Do Evropy! Do světa! Ale
v jakém postavení? (Česká konkurenčnost)
Prof. Jaroslav A.
Jirásek, CMC Graduate School of Business, Praha-Čelákovice
Připomínáme si, co všechno je ještě
potřeba připravit, abychom mohli vstoupit do integrující se Evropy jako plnokrevní
členové. Zdá se, že nejdále pokročila “harmonizace” právních,
administrativních, obchodních, sociálních a finačních pravidel vzájemného styku.
Počet ustanovení, kde bylo dosaženo formálního - nikoli však zvykového -
sjednocení, vyměřuje pokrok “evropského snažení” státní správy.
Existuje však také sféra, která má
pro naši budoucnost krajní význam, a jejíž rozvoj nelze plně svěřit do rukou
státní správě. Je to naše schopnost vystupovat úspěšně na kolbišti evropského a
světového trhu: česká konkurenčnost (nebo konkurenční schopnost, konkurenční
zdatnost, konkurenční mez atp.).
Konkurence je stálý průvodce tržní
ekonomiky. Obráží sílu jejích aktérů, vyměřuje jejich postavení i vliv. Od
šedesátých let, kdy na světový trh znovu vstoupilo obnovené Německo a Japonsko, a s
nimi celá řada dalších zemí, se konkurence prudce vyvíjela ve dvou směrech: jak k
větší intenzitě, tak i k větší expanzi. Soudobým zkratkovým výrazem těchto
spojitých tendencí je z Ameriky doléhající “nová ekonomika” a “globalizace”.
Všeobecné zesílení konkurence vyvolalo
nové problémy přežití a ozdravení napadených podniků. V sedmdesátých a
osmdesátých letech dominoval “turnaround”, tedy energický návrat podniků, které
sjely z cesty, na koleje prosperity. Strhujícím byl kupříkladu turnaround málem
padlého Chryslera pod vedením L. Iacoccy, který se za pomoci státu vrátil během dvou
let mezi světovou špičku. V osmdesátých letech se celý svět transformuje,
přijímá stále vyšší formy kapitálového vlastnictví a restrukturuje se, aby
svými výrobky a službami lépe obstál na měnícím se trhu. V této nesnadné době
nás zastihla obnova českého kapitalismu, která od začátku vyžadovala hluboký
důmysl. Namísto toho byla provedena podle receptu “šokové terapie” a skutečně
utrpěla těžký šok.
Zhruba čtvrt století se studiu světové
konkurence věnuje Světové ekonomické forum (the World Economic Forum) v Ženevě.
Tento “klub” světově významných politiků, státníků, předních představitelů
podnikatelské komunity, významných manažerů a teoretiků manažmentu, se schází
každoročně v Davosu, aby posoudil nové jevy světové konkurence a následně vydal
srovnávací tabulky s “konkurenčním skóre” dnes asi šedesáti sledovaných zemí.
Od roku 1993 je do srovnávacích tabulek zahrnuta také česká ekonomika. Za tuto dobu
získaly zprávy Světového ekonomického fóra o konkurenčnosti značnou autoritu.
U nás je konkurenčnost navzdory známě
znějícímu názvu jen zřídka dobře pochopena. Pořadí zemí podle konkurečnosti
není totiž tak obvyklé, jako jsou například sestavy podle objemu produktu,
zahraničního obchodu, produktivity atp. Konkurečnost je totiž pojem odvozený od
tržní rivality a odráží připravenost k tržnímu zápasu, tedy nejen hrubou sílu,
ale i taktiku, nové vybavení a strategie.
Vezměme příklad Japonska. Před
patnácti lety bylo adeptem na světové prvenství. Dnes se nenajde ani mezi prvními
patnácti zeměmi a přitom není ekonomicky slabou zemí, má nadále druhý největší
hrubý domácí produkt, je znamenitá ve výrobě automobilů, elektroniky, obráběcích
strojů, oceli nebo stavbě lodí. Japonsko dnes ale nemá úspěch v tržních
střetnutích a nepatří proto mezi vedoucí světové konkurenty. Ztratilo své
poválečné výhody celoživotního zaměstnání, odměňování podle seniority či
“sebevlastnictví podniků” a rozpadl se bankovní systém. Věřím, že se po čase
Japonsko zotaví a vytvoří si nové konkurenční pozice, ale zatím se nachází na
konci pořadí šampionů.
Světové ekonomické forum před lety
přijalo definici konkurenčnosti jako schopnosti utkat se na světovém trhu s předními
zeměmi, obstát a zajistit si alespoň střednědobou prosperitu. Pořadí zemí se
stále mění podle toho, jak se vyvíjí jejich soupeřivost. V posledních letech se
však na předním místě světové konkurenčnosti objevují Spojené státy, které
jsou následovány ostatními anglosaskými zeměmi a vyspělými zeměmi Západní
Evropy. Vysoké postavení mají trvale také Singapur a Čína-Honkong. V posledních
osmi letech se pozice České republiky pohybuje ve srovnávacích tabulkách
konkurečnosti od třicátého do čtyřicátého místa. Každým rokem o něco
ztrácíme, nejen proto, že naše ekonomika prochází recesí, z níž se jen ztěžka
dostáváme, ale také proto, že ostatní se zlepšují.
Pokud bychom tabulku konkurenčního
skóre zjednodušili, vyvodili bychom následující schéma:
Výše uvedené srovnání nevychází pro
Českou republiku příznivě. Před započetím jednání o našem vstupu do Evropské
Unie byly provedeny analýzy naší ekonomiky. Ze dvou po sobě následujících
srovnání vyšlo, že jsme asi na
60 % evropského průměru (nemluvě o
předních evropských zemích). Toto v podstatě potvrzují každoroční zprávy o
konkurenčnosti.
Konkurenčnost se posuzuje podle 150
elementárních údajů, většinu tvoří objektivní data (například statistické
údaje), ale také subjektivních údajů, kdy se posuzují například názory
podnikatelů a manažerů, jejich postoje, optimistické či pesimistické nahlížení
situace apod. Tyto údaje se postupně integrují až do jednoho souborného číselného
pořadí. Tato metodika není jednoduchá a je možné o ní kriticky polemizovat, avšak
pokud se údaje sledují v delších časových blocích, přinášejí řadu
intelektuálních podnětů.
A co nám vlastně mezinárodní
srovnání napovídají o tom, v čem jiní spatřují naše silné a naše slabé
stránky?
Silné Slabé
Politický směr Infrastruktura
Sociální vztahy Přístup ke kapitálu
Manažment
po roce 1994
Výzkum, inženýrství
Nezdar zahraničního obchodu
po roce 1997
Státní rozpočet
Bankovní systém
Až do roku 1994 patřila všeobecná
finanční situace, obchodní saldo, výzkum a inženýrství k našim silným stránkám.
Společným zájmem projektu
Informačního střediska rozvoje managementu a jeho součásti – časopisu Management
Digest – je kultivace českého manažmentu také proto, že právě v ročních
zprávách o konkurenčnosti se o něm nic dobrého nedočteme. Relativně dobré jsou
posudky řízení vztaženého k technice a výrobě, o něco hůře je hodnoceno
řízení lidí, a mnohem horší jsou ty obory, které se věnují kontrole nákladů a
finančním tokům, kdy ze všeho nejhůře je hodnocen kapitálový trh.
Všeobecné zprávy o světové
konkurenčnosti se občas zaměřují na problémy, které vystoupily do popředí. Před
časem to byl například úpadek inženýrství, kdy bylo zkoumáno, nakolik mládež v
jednotlivých zemích spatřuje v inženýrství své celoživotní povolání. Česká
republika se v tomto posuzování objevila na předposledním místě (na posledním byla
Ukrajina).
V roce 1999 se předmětem zvláštního
zájmu stala nepoctivost a zločin v ekonomice, kdy byla sestavena tabulka dvaceti
“států bez zákona” (lawless states). Česká republika v ní figuruje hned ve dvou
ze tří sloupců a to pro velký rozsah daňových úniků a také pro organizovaný
zločin jako jsou obchod se zbraněmi, drogami, prostituce či rozkrádání podniků a
bank.
Vraťme se na začátek těchto úvah.
Vyslovili jsme se pro Evropu a nechceme se ocitnout mimo ni. Bude to především naše
konkurenčnost, jež rozhodne o tom, zda naše místo bude někde blíže
krystalizačnímu jádru evropské integrace, anebo na její periférii. Úspěch
spočívá v rukou podnikové správy (corporate governance) a vrcholového manažmentu a
je to přirozeně také věc ekonomické orientace státu.
Náš manažment potřebuje modernizovat,
“přezbrojit”, naučit se zacházet se zcela novými poznatky a užívat mnohem
efektivnějších prostředků. Utíká nám čas. Osmdesátá léta se nazývala
“dekádou bestsellerů”, kdy vycházely jedna monografie za druhou, hledaly se nové
souvislosti, nové možnosti a nová řešení prosperity. Devadesátá léta uvedla do
chodu nové hybné síly a přinášejí ve srovnání s předchozím obdobím ještě
dynamičtější vývoj a změny, které lze jen těžko aktuálně zachytit v
monografiích.
Právě v této době už není
snesitelné, aby čeští manažeři spoléhali jen na svou “školu praxe”, jež bez
umocnění novými znalostmi klesá na prakticismus, zoufalé opakování starých
vyčerpaných návyků. Snad nejnebezpečnějším rysem je malá propojenost manažerů s
pokrokem v jejich profesi, mnozí nesledují zdroje přinášející informace o trendech,
pokroku, rady, konzultace, vzdělání. Management Digest jim v tomto nabízí pomocnou
ruku.