Management
Development (Manažerská průprava)
Kód: MD3/1998/1/A8
Název originálu:
Becoming a learning organization: the transformation of the workforce
Překlad názvu: Jak vytvořit
učící se organizaci: přeměny pracovních sil
Autor: Robert Waldersee
Zdroj: Journal of Management Development; roč. 16, č. 4, 1997; s. 262-273, ISSN:
0262-1711.
Výtah:
Změny, které v podnicích prosazují významní vedoucí, jsou chápány jako
složitá mozaika, která pronikne do všech aspektů jejich řízení. Článek uvádí,
že taková mozaika nemůže vzniknout, přistupuje-li se k řízení mechanicky.
Náležitý soubor opatření může vznikat pouze s využitím teorií o řízení,
které se dotýkají postupného školení zaměstnanců. Případové studie odhalili
vynikající vůdce v odvětví služeb. Tito vůdcové využívají své teoretické
znalosti k tomu, že shromažďují informace, které získávají ze sítě
oficiálních a neoficiálních zdrojů. Soustředění se na teorii a shromažďování
informací vede k porozumění sdělení, vytváří a ukotvuje intelektuální
přeměnu, motivaci, růst sebevědomí a pomáhá zaměstnancům, aby se dokázali v
daných změnách orientovat. Takový model pak zpochybňuje účinnost průpravy
vedoucích pracovníků, která je uskutečňována mimo souvislosti, má direktivní
povahu a je omezena na určité časové období.
Kód: MD3/1998/1/A9
Název originálu:
Business integration in a learning organization: the role of management development
Překlad názvu: Podniková
integrace v učící se organizaci: úloha manažerské průpravy
Autor: Willem Overmeer
Zdroj: Journal of Management Development; roč.16, č. 4, 1997, s. 245-261, ISSN:
0262-1711
Výtah:
Článek se zabývá obtížemi, které vznikají při podnikové integraci, a poskytuje
údaje z jednoho poradenského projektu. Soustřeďuje se na překážky, které
existují a objevují se v podobě obranných akcí a návyků, které podrývají
existující základní znalosti, stejně jako vytváření znalostí nových. Tyto
překážky na straně jednotlivců a podniku vedou k tomu, že je potlačováno
samotné vzdělávání podniku, které je nezbytné pro udržení konkurenční výhody,
tj. schopnosti organizace spojit vlastní vzdělávání se změnou svého uplatnění
v rozvíjejícím se podnikatelském prostředí. Článek tvrdí, že určitý
druh manažerské průpravy za provozu je nezbytný, aby bylo manažerům umožněno
zvládat obranné postupy v organizaci nebo formulovat a šířit proveditelná
řešení, ke kterým docházejí v praxi. Tento druh průpravy managementu napomáhá
pracovníkům v provozu vzájemně poznávat využití svých teorií v praxi a
odbourává tradiční postoj mnoha učitelů managementu, kteří se soustředí na
“proces”. Manažerská průprava v provozu vyžaduje sloučení “procesu” a
“obsahu” a spojuje diskusi mezi těmito dvěma postoji tím, že navrhuje zkoumavý a
tvůrčí přístup k příčinnému uvažování v praxi.
Kód: MD3/1998/1/A2
Název originálu: How do
we make management development effective?
Překlad názvu: Jak dosahujeme
účinnnosti manažerské průpravy?
Autor: Peter Goodge
Zdroj: Journal of Management Development; roč. 17, č. 1, 1998, s. 83-87, ISSN: 0262-1711
Výtah:
Článek rozebírá podnikatelské prostředí rozvoje managementu na konci 90. let a
předkládá několik překvapujících výsledků o účinnosti metod průpravy. Tyto
výsledky zpochybňují mnohé z našich dřívějších předpokladů. Článek
popisuje dva ústřední principy účinné manažerské průpravy v současnosti.
“Tvrdě pracovat na školení lidí” a “usilovat o zisky s malými náklady”.
Článek dokládá tyto principy na hodnocení a na aplikacích plánované průpravy.
Kód: MD3/1998/1/A4
Název originálu: The
best and worst time for management development
Překlad názvu: Nejlepší a
nejhorší období k průpravě manažerů
Autoři: Mike Broussine, Mike Gray, Phil Kirk, Kimberly Paumier, Mike Tichelar, Stephen
Young
Zdroj: Journal of Management Development; roč.17, č. 1, 1998, s. 56-67, ISSN: 0262-1711
Výtah:
Může nejhorší doba pro nějakou organizaci zároveň poskytnout ty nejlepší
podmínky pro školení managementu? Jedna organizace místní správy v Británii
zahájila program manažerské průpravy 18 měsíců před celkovou reorganizací. Nebylo
to považováno za rozumné. Článek rozebírá zmatek a také opatření, která museli
provádět ti, kteří považovali program za nezbytný. Nicméně poskytovat školení
o racionálních a strategických modelech přeměn nedočkavým a cynickým
manažerům by bylo zcela nevhodné. Program školení se zabýval tím, jak zvládat
skryté střety, zmatky, úzkost, nejistotu a politiku, které ovlivňují vzdělávání
managementu v složité a bouřlivé organizaci. V článku se uvádějí dojmy
účastníků z průpravného procesu a vysvětluje se, jak se vytváří spojení
mezi osobním učením a organizační změnou. Ke konci je připojeno hodnocení
výsledků programu se závěrem, že “špatné časy” pro organizaci měly za
následek rozvoj manažerských schopností vypořádat se s ohromným množstvím
změn.
Kód: MD3/1998/1/IM/JN
Název originálu: How to
convert boffins to bosses
Překlad názvu: Jak udělat
šéfy z koumáků
Autor: Houlder, Vanessa
Zdroj: Financial Times, 5. května 1997, s.12
Výtah:
Článek si krátce všímá projevů nevraživosti mezi vědci a manažery a zmiňuje se
o průzkumu, který tvrdí, že vědci a technici jsou špatnými vedoucími pracovníky.
Dále zdůrazňuje, jak je důležité poskytovat vzdělání v managementu těm,
kteří postoupí na vyšší místo zásluhou svých odborných dovedností, a jsou
rozebírány možnosti školení poskytované společnostmi SGS Thomson Microelectronics a
Hewlett Packard. Na závěr je připojena krátká zpráva o průzkumu vlastností
odborných pracovníků, který provedli Blessing a White.
Kód: MD3/1998/1/IM/JN
Název originálu:
Individual growth and team enhancement moving toward a new model of career development
Překlad názvu: Růst
jednotlivců a povznesení pracovního kolektivu směřující k novému modelu
rozvoje profesní dráhy
Autoři: Cianni, Mary; Wnuck, Donna
Zdroj: Academy of Management Executive, roč. 11, č. 1, 1997, s. 105-115
Výtah:
Článek se zabývá rozvojem systému kolektivní profesní dráhy a popisuje jeho
vlastnosti. Zvažuje důsledky pro typy jednotlivých profesních drah a přínos pro
organizaci, který z tohoto modelu vyplývá. Jsou zde načrtnuty činnosti pro
manažerskou průpravu v kolektivním modelu a je nabídnuto řešení pro
uskutečnění tohoto modelu.
Kód: MD3/1998/1/AB
Název originálu: The
new management development paradigm
Překlad názvu: Nové paradigma
manažerské průpravy
Autoři: Burack, Elmer H; Hochwarter, Wayne; Mathys, Nicholas J
Zdroj: Human Resource Planning [HRP], roč. 20, č. 1, 1997, s. 14-21, ISSN: 0199-8986
Výtah:
Průprava strategického managementu má stále více globálnější povahu a má velký
význam pro účinnost organizace a konkurenční výhodu. Zkušenosti z poradenství
a výzkumu ukazují, že dochází k pozoruhodnému sbližování v nových
pojetích manažerské průpravy, ať už se jedná o firmy z Evropy, Ameriky nebo
z oblasti tichomoří. Přední, výkonné organizace se vyznačují sedmi rysy
přístupu k manažerské průpravě: 1. propojení manažerské průpravy
s podnikatelskými plány a strategiemi, 2. ucelenost, 3. globální a mezikulturní
zaměření, 4. individuální výuka zapracovaná do souvislostí výuky v organizaci, 5.
podniková kultura a individualizace konceptů manažerské průpravy, 6. zaměření na
rozvoj odborné dráhy a 7. základní kompetence. V článku je uveden obecný model
základních kompetencí vyžadovaných dotyčnými organizacemi.
Kód: MD3/1998/1/AB
Název originálu: High
flyers refuel
Překlad názvu: Vysoko letící
tryskáče doplňují palivo
Autor: van de Vliet, Anita
Zdroj: Management Today [MTO], říjen 1996, s. 76-78, ISSN: 0025-1925
Výtah:
Pokročilé kursy managementu (AMP) jsou vlajkovou lodí školení všech předních
podnikatelských škol. Tyto kursy jsou určeny pro lidi, kteří mají za sebou
přibližně 15 let manažerských zkušeností. Účastníci z větších
společností, kterým je obvykle asi 45 let, bývají výše postavení pracovníci nebo
vedoucí větších podnikových útvarů. Ačkoli nejsou stanoveny žádné formální
vzdělávací požadavky, někteří účastníci již mají MBA. Takoví uchazeči se
kursů účastní ve snaze porozumět podnikání v současných globálních
souvislostech. Podnikatelské školy, které nabízejí kursy AMP (patří mezi ně
Harvard Business School, Insead, IMD a London Business School) tvrdí, že výběr
uchazečů je přísný. Přesto není vždy jasné, jestli sponzorující firma má
z kursů AMP takový prospěch jako účastník.
Kód: MD3/1998/1/AB
Název originálu:
Executive coaching
Překlad názvu: Koučování
vedoucích pracovníků
Autor: O Brien, Michael
Zdroj: Supervision [SUP]; roč. 58, č. 4, duben 1997, s. 6-8, ISSN: 0039-5854
Výtah:
Koučování vedoucích pracovníků zahrnuje důvěrný vztah vedoucího pracovníka
a školitele, přičemž školitel pomáhá řídícímu pracovníkovi řešit
osobité otázky nebo pracovní úkoly v delším časovém období. Za tím účelem
se konají osobní schůzky, telefonické rozhovory a hodnotící zasedání. Školitel
pomáhá řídícímu pracovníkovi všímat si způsobů myšlení a jednání, které
stojí v cestě plnému pracovnímu výkonu, a tyto měnit.
Kód: MD3/1998/1/AB
Název originálu: Career
anchors revised: Implications for career development in the 21st century
Překlad názvu: Revize základu
profesní dráhy: důsledky pro profesní rozvoj v 21. století
Autor: Schein, Edgar H
Zdroj: Academy of Management Executive [AEX]; roč.10, č. 4, listopad 1996; s. 80-88,
ISSN: 1079-5545
Výtah:
Vnitřní profesní dráha zahrnuje subjektivní smysl pro to, kam pracovník směřuje ve
svém pracovním životě, na rozdíl od vnější profesní dráhy, jejíž formální
stupně a úlohy jsou vymezeny podnikovou politikou a společenským pojetím toho, co
může jednotlivec očekávat v podnikové struktuře. Z průběžného studia
profesních drah vyšlo najevo, že většina lidí má vlastní, silně zakořeněné
pojetí, které udržuje jejich vnitřní dráhu pohromadě, ačkoli ve své vnější
dráze zakoušejí dramatické změny. V článku je rozebíráno několik budoucích
scénářů profesní průpravy.
Kód: MD3/1998/1/A1
Název originálu: Beyond
values - exploring the twenty-first century organization
Překlad názvu: Za hranicí
hodnot - průzkum podniku dvacátého prvního století
Autor: John D. Burdett
Zdroj: Journal of Management Development; roč.17, č.1, 1998; s. 27-43, ISSN: 0262-1711
Výtah:
Mnohé z našich zavedených institucí jsou pod tlakem. Mohlo by se zdát, že
stará řešení již nevyhovují novým problémům. Vytvořit organizaci, která
vydrží, znamená revidovat mnoho východisek, které byly organizacemi používány
v takových otázkách jako je kulturní soužití. Zdá se, že jádrem takové
obnovy by mohlo být budování komunity. Článek zkoumá antropologický pohled na
komunitu, vymezuje podnikový model komunity a předkládá sérii zásadních otázek pro
ty, kteří se podílejí na tvorbě organizačního schématu.