| |
Externí
informace pro podnikatele
PhDr. Michael
Babka, ředitel vývoje Albertina data, s.r.o.
Když náš dědeček zakládal
firmu, potřeboval něco peněz, hodně umu a trochu štěstí. Ve svém podnikání za
celý život řešil asi na tolik problémů, kolik stojí před dnešním podnikatelem
každý týden. Současný svět ekonomiky se vyvíjí tak rychle, že by se z toho našim
dědečkům zatočila hlava. Podnikatel, který dnes zakládá firmu potřebuje skloubit
kromě prostředků a dovedností ještě další dva možná důležitější prvky. Čas
a informace. Pádící svět ekonomiky se celý informatizuje. Informace se stávají
nejenom silou bezprostředně ovlivňující všechny činnosti v podnicích, ale i
předmětem obchodu samého. Globalizace trhů, sílící konkurence ve všech
odvětvích, komunikační a dopravní možnosti dneška způsobují, že konkurenční
výhodu, náskok a prosperitu získá ten podnikatel, který ví. Který má informace,
má je včas a dokáže se podle nich rychle rozhodnout.
Vně firmy zuří
informační válka
Ani vnitřně dokonalý podnik se
nepohybuje ve vakuu. Je pod vlivem ekonomického i širšího společenského,
politického prostředí. Harmonicky fungující firma má samozřejmě výhodu oproti
podnikům, v nichž válčí manažeři, zaměstnanci navzájem. Žádný z nich si ale
nemůže dovolit ignorovat dění venku. Nemůže si nevšímat externích informačních
zdrojů. Nějaká práce s externími informacemi probíhá v podstatě v každé firmě.
Všude pracovníci a manažeři alespoň čtou noviny, systematicky nebo namátkově
zjišťují, co se napsalo o nich samých, o konkurentech, o tržním segmentu, v němž
podnikají atd. Vedou jednání a rozhovory s partnery, zákazníky, provádí různé
formy průzkumu trhu.
Jak patrno, zdroje mohou mít
různé podoby. Jejich nejběžnější členění vychází ze stupně zprostředkování
informace a rozlišuje primární a sekundární zdroje. Primárními jsou v tomto ohledu
osoby nebo organizace, se kterými se setkáváme (případně utkáváme) na trhu.
Zákazníci, zaměstnanci (naší i konkurenční firmy), dodavatelé - ti všichni se
mohou stát nositeli zajímavých informací. Můžeme je jednoduše “vyzpovídat”,
můžeme využívat různých metod sociologického či marketingového výzkumu. Stejně
tak můžeme pozorovat chování firem, zákazníků, testovat výrobky.
Sekundárními informacemi se pak
rozumí ty, které odráží (zprostředkovávají) jevy v primární oblasti a najdeme je
většinou ve formě veřejných dokumentů v tištěné nebo elektronické podobě.
Sekundární informační zdroje bychom ale měli, v rozporu s jejich názvem, zkoumat
jako první. Důvodů je k tomu hned několik. Jejich průzkum je většinou rychlejší a
levnější a zaměříme-li se na ty veřejně dostupné, nehrozí nám riziko, že se
dostaneme do konfliktu se zákonem. Některá primární pátrání totiž mohou být
považována za průmyslovou špionáž, za porušení ochrany obchodního či jiného
tajemství a v neposlední řadě za nepovolené “vměšování” do osobních údajů.
Ne každá firma ale pracuje s
těmito sekundárními informačními zdroji pravidelně, systematicky a cílevědomě. Je
totiž nutné se v nich zorientovat, vybrat a koupit ty nejvhodnější, rozhodnout o
způsobech a periodicitě jejich zpracování a hlavně o tom, jaké informace se budou
sledovat a jak se budou dále zužitkovávat.
Jaké zdroje si
vybrat ?
Potřeba přísunu informací z
vnějšku je samozřejmě jiná u velké zavedené společnosti, která má téměř
přirozený monopol a jiná u malé soukromé firmy, která zahajuje obchodní aktivitu na
přeplněném trhu. Liší se zajisté i informační potřeby menší okresní
mlékárny, dovozce cigaret nebo pobočky zahraničního výrobce elektronických
zbraňových systémů. Obecně však všichni mají společné základní okruhy
informací, které potřebují a které zároveň mohou získat z externích zdrojů.
Všichni mají na trhu alespoň nějaké konkurenty, všichni určitě hledají
zákazníky a spolehlivé partnery. Všichni potřebují vědět, co se v jejich branži
děje. Pokusme se tyto společné stránky popsat z hlediska dostupných informačních
zdrojů.
Adresáře a
katalogy firem
Základní orientaci v tom, kdo
je kdo na trhu, jaké podnikatelské subjekty podnikají v regionech a oborech pro nás
zajímavých (ať už z hlediska konkurenčního nebo zákaznického), nám nejlépe
poskytnou firemní katalogy a adresáře. Předtím, než se pro nějaký rozhodneme, je
ale důležité si uvědomit (zjistit a ověřit), jak takový zdroj vzniká. Je-li
založen na inzerci firem (tj. na placených zápisech do katalogu), obsahuje poměrně
přesné kontaktní údaje spíše nahodilého souboru podniků, které se rozhodly pro
zápis do katalogu. Někteří producenti kombinují placený a neplacený princip tak,
že základní zápis do katalogu je bezplatný, rozšířený (zvýrazněný) zápis je
za úhradu. Je-li zdroj informací o firmách založen na zpracování veřejných
registračních dat, pokrývá většinou všechny registrované podniky, obsahuje ale jen
ty údaje, které státní správa shromažďuje a které zároveň nepodléhají
zákonné ochraně.
Další důležitou
charakteristiku zdroje představuje způsob a jednotnost oborového (výrobkového)
zařazení firem. Je důležité vědět, jak je definován předmět činnosti podniku,
jak lze podle něj vyhledávat a v neposlední řadě, je-li jednoznačně vyjádřen a
uveden u všech firem. Nelze ani podcenit kvalitu a úplnost vyplnění dalších údajů,
které lze využít při základním členění (segmentaci) podniků. Databáze
poskytované v elektronické podobě většinou umožňují vyhledávat podle všech
údajů. Tištěné katalogy a adresáře bývají vybaveny rejstříky, jejich možnosti
jsou ale omezené a v případě kombinace více výběrových kritérií budete v
papírovém katalogu bez šancí na rychlé dosažení uspokojivého výsledku.
Protože na českém trhu
informačních produktů se vyskytuje také zboží pochybné kvality založené na
pirátských kopiích dat, není na škodu si při výběru databáze trochu zahrát na
detektiva nebo kvalitáře. Na jaké otázky by Vám obchodník s informacemi,
nabízející službu, tištěný katalog nebo databázi měl odpovědět? Měl by
přesně specifikovat, jakým způsobem jsou data získávána, přičemž velikost
databáze s tím nemůže být v rozporu. (Statisíce záznamů v databázi firem dokáže
vlastní dotazníkovou metodou získat jen velká známá firma, kterých není mnoho.
Firma nedávno vzniklá s třemi a půl zaměstnanci a sídlící v bytě jednoho z nich
sotva dokáže tuto obrovskou agendu spustit, řídit a financovat). Nezapomeňte se také
zeptat, kolik aktualizací databáze (katalogu) již vyšlo, jak, kdy a s čím firma
začínala, jaké výsledky za ní stojí.
Kdo je kdo, co se
napsalo
Sekundární zdroje, které
zachycují kdo je kdo, co kde bylo napsáno, přichází na řadu v okamžiku, kdy
získáme základní představu o subjektech na trhu, vytvoříme si jejich evidenci
(nejlépe ve formě interní databáze - v této souvislosti malá rada: vybírejte si
takové databáze, které vám dovolí exportovat data ve formátu DBF nebo provádět
vlastní aktualizaci dat). Do vytipovaného souboru potenciálních zákazníků či
konkurentů (víme o nich zatím, jak se jmenují, kde sídlí, čím se zabývají, kolik
mají zaměstnanců, kdy vznikli apod.) potřebujeme doplnit další poznatky. Kromě
toho, co o nich zjistí naši pracovníci, vyplatí se monitorovat denní a odborný tisk.
Získáme řadu zajímavých informací, signálů a podnětů. Pro přímé oslovení
zákazníků není na škodu znát přesná jména a funkce manažerů. Údaje o tom, kdo
je kdo ve firmě, jaké jsou vlastnické vztahy, jaké je zázemí manažerů a jak
vystupují na veřejnosti, lze mimo jiné poskládat z tiskových zpráv, ročenek a
biografií.
Při výběru zdrojů této
kategorie bychom měli vzít v úvahu, jak široké spektrum periodik chceme sledovat i
to, dáváme-li spíš přednost rychlé orientaci v obsahu zpráv nebo naopak chceme-li
studovat plné texty. Vyhledávací možnosti a celkový softwarový komfort poskytovaný
zákazníkovi je zajisté také důležité kritérium výběru, v podstatě ale jde
především o obsah. Všimněte si proto třeba i retrospektivy (tj. jak dlouho již je
tisk monitorován - někdy může zdánlivě stará informace o firmě získat velmi
aktuální význam) nebo toho, jaká regionální periodika jsou zpracovávána.
Do nitra podniku
Externí informační zdroje,
které mohou nejvíce proniknout do situace firmy, potřebujeme tehdy, chceme-li opravdu
podrobně analyzovat svého soupeře nebo partnera, s nímž hodláme uzavřít významný
obchod apod. Dostupnost takových informací je dána jednak legislativou (např.
povinností zveřejňovat hospodářské výsledky), jednak informační vyspělostí a
vstřícností v dané zemi a daném podniku. Ne náhodou je ochota poskytovat o sobě
tyto informace jedním z kritérií celkového hodnocení solidnosti podniku v ekonomicky
vyspělém světě. V této souvislosti nutno podotknout, že i u nás se objevují první
vlaštovky např. v podobě tzv. informačního ratingu přidělovaného podnikům.
Posouzení solidnosti firmy
může na základě individuálních požadavků poskytnout tzv. kreditní agentura,
která při zpracování zprávy o firmě kombinuje různé externí zdroje s vlastním
šetřením. Výsledek, na který je ale třeba nějaký čas počkat, pak obsahuje
základní charakteristiky podniku, vybrané údaje z výsledků hospodaření a celkové
zhodnocení solventnosti podniku. Ne vždy se ale podaří shromáždit všechny
potřebné podklady pro kvalitní "posudek", za práci ovšem musíte agentuře
zaplatit tak jako tak.
Pustíte-li se do vyhledávání
dat na vlastní pěst, máte k dispozici několik zdrojů. Účetní závěrky podniků,
které podléhají povinnému auditu, otiskuje Obchodní věstník. Ten, resp. přímý
sběr dat od podniků je zdrojem dalších produktů, které tato data poskytují v
elegantnějším balení. Uveďme jako příklad databázových zdrojů produkt Albertina
- Finanční profily (tento a všechny následující zmiňované zdroje jsou dostupné v
ISRM, pozn red.), který navíc zahrnuje i prospekty emitentů cenných papírů, které
jsou důležitým materiálem přinášejícím obraz toho, jak podnik vidí svou
strategii, postavení na trhu apod.
Při analýze českých podniků
i přes zlepšující se situaci v informační nabídce stále narážíme na nedostatek
kvalitních dat. V západní Evropě a v USA jsou například běžně dostupné různé
marketingové a sektorové studie postihující pozice podniků v celkovém tržním
kontextu. Podniky, jejichž akcie jsou veřejně obchodovány, jsou navíc pravidelně
podrobovány analýzám poradenských a brokerských firem a tyto studie jsou spolu s
kompletními finančními dokumenty publikovány a zpřístupňovány jako databáze.
Není nad
příklad
Předpokládejme, že jsme v roli
investora, který se rozhoduje o investici do výstavby moderní mlékárny. Bude nás
tedy zajímat, jaká je situace na tuzemském trhu mlékárenskými výrobky, jaké jsou
stávající kapacity mlékáren, které mlékárny hrají klíčové role na trhu, jaký
je jejich obrat a další ekonomické ukazatele. Podobně se může ptát i bankéř,
který zvažuje rizikovost úvěru postaveného na podnikatelském plánu v oblasti
mlékárenství. Výchozí informační průzkum podobného typu by si měl udělat i
podnikatel, který chce do ČR dovážet mléčné produkty a konec konců každý
manažer mlékárny, který chce svůj podnik vést vítězně bojištěm trhu.
Lze zajisté všechny naznačené
a další důležité otázky položit renomované poradenské firmě a čekat. V
případě velké investice, velkého úvěru se to doporučuje. Ale i otázky, kladené
poradcům by měly vycházet ze základní znalosti situace. Základní informační
průzkum provedený předtím, než navštívíte poradce, vám možná na některé
otázky odpoví a pokud ne zcela, naznačí otázky nové a doplňující, a v neposlední
řadě i otázky kontrolní.
Jaké zdroje v našem případě
tedy máme k dispozici? Bezesporu nejdůležitějším bude denní a ekonomický tisk.
Mlékárenství je téma, o kterém se poměrně často píše. Dále bychom neměli
opomenout pramen, který eviduje všechny podniky tohoto oboru a další zdroje, které o
nich poskytují základní (tzv. kancelářské) informace. Neobejdeme se ani bez
účetních závěrek podniků. Dobré by bylo získat i výroční zprávy významných
mlékáren, případně prospekty těch, které emitují obchodovatelné akcie. Z
veřejně dostupných zdrojů můžeme efektivně čerpat informace ale jen tehdy,
podaří-li se nám je shromáždit (získat) rychle a v takové podobě, která pro nás
nebude znamenat úmornou, několika týdenní práci.
Přehled podniků
Základní evidenci podniků,
zabývajících se zpracováním mléka, najdeme v databázi Albertina - Registr
organizací (dále ARO). V něm se dozvíme, že "provoz mlékáren", resp.
"úpravu a zpracování mléka" má jako hlavní předmět činnosti uvedeno 239
subjektů. Z nich je 151 aktivních právních subjektů a 20 neaktivních (v likvidaci).
Ostatní firmy patří do kategorie soukromých podnikatelů, podnikajících na základě
živnostenského oprávnění atd. ARO nám v ideálním případě o podniku sdělí tyto
údaje:
Název organizace : JIHOČESKÉ
MLÉKÁRNY, akciová společnost
Adresa organizace : Rudolfovská 83
370 01 ČESKÉ BUDĚJOVICE
Telefon : (038)7411947, 7411941, 7736111
Fax : (038)7411938
IČO organizace : 15777774
Právní forma : Akciová společnost
Druh vlastnictví : Soukromé
Druh vzniku : Jako jediný nástupce jednoho předchůdce (předchůdce dále neexistuje)
Datum vzniku : 22.03.1991
SNA : Soukromé nefinanční podniky a korporace
Typ organizace : Organizace - právní subjekt (mimo soukromých podnikatelů)
Okres : Okres České Budějovice
Kraj : Kraj jihočeský
Počet pracovníků : 2000 - 2499
Základní jmění : 755097000 Kč
Obrat : 1996: 5087 mil.
1995: 4688 mil.
1994: 4015 mil.
1993: 3969 mil.
Datum aktualizace : 04.09.1997
OKEČ převažující : 15510-Provoz mlékáren, výroba másla a sýrů
OKEČ ostatní : 55300-Provoz restaurací, bufetů apod.
50500-Maloobchodní prodej pohonných hmot
28630-Výroba zámků a kování
60240-Silniční nákladní doprava
Výrobky :
| 1551110-Mléka a smetany s
obsahem tuku do 6% hmotnosti nezahuštěné a neslazené, mlékárensky ošetřené
|
| 1551120-Mléka a smetany s
obsahem tuku přesahujícím 6% hmotnosti, nezahuštěné a neslazené
|
| 1551200-Mléko a smetana
sušené
|
| 1551300-Máslo
|
| 1551400-Sýry a tvaroh
|
| 1551520-Mléčné výrobky
kysané
|
| 1552100-Zmrzliny a mražené
smetanové krémy
|
Informace z
obchodního rejstříku :
| OV - Aktuální stav ke dni:
13. 11. 1995
|
| 9611-566453
|
| Obchodní jméno: JIHOČESKÉ
MLÉKÁRNY, akciová společnost
|
| Sídlo: České Budějovice,
Rudolfovská 83, PSČ 370 50
|
| IČO: 15777774
|
| Právní forma: akciová
společnost
|
| Předmět činnosti: 1. koupě
zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej; 2. ubytování; 3. silniční
motorová doprava v rámci podmínek stanovených v koncesní listině č. j.
Ž-00/93/00769 Okresního úřadu České Budějovice; 4. zprostředkovatelská činnost;
5. hostinská činnost; 6. zámečnictví; 7. výroba kosmetických přípravků; 8.
výroba mléčných výrobků; 9. revize a zkoušky provozovaných kotlů a tlakových
nádob; 10. projektová činnost v investiční výstavbě; 11. revizní zkoušky
provozní způsobilosti zdvihacích zařízení; 12. revize elektrických zařízení
|
| Statutární orgán: předseda
předst. a gen. řed. ing. Milan Teplý, České Budějovice, Větrná 64, PSČ 370 05;
místopředsedkyně předst. ing. Marie Korandová, České Budějovice, Dobrovodská 149,
PSČ 370 06; členové představenstva - JUDr. Vladimír Šťovíček, Praha 7, Čechova
13, PSČ 170 00; ing. Zdeněk Rabas, Praha 7, Čechova 17, PSČ 170 00; ing. Václav
Krása, Praha 4, Nad Kolonií 21; Bohumil Brabec, České Budějovice, Puklicova 21; ing.
Svatopluk Herc, Praha 5, Na Březince 21/1370
|
| Dozorčí rada: předseda JUDr.
Pavel Chyška, CSc., Praha 5, Pod Děvínem 35; členové dozorčí rady - ing. Václav
Vojík, Písek, Jablonského 386/8; ing. Josef Kollar, České Budějovice, Lhenická 3,
PSČ 370 05 Jednání za společnost: jménem společnosti jedná představenstvo, a to
buď společně všichni členové představenstva, anebo samostatně jeden člen
představenstva, který k tomu byl představenstvem písemně pověřen. Za společnost
podepisují buď společně všichni členové představenstva, nebo společně předseda
nebo místopředseda a jeden člen představenstva, anebo samostatně jeden člen
představenstva, který k tomu byl představenstvem písemně pověřen. Všichni tak
činí způsobem, že k obchodnímu jménu společnosti či otisku razítka společnosti
připojí svůj podpis
|
| Základní jmění: 755 097 000
Kč. Počet akcií: 755 097 ks. Druh akcií:
|
| kmenové akcie na majitele.
Jmenovitá hodnota akcií: po 1000 Kč
|
| Oddíl: B. Vložka: 94
|
| Datum zápisu: 22. 3. 1991
|
| Datum poslední aktualizace:
13. 11. 1995
|
| 566453-11/96
|
ARO nám dovolí všechny
vyhledané mlékárenské podniky setřídit např. podle kategorie počtu pracovníků,
vytisknout, vyexportovat jako soubor v TXT nebo DBF formátu atd. Se souborem v DBF
formátu pak lze provádět spoustu věcí, včetně budování vlastní databáze
(samozřejmě pro vlastní potřebu, nechceme-li se dostat do zmíněné skupiny
pirátů).
Využitím dalších zdrojů
(např. Obchodní věstník, Významné podniky ČR, InformKatalog) tuto vlastní
databázi ověřujeme a aktualizujeme. Vybíráme si samozřejmě ty údaje, které jsou
pro nás důležité. Ať už ale mlékárny pro nás představují konkurenta nebo
partnera či zákazníka, je například vždy důležité mít podchyceno, kdo je
momentálně ve vedení, jakou zastává funkci, zda současně nepůsobí v jiných
společnostech atd.
Průzkum tisku
Shromáždit a pročítat
nejméně dvacet titulů periodik za dva roky a hledat v nich články o našem tématu je
nemyslitelné. Databáze, které monitorují víc jak stovku titulů a zestručňují
obsah článků, nám umožní rychle a snadno vybrat to nejpodstatnější (v
příkladech jsou uvedeny záznamy z databáze Albertina - Monitor tisku, dále AMT).
Některé nejzajímavější články pak dohledáme podle citace v originálech (např. v
nejbližší knihovně nebo na INTERNETu), pokud v databázi nebyl k dispozici plný text.
Databáze AMT, která monitoruje
přes 150 titulů, obsahuje za období 1.1.1993 - 30.1.1998 přes 2.300 abstraktů nebo
plných textů článků, které se týkají (byť třeba jen okrajově) problematiky
mlékárenství. Zaměřme se jen na zprávy z posledního období a na ty, které
hovoří o kapacitách na zpracování mléka (jednoduše vyhledáme slova “kapacita”
a jeho varianty v textu abstraktu nebo v názvech článků a vybereme období let 1996 a
1997). I tak dostaneme nejméně 100 odpovědí. Abychom s nimi mohli dále efektivně
pracovat, uložíme si je jako samostatný soubor, který trochu uspořádáme a
“učešeme”. Následující příklad ukazuje jeden záznam z databáze AMT o
problematice kapacit mlékáren a tabulku, kterou jsme sestavili jednoduchým
přeskupením podstatných informací z několika desítek takových záznamů. Nikdy
bychom přitom neměli “smazat” odkaz na zdroj, odkud informace pochází. Protože v
souvislosti s kapacitou se píše i o produkci, rozšířili jsme o tento údaj i naši
tabulku. Kompletní tabulka, vycházející ze všech dostupných zpráv je samozřejmě
delší, ne vždy se nám ale podaří vyplnit všechny sloupce.
Název článku : Příští rok
hrozí mlékárnám bankroty
Anotace : Zvýšení výkupní
ceny mléka
Autor : Havel Petr
Datum zařazení : 30.12.1997
Číslo záznamu : 297750
Zdroj : Lidové noviny, č.: 303,
str.: 14, 30.12.1997
Firma(y) : Agrární komora ČR
Obor(y) : 15500-Úprava a
zpracování mléka
Tem. okruh(y) : členství v
asociacích, komorách, svazech
cenové pohyby
reorganizace, restrukturalizace
Abstrakt :
Zvýšení výkupní ceny mléka
povede k žádoucí restrukturalizaci domácího zpracovatelského průmyslu. Od ledna se
zvýší minimální garantovaná cena za
litr mléka z 6,80 na 7,50
koruny. Zpracovatelské kapacity na mléko jsou v ČR vyšší, než činí jeho
stávající produkce. Podle tajemníka Agrární komory
ČR Jana Záhorky si budou
zemědělci díky takovému postavení své odběratele vybírat. Je pochopitelné, že
mléko dodají tam, kde jim zaplatí více. Sama minimální garantovaná cena platná od
začátku příštího roku přitom nezakládá povinnost mlékáren tuto cenu
dodavatelům mléka platit. Mlékárny se ale nemohou zúčastnit dotovaného vývozu
másla a mlékárenských výrobků. Podle předsedy zemědělského výboru parlamentu a
viceprezidenta AK Karla Machovce povede vyšší minimální cena mléka k žádoucí
restrukturalizaci domácího mlékárenského průmyslu. Zpracovatelské podniky postaví
zdražení suroviny před zásadní dilema - komu platit dříve. Podle tajemníka AK Jana
Záhorky jsou první možností investice do zemědělské prvovýroby, například
podporou vedoucí k vyšší užitkovosti dojnic. Druhou cestou jsou investice do
zpracovatelských technologií. Ideální by bylo obojí, avšak na to budou mít jen
silné a efektivně vyrábějící podniky.
Podnik |
Zdroj |
Datum |
Produkce |
Kapacita |
Mlékárna
Klatovy, a. s. |
Haló
noviny |
19.1.1996 |
125
000 litrů denně |
300
000 litrů denně |
Mlékárna
Klatovy, a.s. |
Hospodářské
noviny |
18.1.1996 |
150
000 litrů denně |
600
000 litrů denně |
Mlékárna
Mariánské Lázně |
Hospodářské
noviny |
18.1.1996 |
|
600
000 litrů denně |
Mlékárna
Opava |
Právo |
24.1.1996 |
35
000 litrů denně |
|
Mlékárna
Otinoves u Prostějova |
Moravské
noviny ROVNOST |
14.11.1995 |
20
000 litrů denně |
|
Mlékárna
Stříbro |
Hospodářské
noviny |
18.1.1996 |
|
600
000 litrů denně |
Mlékárny
Stříbro |
Práce |
22.12.1995 |
|
1
000 000 litrů denně |
Mlékárny
Stříbro, a.s. |
Mladá
fronta dnes |
29.11.1995 |
200.000
litrů denně (spolu s Mlékárny Klatovy) |
|
Olma
Olomouc a.s. |
Svobodné
slovo |
12.10.1995 |
|
300
000 litrů denně |
Olma
Olomouc, a.s. |
Svět
hospodářství |
22.9.1995 |
|
300
000 litrů denně (linka na UHT mléko) |
Olma
Olomouc,a.s. |
Moravské
noviny ROVNOST |
5.10.1995 |
131
000 000 litrů za 3/4 roku 1995 |
|
Olma,
a.s. |
Právo |
10.1.1996 |
175
000 000 litrů za rok 1995 |
|
Obdobná tabulka může
bezprostředně sloužit jako základ dalších analýz a studií, musíme však počítat
s její časovou nesourodostí a neúplností. Každopádně představuje nenahraditelnou
platformu pro toho, kdo chce téma analyzovat důkladně pomocí primárního průzkumu.
Věřte, že úplně jinak se jedná s manažerem firmy, po němž chcete, aby se trochu
vyzpovídal, když mu v úvodu ocitujete, co a kdy o nich tisk napsal. Kromě dílčích
informací o jednotlivých mlékárnách najdeme v databázi AMT i souhrnné články,
které hodnotí situaci celého oboru nebo odvětví.
Hospodaření a
strategie
Údaje zachycené z průzkumu
tisku či oficiálních zdrojů potřebujeme doplnit o podrobnější, zejména finanční
charakteristiky. Minimálně bychom měli mít k dispozici účetní závěrky podniků,
které hrají na trhu rozhodující roli. Zásadu o ověřování informací v různých
nezávislých zdrojích umožňuje v tomto případě např. zákonná povinnost podniků
s povinným auditem uveřejňovat účetní závěrky. Můžeme tak porovnávat účetní
závěrky podniků za různá období, můžeme na jejich základě vypočítávat a
srovnávat různé ukazatele. Můžeme ale také někdy narazit na rozpor v tom, jaké
údaje o hospodaření mlékárny přinesl tisk, jaké byly zveřejněny cestou
Obchodního věstníku. I to je důležitý signál proto, abychom věděli, jak a kam
zaměřit primární průzkum.
Ve stejném prostředí, v
kterém jsme pracovali s registračními údaji a články či inzeráty z textu, najdeme
i údaje o hospodaření podniků. Soubor databází Albertina - Finanční profily na
CD-ROM disku zahrnuje např. účetní závěrky více než 8.000 podniků zpracovaných z
Obchodního věstníku nebo získaných přímo a téměř 3.000 prospektů emitentů
cenných papírů. Kromě toho zde najdete databázi monitorující cenné papíry z
hlediska pohybu cen a objemů obchodů na pražské burze i v RM-Systému.
Albertina - Účetní závěrky
dovoluje exportovat data v textovém i DBF formátu, čímž je umožněno sestavovat
libovolné tabulky vybraných údajů, srovnávající jeden podnik v časové řadě nebo
více podniků navzájem.
IČO 15777774
Jihočeské mlékárny, a.s. |
1993
(tis. Kč) |
1994
(tis. Kč) |
1995
(tis. Kč) |
1996
(tis. Kč) |
Aktiva celkem |
1664954 |
1685035 |
1729725 |
1832773 |
Základní jmění |
755097 |
755097 |
755097 |
755097 |
Hospodářský výsledek účetní období |
52717 |
12099 |
13082 |
18170 |
Bankovní úvěry a výpomoci |
377318 |
326654 |
347365 |
349654 |
Tržby za prodej vl. výrobků a služeb |
3817241 |
3812038 |
4687925 |
5087216 |
Úplný záznam účetní
závěrky v databázi Albertina - Účetní závěrky má tuto podobu:
IČO firmy : 15777774
Název firmy : Jihočeské
mlékárny, a.s.
Adresa firmy : Rudolfovská 83,
370 50 České Budějovice
Zdroj : Obchodní věstník, č.:
33, 20.08.1997
Začátek období : 01.01.1996
Konec období : 31.12.1996
Obor činnosti (OKEČ) :
15510-Provoz mlékáren, výroba
másla a sýrů
Účetní závěrky
Rozvaha :
Aktiva celkem :
................................. 1832773 tis. Kč
Stálá aktiva :
.................................. 766233 tis. Kč
Nehmotný investiční majetek :
................... 477 tis. Kč
Hmotný investiční majetek :
..................... 750011 tis. Kč
Finanční investice :
............................ 15745 tis. Kč
Oběžná aktiva :
................................. 995191 tis. Kč
Zásoby :
........................................ 379644 tis. Kč
Krátkodobé pohledávky :
......................... 596789 tis. Kč
Finanční majetek :
.............................. 18758 tis. Kč
Ostatní aktiva :
................................ 71349 tis. Kč
Pasiva celkem :
................................. 1832773 tis. Kč
Vlastní jmění :
................................. 908839 tis. Kč
Základní jmění (součet) :
....................... 755097 tis. Kč
Fondy tvořené ze zisku :
........................ 101107 tis. Kč
Hospodářský výsledek
minulých let : ............. 34465 tis. Kč
Hospodářský výsledek
účetní období : ............ 18170 tis. Kč
Cizí zdroje :
................................... 895883 tis. Kč
Rezervy :
....................................... 141464 tis. Kč
Krátkodobé závazky :
............................ 404765 tis. Kč
Bankovní úvěry a výpomoci :
..................... 349654 tis. Kč
Dlouhodobé bankovní úvěry :
..................... 27167 tis. Kč
Ostatní pasiva :
................................ 28051 tis. Kč
Výkaz zisků a ztrát :
Výkony a prodej zboží :
......................... 5171217 tis. Kč
z toho tržby za prodej vl.
výr., služeb a zboží : 5087216 tis. Kč
Změna stavu vnitrop.
zásobování vl.výroby : ..... 61543 tis. Kč
Aktivace :
...................................... 22458 tis. Kč
Výkonová spotřeba :
............................. 4636044 tis. Kč
Přidaná hodnota :
............................... 535173 tis. Kč
Osobní náklady :
................................ 270290 tis. Kč
Jiné provozní výnosy :
.......................... 76480 tis. Kč
Jiné provozní náklady :
......................... 111402 tis. Kč
Odpisy hmotných a nehmot.
invest. majetku : ..... 110043 tis. Kč
Zúčt.rezerv,opr.položek a
čas.roz.prov.výnosů : . 43030 tis. Kč
Tvorba rezerv,opr.položek a
čas.roz.prov.nákl.: . 91380 tis. Kč
Provozní hospodářský
výsledek : ................. 71568 tis. Kč
Finanční výnosy :
............................... 21045 tis. Kč
Finanční náklady :
.............................. 75941 tis. Kč
Tvorba rezerv a opr. položek na
fin. náklady : .. 1057 tis. Kč
Hospodářský výsledek z
finančních operací : ..... -55953 tis. Kč
Hospodářský výsledek za
běžnou činnost : ........ 15615 tis. Kč
Mimořádné výnosy :
.............................. 2986 tis. Kč
Mimořádné náklady :
............................. 431 tis. Kč
Mimořádný hospodářský
výsledek : ................ 2555 tis. Kč
Hospodářský výsledek za
účetní období : ......... 18170 tis. Kč
Poměrové ukazatele :
Rentabilita celkových aktiv (v%)
: .............. 0.99 %
Rentabilita vlastního jmění
(v%) : .............. 2.00 %
Míra zajištěnosti závazků
pohledávkami : ........ 0.678
Běžná likvidita (v%) :
.......................... 245.87 %
Pohotová likvidita (v%) :
....................... 152.08 %
Okamžitá likvidita (v%) :
....................... 4.63 %
Ukazatel zadluženosti (v%) :
.................... 38.47 %
Cash flow :
Peněžní tok z operační
činnosti : 211 512
Peněžní tok z investiční
činnosti : - 79 969
Peněžní tok z finanční
činnosti : - 17 369
Pohledávky 180 dnů po lhůtě
splatnosti : 154 254
HIM zatíž. zást. právem nebo
věc. břemeny : 485 967
Dceřiné společnosti :
Jihomilk, a. s., Rudolfovská 83,
370 50 Č. Budějovice
JČM Morava, Rudolfovská 83, 370
50 Č. Budějovice
Výrok auditora : bez výhrad,
BDO CS, s. r. o., 18, 23. 5. 1997
Prospekt emitenta cenného
papíru pak může poskytnout zajímavý "vlastní pohled" na strategii a pozici
podniku. V databázi Albertina - Prospekty emitentů najdete kromě nich i další
informačně zajímavé firemní dokumenty, a to texty výročních zpráv.
Ačkoli ČR nepatří dosud k
informačně nejvyspělejším zemím, ukazuje se, že i tak lze z externích, veřejně
dostupných zdrojů shromáždit řadu zajímavých podkladů pro další práci. Při
tomto shromažďování se vyplatí využít takové produkty, které zdroje integrují a
zpřístupňují v prostředí moderních informačních technologií (CD-ROM, online).
Jejich předností je mimo jiné i úspora času a přímá použitelnost dat pro další
počítačová "kouzla".
Nejsme ve světě
sami
Náš podnikatel z úvodu
článku ví samozřejmě i to, že prostor trhu nekončí v Aši nebo Hodoníně. Vývoj
situace v mlékárenském nebo jiném oboru v Evropě se dříve nebo později nějak
odrazí na trhu českém. Pro důkladné posouzení svých možností a rizik je proto
dobré vědět, co se děje za hranicemi.
Zahraniční studie popisující
oborové nebo výrobkové trendy stejně jako analýzy postihující konkrétní velké
podniky lze získat třeba přes vlastní reprezentanty v jednotlivých zemích, obchodní
komory nebo přes jiné více či méně oficiální kanály. Průmyslově a informačně
vyspělé země nabízejí tyto zdroje také ve veřejných databázových centrech,
ovšem za nemalé poplatky. Informaci o hledaném segmentu trhu, prognózu vývoje,
charakteristiky firem s největším podílem na trhu tak můžete mít ve svém
počítači během několika minut. Samozřejmě za předpokladu, že takovou studii
někdo zpracoval, že víte, kde ji hledat a jste ochotni za ni zaplatit.
Externí zdroje popsané v úvodu
(adresáře a katalogy firem, databáze s abstrakty nebo plnými texty tiskových zpráv,
finanční dokumenty firem) jsou také a v mnohem větší míře dostupné v zemích,
kterým říkáme ekonomicky vyspělé. Můžete v těchto databázích díky
telekomunikačním sítím pátrat stejně, jako ve zdrojích tuzemských. Můžete hledat
kontakty na konkrétní dodavatele nebo odběratele. Můžete si ověřovat, zda
zahraniční firma, která vás oslovila, vůbec existuje a jak ji vidí média a
veřejné zdroje. Můžete zjišťovat a srovnávat její ekonomické výsledky atd.
Není v možnostech tohoto
článku jen vyjmenovat zdroje, které např. západní Evropa a USA mají k dispozici v
jednom databázovém centru. Zmiňme se tedy pro ilustraci alespoň o těch, které
zachytily také podniky v ČR. Renomovaná belgická společnost Bureau van Dijk vydává
na CD-ROM disku databázi finančních dokumentů 200.000 nejvýznamnějších evropských
podniků. Databáze AMADEUS není ale prostým shromážděním dat. Její “přidaná
hodnota” spočívá v tom, že finanční charakteristiky všech zachycených podniků,
mezi nimiž najdete více jak 3.300 českých (a 500 slovenských), je možné navzájem
porovnávat, převádět na libovolnou měnu, slučovat do skupin a podrobovat skupinovým
analýzám včetně např. definování oborových norem. V neposlední řadě AMADEUS
podporuje rozmanité exporty dat přímo do tabulkových procesorů, s kterými jste
zvyklí pracovat.
Dokázat efektivně zužitkovat
tuzemské i zahraniční informace z externích zdrojů je a stále více bude nezbytným
východiskem každého rozhodování. Na závěr mi proto dovolte parafrázovat reklamní
slogan, který se v originále sice týká jiné oblasti lidské aktivity, ale hodí se i
pro lidskou přirozenost, které od roku 1989 říkáme podnikání. Ten slogan zní:
Když riskuješ, neriskuj ! Přeloženo pro naše potřeby: "Když podnikáš,
člověče, vstupuješ do tolika rizik, že není třeba riskovat ještě tím, že budeš
ignorovat informace o svém okolí".
Poznámka redakce: všechny
informační zdroje zmiňované v článku jsou dostupné v Informačním středisku pro
rozvoj managementu (ISRM). Podobné analýzy a rešerše lze objednat vyplněním
přiloženého formuláře na objednávku informační služby nebo osobně na kterémkoli
z uvedených kontaktů ISRM.
|