Strategické
řízení
Název: Vstřícná strategie
výrobkového servisu: případ jejího použití na evropském zdravotnickém trhu
Proactive product service strategies: An application in the European health market
Autoři: Frambach, Ruud T; Wels-Lips, Inge;
Gundlach, Arjan
Časopis: Industrial Marketing Management (IMM)
ISSN: 0019-8501, ročník 26, číslo 4 z července 1997, str. 341-52, Přílohy:
diagramy, dodatek, odkazy
Výtah:
Pro formulaci vstřícné strategie výrobkového servisu v odvětvových
souvislostech je sledován v zásadě empirický rámec a to tak, že se zkoumá vliv
výrobkového servisu na přijímání nového lékařského nástroje v evropských
nemocnicích. Díky přístupu krok za krokem použitém pro formulaci strategie
výrobkového servisu bylo zjištěno, že pozorovaná relativní důležitost
výrobkového servisu se v kontextu přijímání průmyslového výrobku liší
podle tržních segmentů, a tím působí potenciální účinnost realizace vstřícné
strategie výrobkového servisu. V článku bylo naznačeno, že klasifikace
výrobkového servisu může být smysluplně rozšířena také rozlišováním jiných
kategorií tohoto servisu.
Název: Nové zisky
Chip off the old block
Autor: Gubernick, Lisa
Časopis: Forbes (FBR) ISSN: 0015-6914, ročník
159, číslo 4 z 24. února 1997, str. 103-104
Výtah:
Central European Media, holdingová společnost vlastnící 11 východoevropských
televizních stanic cenou svých akcií v roce 1996 mnohem převýšila akcie jiných
vysílacích společností. Cena akcií Central Media se více než zvojnásobila od doby,
kdy se tyto akcie staly veřejně obchodovatelnými v roce 1994. V roce 1996 jejich
cena vyskočila o 50%. Společnost založil v roce 1991 Ronald Lauder, syn královny
kosmetiky Estee Lauder. Za poslední tři roky se zisky téměř ztrojnásobily a dosáhly
výše 138 milionů dolarů. V roce 1996 společnost ohlásila ztrátu 18 milionů
dolarů, ale přitom měla velmi výnosný výchozí základ. S vkladem 25 milionů
od Laudera koupila společnost Central Media svá první vysílací práva v roce
1993 v Praze a v Berlíně. Poté v roce 1994 na základě první veřejné
nabídky koupila Central Media za 62 milionů vysílání v Maďarsku, Rumunsku a
Slovinsku. V letech 1995 a 1996 koupila společnost v druhé nabídce práva ve
Slovenské republice, Polsku, Německu a na Ukrajině. Lauder a jeho společník Mark
Palmer správně vytušili, že místní lidé, kteří hlídají veřejné dění, budou
chtít, aby si jejich televize uchovala domácí ráz. Stanice Nova v Praze nechává
49% vysílacího času pro domácí programy, z nichž většinu sama vyrábí.
Název: Pružné změny zdrojů
Flex sourcing
Autor: Hoffman, Thomas
Časopis: Computerworld (COW) ISSN: 0010-4841,
ročník 30, číslo 48 z 25. listopadu 1996, str. 69-70
Výtah:
Pružnost je nové módní slovo v oblasti získávání zboží z jiných
zdrojů. Zákazníci musejí umět měnit dodavatele při závodu v plnění
měnících se obchodních a technických požadavků. Chtějí, aby prodejci dosáhli
určitých výkonnostních limitů. Nečekané vnější činitele, jakými mohou být
měkké obchodní podmínky v Evropě nebo prodej klíčových obchodních aktiv
mohou rozsah zdrojových změn rušit. Převratné změny v technice, mezi které patří
rozšíření počítačů mezi drobné zákazníky, bude mít pravděpodobně významný
účinek na změnu zdrojů dodávek, protože úroveň služeb pro uzlové a stolní
počítače bude muset být přehodnocena a přeorganizována.
Název: Co hýbe globálními strategiemi
severoamerických společností?
What's driving the global strategies of U.S. companies?
Autor: Kennedy, Peter
Časopis: Strategy & Leadership (PLR) ISSN:
1087-8572, ročník 24, číslo 6 z listopadu/prosince 1996, str. 48, Přílohy: diagramy
Výtah:
Futures Group provedla mezi staršími řediteli strategického a obchodního plánování
a také marketingu, kteří pracují ve 113 severoamerických společnostech anketu
zaměřenou na nové trhy. Výsledky ankety ukázaly, že hybnou silou globálního
obchodního podnikání je spíše dlouhodobé úsilí o nové trhy než o získání
levných pracovních sil. Podniky zkoumají nové trhy, protože na domácím poli,
v západní Evropě a v Japonsku dochází ke stagnaci, a tím vzniká potřeba
získat nové zákazníky a nové zisky. Plných 76% dotázaných uvedlo, že dlouhodobý
rozvoj je jejich prvotním cílem.
Název: Globální soutěž: Jak
japonské nadnárodní společnosti sladily své cíle a strategie v Indii a v
Číně
Competing globally: How Japanese MNCs have matched goals and strategies in India and China
Autoři: Anand, Jaideep; Delios, Andrew
Časopis: Columbia Journal of World Business
(CJB) ISSN: 0022-5428, ročník 31, číslo 3 z podzimu 1996, str. 50-62, Přílohy:
diagramy, grafy; odkazy
Výtah:
Japonské nadnárodní společnosti (MNC) si vybudovaly silné investiční pozice
v USA, Evropě a Asii. Čína byla hlavním příjemcem přímých japonských
zahraničních investic, zatímco investice v Indii rostly mnohem pomaleji. Článek
tvrdí, že rozdíly se zdaleka netýkají jen množství investic, jejichž velikost je
v Indii jiná než v Číně. Přímé japonské zahraniční investice
v Číně byly vedeny snahou získat přístup k místně specifickým
výrobním zdrojům, které obsahovaly vysokou míru technologie, a převodu
manažerských dovedností a organizačních znalostí. Japonské sesterské firmy
v Číně byly sloučeny se sítí mezinárodních sesterských firem v rámci
globální strategie nadnárodních společností. Na druhé straně přímé japonské
zahraniční investice v Indii byly vedeny snahou získat přístup k místním
trhům. Obsahovaly méně převodů technologie a řídících dovedností a japonské
sesterské firmy v Indii působily nezávisle v rámci rozšířené domácí
strategie. Závěrem je uvedeno, že zahraniční společnosti v oblasti by si měly
být vědomy jedinečných výhod jednotlivých hostitelských zemí, rozdílných
strategií, schopností sesterských firem japonských nadnárodních společností a
měly by také umět na tyto podmínky zareagovat.
Název: Jak porazit nejlepšího
To beat the best
Autor: van de Vliet, Anita
Časopis: Management Today (MTO) ISSN: 0025-1925,
leden 1996, str. 56-60
Výtah:
Jádrem poměrného určování (benchmarking) je porozumět, jak funguje vlastní
společnost, a naučit se, jak jiné společnosti, které vynikají v podobných
postupech, své činnosti provádějí; poté je třeba přijmout a znovu vysvětlit
zjištěné skutečnosti způsobem, který zcela změní situaci. Místo toho, aby se
společnosti snažily zlepšit pouze v porovnání se svým předchozím výkonem a
skóre, mohou využívat metodu poměrného určování proto, aby vtiskly prvek
představivosti a zdravého rozumu do svého úsilí o pokrok, přičemž mohou současně
zkoumat své dřívější postupy v světle chladného rozumu. Myšlenka na to, být
tím, kdo porazí nejlepšího na světě, je nevyhnutelně mezinárodní perspektivou.
Využívání nejlepšího praktického poměrného určování, které se rozšířilo
mezi severoamerickými společnostmi v 80. letech si nyní získává své příznivce
v Evropě a v Británii, stejně jako v Australasii. V Japonsku
nemají pro tento postup žádný zvláštní termín, avšak využívají ho neustále.
Poměrné určování funguje nejlépe jako součást programu trvalého zlepšování
nebo TQM a nemělo by být považováno za všelék.
Název: Ucelená strategie, obchodní
politika a globální soutěž
Integrated strategy, trade policy, and global competition
Autor: Baron, David P
Časopis: California Management Review (CMR)
ISSN: 0008-1256, ročník 39, číslo 2 ze zimy 1997, str. 145-169, Přílohy: diagramy,
odkazy
Výtah:
Ucelená strategie využívá synergií mezi konkurenčními strategiemi, které usilují
o nejvyšší výkony na trhu, a netržními strategiemi, které vytvářejí
konkurenční prostředí. Pojmové a analytické základy ucelené strategie jsou
rozšířeny do konkurenčního prostředí, které je strukturováno mezinárodní
obchodní politikou. Tento rámec je doložen mezinárodním obchodním sporem mezi
společnostmi Eastman Kodak Co. a Fuji Photo Film Co. ohledně přístupu na japonský trh
v oblasti spotřebního filmového a fotografického papíru.
Název: Krajní strategie, které
obohacují akcionáře
Killer strategies that make shareholders rich
Autor: Hamel, Gary
Časopis: Fortune (FOR) ISSN: 0015-8259, ročník
135, číslo 12 z 23. června 1997, str. 70-84; European 22-34
Výtah:
V letech 1986 a 1996 pouhých 17 společností z jedné tisícovky zkoumaných
časopisem Fortune přineslo akcionářům za rok celkový zisk 35% nebo více. Většina
podniků dosáhla své míry zisku tím, že zásadně změnila základ konkurence ve
svých podnicích. Dokud se dnešní zavedené společnosti nenaučí, jak přetvářet
sebe a svá odvětví, bude mnoho nového bohatství v několika příštích
desetiletích vytvářeno nováčky. Zatímco většina dnešních vedoucích pracovníků
ví, že musí měnit pravidla hry, pouze několik málo z nich chápe, jak
dosáhnout přeměn ve svých vlastních podnicích. S tím, jak se v mnoha
odvětvích strategie mnoha vedoucích podniků na trhu sbíhají, není divu, že mnohé
podniky pociťují tlak nadměrné konkurence. Vedoucí pracovníci by měli přezkoumat
zaběhnuté poučky, mezi které patří: 1. Odvětvová analýza je klíčem
k strategii. 2. Společnosti by se měly zaměřit na přímé konkurenty. Klíčovou
věcí k zapamatování je, že opravdu inovační strategie jsou vždy výsledkem
dobré předvídavosti. Strategické jednání musí být hluboce zakořeněnou
dovedností. Pět podnětů, podle kterých mohou podniky předefinovat své zásady, jsou
tyto následující: 1. nové hlasy, 2. nové rozhovory, 3. nové perspektivy, 4. nové
nadšení, 5. provádění pokusů.
Název: Jak obrátit váš podnik vzhůru
nohama
Turning your business upside down
Autor: Hamel, Gary
Časopis: Fortune (FOR) ISSN: 0015-8259, ročník
135, číslo 12 z června 23, 1997, str. 87-88; European 36-37
Výtah:
Při jednom rozhovoru rozebírali Ken Lay, hlavní ředitel společnosti Enron, a August
Busch III, hlavní ředitel společnosti Anheuser-Busch, úkoly strategické inovace,
důležitost perspektiv pro mladé zaměstnance, studium MBA, a malé pivovary.
Anheuser-Busch má stínový strategický výbor tvořený lidmi, kteeří jsou alespoň
dva až tři stupně pod řádným strategickým výborem společnosti. Stínový výbor
dohlíží na všechno, na co dohlíží strategický výbor, avšak v předstihu.
Podle pana Laye se všichni hlavní ředitelé potřebují naučit, že by měli být
opatrní, když budou někomu říkat, že by neměl něco dělat.
Název: Společnost BP tvrdí, že
proti globální změně podnebí musí vyvinout pozitivní činnost průmysl
Positive action by industry needed on global climate change, BP says
Autor: Browne, John
Časopis: Oil & Gas Journal (OGJ) ISSN:
0030-1388, ročník 95, číslo 23 z 9. června 1997, str. 14-19
Výtah:
Čas k úvahám o politických rozměrech změny podnebí není v době, kdy je
souvislost mezi skleníkovými plyny a podnební změnou nezvratně prokázána, ale
v době, kdy je taková možnost nepřehlédnutelná a je brána vážně celou
společností. V roce 1996 byla uveřejněna druhá zpáva z Mezivládní
konference o změnách podnebí. Zpráva a diskuse, která od jejího zveřejnění
probíhá, ukazuje, že rostoucí obavy jsou vzbuzovány dvěma holými fakty: koncentrace
CO2 v atmosféře a teplota zemského povrchu stoupají. Jednání by se
měla soustředit na to, co by mohlo a mělo být učiněno, ne protože existuje jistota,
že k podnebním změnám dochází, ale protože, taková možnost nemůže být
přehlížena. BP podniká určité kroky v boji s globálním oteplováním, a ty
zahrnují: 1. opatření na kontrolu emisí, 2. výzkum, 3. převod technologie, a 4.
alternativní energie.