Digest

ISRM

Konkuren�nost Digest

 

K�d: MD/5/CIKS55

N�zev origin�lu: Benchmarking: Devising best practices from others

P�eklad n�zvu: Benchmarking: P�eb�r�n� nejlep��ch postup� od ostatn�ch

Autor: SPENDOLINI, Michael J

Zdroj: Graphic Arts Monthly, Newton, 1999, ro�. 71, �. 10, s. 58.

V�tah:

Dv� ned�vn� studie prov�d�n� firmou MJS Associates se sna�� zdokumentovat sou�asn� stav a nejkvalitn�j�� prov�d�n� benchmarkingu, a to v�etn� definice a aplikac�, kter�mi se bude vyzna�ovat benchmarking v n�kolika n�sleduj�c�ch letech. P�edkl�d� se zde soubor v�sledk� v�zkumu a ur�it� doporu�en� pro mana�ery organizac�, kter� benchmarking pou��vaj�, nebo kte�� ho zam��lej� za��t pou��vat. Doch�z� se zde k z�v�ru, �e existuj� t�i v�eobecn� a z�eteln� odli�n� interpretace benchmarkingu, kter� definuj� jeho sou�asn� stav. Tyto t�i roviny benchmarkingov�ch aplikac� se nejl�pe daj� popsat tak, �e vezmeme v �vahu �ty�i n�sleduj�c� faktory: 1. typ informac�, jejich� sb�r se prov�d�, 2. druh partner�, kte�� jsou v procesu zaanga�ov�ni, 3. jak jsou informace prezentov�ny partnery a 4. podstata a charakter vztahu mezi �leny benchmarkingov�ch organizac�. T�i �rovn� benchmarkingu maj� za n�sledek t�i �rovn� aplikace. Prov�d� se vyhodnocen� nejen v�hod, ale i p��padn�ch nev�hod ka�d� z aplikac� pro benchmarkingov� organizace. Zku�en� benchmarkingov� organizace maj� bohat� zku�enosti a nab�zej� �adu podn�tu nov��k�m v tomto oboru.


 

K�d: MD/5/CIKS56

N�zev origin�lu: How supply managers add value

P�eklad n�zvu: Jak mana�e�i vytv��ej� p�idanou hodnotu

Autor: PORTER, Anne M.

Zdroj: Purchasing, Boston, Jan 13, 2000, ro�. 128, �. 1, s. 61.

V�tah:

�l�nek popisuje, jak jedna z diviz� firmy Honywell z�skala vynikaj�c� ratingov� ohodnocen� od Michigan State Global Electronic Benchmarking Network za sv�j postup p�i vytv��en� zisku pro spole�nost, pro sv� z�kazn�ky i pro sv� dodavatele. Firma Honywell, kter� dod�v� v�robky pro automatizaci a ��zen� v�roby, a rovn� tak i jej� divize, kter� se zab�v� �e�en�m t�to problematiky, zcela zm�nila v posledn�m desetilet� sv�j zp�sob podnik�n�. Na rozd�l od d��v�j�ka, kdy pouze prod�vala syst�my pro investory, se nyn� sna�� nab�zet komplexn� �e�en� cel�ch tov�ren, p�i�em� dod�v� otev�en� architektonick� soustavy, a n�sledn� pak prov�d� i pot�ebn� servis.


 

K�d: MD/5/CIKS57

N�zev origin�lu: A taxonomy of industries based on knowledge flow structure

P�eklad n�zvu: Taxonomie pr�myslu na z�klad� struktury toku znalost�

Autor: PARK, Yong-Tae

Zdroj: Technology Analysis & Strategic Management, Abingdon, 1999, ro�. 11, �. 4, s. 541.

V�tah:

Vznikem ekonomiky zalo�en� na znalostech, se tok technologick�ch znalost� mezi r�zn�mi pr�myslov�mi odv�tv�mi za��n� pova�ovat za z�kladn� determinant n�rodn� konkurenceschopnosti. Cesty toku znalost� jsou v�ak nesm�rn� komplexn�. Pokud budeme tento komplex pova�ovat za ur�itou s�, potom se anal�za bude sna�it poskytnout induktivn� taxonomii jednotliv�ch pr�myslov�ch odv�tv�, a to na z�klad� struktury toku znalost�, a tak bude identifikovat vztah pr�myslov�ho u�ivatele a dodavatele jako difuzi znalost�. Pro m��en� toku znalost� a pro zkoum�n� mechanism� interakce mezi jednotliv�mi pr�myslov�mi odv�tv�mi pomoc� s�ov� anal�zy byly vytvo�eny ur�it� n�hradn� indexy. V �l�nku se tak� p�edkl�d� ur�it� taxonomie pr�myslov�ch odv�tv�, a to na z�klad� jejich charakteristik. Taxonomick� p��stup zd�vod�uje d�le�itost syst�mu managementu znalosti na pomez� jednotliv�ch pr�myslov�ch odv�tv�, kter� by tak usnadnil tok znalost� mezi nimi a byl by zalo�en na v�zna�n�ch rysech a citliv�ch bodech t�chto pr�myslov�ch odv�tv�.


 
 

K�d: MD/5/CIKS58

N�zev origin�lu: Paul Krugman's geographical economics, industrial clustering and the British motor sport industry

P�eklad n�zvu: Geografick� ekonomie Paula Krugmana, pr�myslov� koncentrace a britsk� automobilov� pr�mysl

Autor: PINCH, Steven

Zdroj: Regional Studies, Cambridge, 1999, ro�. 33, �. 9, s. 815.

V�tah:

Pan Paul Krugman je jedn�m z mnoha ekonom�, kte�� doce�uj� velk� v�znam region� p�i stimulaci konkurenceschopnosti n�rodn�ch ekonomik. Prvn� reakce geograf� na jeho my�lenky byly z�porn�, ale v posledn� dob� se i tito odborn�ci st�le v�ce zaj�maj� o jeho teorie. �l�nek zkoum� metody, kter� pan Krugman pou��v� p�i vysv�tlov�n� geografick� koncentrace mal�ch firem v oblasti britsk�ho automobilov�ho pr�myslu. Nam�t� se zde, �e v�znam a role n�hody v historii a jej� vliv na vn�j�� ekonomickou rovnov�hu, co� Paul Krugman ve sv� teorii zd�raz�uje, poskytuj� pouze ��ste�n� pohled na p���iny evoluce a d�vody zachov�n� existence takov�to pr�myslov� aglomerace. Lep�� pohled d�v� metoda, kter� se zam��uje na roz�i�ov�n� znalost� pomoc� koncepce vz�jemn�ch nekomer�n�ch souvislost�.


 

K�d: MD/5/CIKS59

N�zev origin�lu: Winning the world over

P�eklad n�zvu: Jak z�skat p�evahu na sv�tov�ch trz�ch

Autor: STEVENS, Tim

Zdroj: Industry Week, Cleveland, 1999, ro�. 248, �. 21, s. 25.

V�tah:

V roce 1999 provedl �asopis Industry Week pr�zkum mezi vy���mi vedouc�mi pracovn�ky, kter� se zab�val t�m, jak maj� spole�nosti postupovat, aby v tvrd� glob�ln� mezin�rodn� sout�i nejen p�e��valy, ale aby se i �sp�n� rozv�jely. V�zkum shrom�dil v��et pot�ebn�ch aktivit a iniciativ, kter� k tomu �sp�n� spole�nosti pou��vaj�, a identifikoval nej��inn�j�� postupy, kter�mi lze dos�hnout konkuren�n� v�hody na sv�tov�m trhu. Kl�� k tomu, aby se spole�nosti staly na glob�ln�m sv�tov�m trhu konkurenceschopn�mi, byl dle 90% dotazovan�ch podnik� ve struktur�ln�ch zm�n�ch a v soust�ed�n� se na j�dro obchodn� �innosti podniku, a tak� v typu pou��van� strategie a ve vyhodnocov�n� efektivnosti. Na ot�zku, kter� podnikov� strategie pova�uj� za efektivn�, odpov�d�lo 90% respondent�, �e je to p�en�en� zodpov�dnosti na ni��� �l�nky ��zen� organizace, sni�ov�n� provozn�ch n�klad�, vytv��en� v�t��ho po�tu rozmanit�ch strategick�ch alianc� se z�kazn�ky, dodavateli a konkurenty a sni�ov�n� provozn�ch v�daj�. V�ce ne� 80% respondent� uvedlo, �e management znalost� � sb�r a roz�i�ov�n� informac� a nej��inn�j��ch postup� uvnit� organizace � je nejv�t�� vnit�n� p�ek�kou r�stu spole�nost� na glob�ln�ch sv�tov�ch trz�ch.


 

K�d: MD/5/CIKS60

N�zev origin�lu: The $100 billion friendship

P�eklad n�zvu: P��telstv� za 100 miliard dolar�

Autor: SCHLENDER, Brent

Zdroj: Fortune, New York, 1999, ro�. 140, �. 8, s. 155.

V�tah:

�asto je mo�n� se dov�d�t v�ce o tom, jak obchodn� partne�i pracuj�, t�m zp�sobem, �e je prost� pozorujeme a naslouch�me jejich rozhovoru, ne� kdybychom jim kladli ot�zky. �l�nek uv�d� rozhovor Billa Gatese a Steva Ballamera, ze kter�ho je to naprosto z�ejm�. I kdy� se zde jedn� o dva star� p��tele ji� od doby studi�, oba maj� r�zn� styl. To, co je ale oba spojuje, je jejich oddanost firm� Microsoft, jejich dravost a jejich nesm�rn� bohatstv�.

 




Logo STUDIO aha! Grafick� design 
� 2000-2001 Studio aha!

Provoz serveru a aktualizace Albertina icome Praha s.r.o.
V�echna pr�va vyhrazena. Aktualizace 18.05.2004

[CNW:Counter] CNW:Tracker