvědčení chtějí získat, vyžaduje, aby dodatečně investovaly čas a
prostředky. Kód:
MD/7/CIKS75 Název
originálu:
Your new technology Překlad názvu:
Vaše nová technologie Autor:
MEYER, Dennis Zdroj:
Catalog Age, 2000, roč. 17, č. 8, s. 135. Výtah: Navzdory některým počátečním problémům roste vliv nových
technologií, obzvláště technologií digitálních, na metody marketingu, a
to od začátku až do konce. Digitální technologie slouží jako katalyzátor
řady inovací, které napomáhají průmyslu, aby si udržel konkurenční výhodu
v dynamickém marketingovém prostředí. Aplikace technologií již přinesla,
a stále přináší řadu potenciálních zlepšení, včetně stále rostoucí
rychlosti, komunikace, vyšší jakosti, nižších nákladů a dokonce i
vyšší spokojenosti dělníků, protože rozsah rutinních operací se
snižuje, případně se takové operace zcela odstraňují. Jestliže se však
hovoří o digitálních technologiích, jejich hlavním současným aktivem je
jejich rychlost. V článku se probírají další způsoby, jak digitální
technologie ovlivňují současnou obchodní činnost. Jsou to: 1) management
obsahu, 2) obsah distribuce, 3) řešení web-to-print, 4) dálkové digitální
testování a 5) charakter managementu. Kód:
MD/7/CIKS76 Název
originálu:
Does a weak Euro signify poor competitiveness
of the Euro zone? Překlad názvu:
Představuje slabé EURO i nízkou konkurenční schopnost eurozóny? Autor:
HINZE, Jorg Zdroj:
Intereconomics, 2000, roč. 35, č. 4, s. 183. Výtah: Značný pokles směnného kurzu eura od zavedení této měny
v roce 1999, obzvláště vůči USD, znovu oživil diskusi o
konkurenceschopnosti eurozóny. Tím během poměrně krátké doby došlo ke změně
úhlu pohledu. Když byla nová měnová unie založena, hlavním předmětem zájmu
byl rostoucí význam této ekonomické oblasti, její síla a její prominentní
postavení na světovém trhu. Tvrdilo se, že jednotlivé ekonomiky EMU jsou ve
velké míře schopné konkurence. Na druhé straně však celá řada odborníků
tvrdí, že pokles směnného kurzu eura od založení měnové unie odráží i
malou schopnost konkurence zemí EMU. Pomocí vybraných charakteristik zkoumá
článek některé možné způsoby vysvětlení poklesu směnného kurzu eura vůči
USD, se zvláštním zřetelem na konkurenceschopnost eurozóny ve vztahu k USA. Kód:
MD/7/CIKS77 Název
originálu: Helping
RECs to compete: the comprehensive
application of high performance work practices Překlad
názvu: Pomoc
maloobchodním firmám v konkurenčním boji : vhodná aplikace vysoce účinných
pracovních postupů Autor:
LUTHANS, Kyle W., SOMMER,
Steven M. Zdroj:
Management Quarterly, 2000, roč. 41, č. 2, s.
7. Výtah: Článek podává
přehled nedávného průzkumu 110ti spotřebních družstev. Výzkum se zabýval
tím, jak družstva využívají
"vysoce účinných pracovních postupů" ("High Performance Work
Practices") ke zvyšování své konkurenční výhody. Studie diskutuje o
tom, jakým způsobem by bylo možné popsané pracovní postupy využít pro
zvyšování schopnosti konkurovat a k růstu efektivnosti firmy při současném
snižování fluktuace zaměstnanců. Kód:
MD/7/CIKS78 Název
originálu:
University-industry research centres and
regional development : matching applied research
to Hong Kong's nascent multimedia industry Překlad
názvu: Univerzitní
centra pro výzkum průmyslu a pro regionální rozvoj : adaptace aplikovaného
výzkumu na požadavky rodícího se průmyslu multimédií v Hong Kongu Autor:
ENG, Irene, PATCHELL, Jerry Zdroj:
Regional Studies, 2000, roč. 34, č. 5, s.
494. Výtah: V článku se zkoumají ukazatele sloužící pro založení
univerzitního výzkumného střediska (Univerzity-Industry Research Center (UIRC)),
které by mělo pomáhat nově vznikajícím průmyslovým podnikům v průmyslové
zóně Hong Kongu. Střediska jsou navrhována tak, aby sdružovala univerzitní
pracovníky z různých oborů. Tato centra se budou zaměřovat na výuku takových
programů, které by sloužily potřebám průmyslu. Celý projekt byl podnícen
klesajícími finančními prostředky, které se na vědecký výzkum vynakládají,
a poznáním, že národní nebo regionální schopnost konkurence je možné zvýšit
zaváděním nových forem spolupráce mezi univerzitami a průmyslem. Článek
nás seznamuje s tím, jak a v čím zájmu byla
založena multimediální střediska UIRC v USA. Zkoumají se požadavky
průmyslu na multimediální centra (MMC) v Hong Kongu.
Kód:
MD/7/CIKS79 Název
originálu:
European proposal calls for continued
collaboration Překlad názvu:
Evropský návrh vyzývá k trvalé spolupráci Autor:
DANCE, Brian Zdroj:
Semiconductor International, 2000, roč. 23, č.
8, s. 52. Výtah: Evropský program spolupráce MEDEA (Microelectronics for the
Development of European Applications) (Mikroelektronika sloužící rozvoji aplikací
v Evropě), který funguje v rámci programu EUREKA, v posledních 3 1/2 letech
úspěšně sdružil 45 projektů spolupráce R&D. Program MEDEA+ je navržen
takovým způsobem, aby oslovil nejvýznamnější firmy, které se zabývají
mikroelektronikou silikonových prvků. Program se bude koncentrovat na ty
podnikatelské oblasti, ve kterých jsou evropské firmy schopné pokračovat ve
zlepšování svojí schopnosti konkurence pomocí systémových inovací. Přesněji
řečeno, program bude vytvářet příležitosti pro spolupráci jak firem velkých,
tak i firem středních a malých, s vědeckými ústavy a univerzitami. Program
bude navržen takovým způsobem, aby se jeho činnost přizpůsobila rychle se
rozvíjejícímu technickému a marketingovému prostředí. Kód:
MD/7/CIKS80 Název
originálu:
Asia's boomerangs Překlad názvu:
Asijské bumerangy Autor:
MERTENS, Brian, LEARY, Angela Zdroj:
Asian Business, 2000, roč. 36, č. 7, s. 24. Výtah: V minulosti se po mnohá desetiletí stěhovalo velké množství
nejschopnějších lidí z Asie do USA za pracovními příležitostmi a
bohatstvím. Ještě v nedávné době vábilo Silicon Valley celou řadu
nejtalentovanějších odborníků z Asie. V současnosti se však ekonomika
asijských zemí rychle zotavuje a roste, hlavně díky internetovým firmám, a
dříve popsaný trend se začíná obracet. Odborníci, kteří se
do Asie vracejí zpět, nepřicházejí s prázdnýma rukama. V USA se
naučili řadu dovedností, mají například praktický přístup k podnikání,
jsou schopni inovovat a osvědčit se v konkurenčním boji. Kód:
MD/7/CIKS81 Název
originálu:
Putting competitive technology intelligence to
work Překlad názvu:
Zavádění konkurenceschopných technologických
poznatků do praxe Autor:
NORLING, Parry M., HERRING, Jan P., ROSEKRANS,
Wayne A. Jr., STELLPFLUG, Marcia, KAUFMAN,
Stephen B. Zdroj:
Research Technology Management, 2000, roč. 43,
č. 5, s. 23. Výtah: Shromažďování technologických poznatků se pro firmu může
stát obrovskou příležitostí, ale tato činnost musí být organizována,
musí využívat sofistikované metody ke shromažďování a analýze informací,
musí zpřístupnit technologické poznatky těm pracovníků, kteří je budou
využívat, a musí zaměstnávat takové jedince, kteří mají zkušenosti,
praktické dovednosti a vhodnou osobnost. Zkušenosti firem Motorola, SmithKline Beecham, Clorox, a Baxter Health Care nám
poskytují návod, jak při takovéto činnosti postupovat. Kód:
MD/7/CIKS82 Název
originálu:
Business intelligence on desktops Překlad
názvu:
Podnikatelské
informace v desktopech Autor:
FADEN, Mike Zdroj:
Informationweek,
2000, č. 790, s. 205. Výtah: Dodavatelé podnikatelských informačních systémů se zaměřují
na internet. Firmy jako Brio Technology, Business Objects a Cognos využívají
většinu svých vývojových kapacit pro rozvoj webových verzí svých výrobků.
Tyto firmy však většinou přiznávají, že mnohé z jejich zákaznických nástrojů,
které fungují pod Windows, jsou
na hranici své provozuschopnosti. Z tohoto důvodu většina firem svým
prominentním zákazníkům dodává tradiční zákaznické produkty na míru,
kdežto webové aplikace používá pro zpřístupnění svých produktů daleko
většímu množství zájemců, kteří však potřebují méně propracované
aplikace. Firma Business Objects začne tento rok poskytovat dodatky ke svým čistě
zákaznickým webovým informačním produktům dokonce ve formě browserových
nástrojů plug-in,
které budou vybaveny veškerými funkcemi, jež jsou v současné době
k dispozici pouze u specializovaných zákaznických výrobků. Odborníci předpovídají,
že pravděpodobně i tyto úzce specializované funkce budou nakonec, jako
poslední, nahrazeny webovými produkty. Kód:
MD/7/CIKS83 Název
originálu:
Create an environment of discovery Překlad názvu:
Vytváření prostředí, ve kterém bude docházet
k objevům Autor:
GLASRUD, Bruce Zdroj:
Nonprofit World, 2000, roč. 18, č. 3, s. 15. Výtah: Obchodní činnost má obvykle charakter strategie s rostoucím
rizikem. Konvenční moudrosti o tom, co je třeba udělat pro to, abyste dosáhli
svých cílů a svého poslání, které platí jeden rok, nemusí již platit
další rok, příští měsíc nebo dokonce již zítra. Skulina na trhu nebo
společenská potřeba, kterou jste vždy uspokojovali, může přes noc náhle
zmizet. Zrovna tak rychle se může objevit i potřeba jiná. Tempo získávání
znalostí se v mnoha oborech měří na roky, někdy i na měsíce. Článek uvádí
sedm kroků, které vedou k osvojování si příslušných informací: 1) začněte
s tvorbou plánu mapování prostředí, 2) zorganizujte si činnosti, 3)
postupujte seriózně, 4) buďte připraveni, 5) při implantaci high-tech a
low-tech informačních zdrojů a sítí do vaší firmy postupujte chytře, 6)
získejte si veškeré spolupracovníky tak, že je požádáte o spolupráci při
získávání informací pro vytváření konkurenceschopnosti, 7) buďte dynamičtí. Kód:
MD/7/CIKS84 Název
originálu:
Building a better business, intelligently Překlad názvu:
Inteligentní vytváření lepšího
podnikatelského prostředí Autor:
BUSSERT, John Zdroj:
Midrange Systems, 2000, roč. 13, č. 5, s. 26. Výtah: Business Intelligence (BI) znamená osvojení si nových způsobů
pohledu na informace a nové způsoby pohledu na vztahy mezi informacemi. První,
co je třeba udělat v oblasti BI, je získat pomoc od firmy IBM nebo jiného
prodejce, který chápe, co to BI je. Dalším krokem je seznámit se s některými nástroji, které jsou k dispozici.
Poté musíte definovat, co chcete projektem získat. Nakonec se soustřeďte na
synchronizaci veškerých činností. Kód:
MD/7/CIKS85 Název originálu:
Talent wars in the executive suite: six trends shaping recruitment Překlad názvu: Válka talentů při náboru vedoucích
pracovníků : šest hlavních trendů, které získávání nových pracovníků
ovlivňují Autor:
BARNER, Robert Zdroj:
The Futurist, 2000, roč. 34, č. 3, s. 35. Výtah:
|
|