Strategick�
��zen�
N�zev: Vst��cn� strategie
v�robkov�ho servisu: p��pad jej�ho pou�it� na evropsk�m zdravotnick�m trhu
Proactive product service strategies: An application in the European health market
Auto�i: Frambach, Ruud T; Wels-Lips, Inge;
Gundlach, Arjan
�asopis: Industrial Marketing Management (IMM)
ISSN: 0019-8501, ro�n�k 26, ��slo 4 z �ervence 1997, str. 341-52, P��lohy:
diagramy, dodatek, odkazy
V�tah:
Pro formulaci vst��cn� strategie v�robkov�ho servisu v odv�tvov�ch
souvislostech je sledov�n v z�sad� empirick� r�mec a to tak, �e se zkoum� vliv
v�robkov�ho servisu na p�ij�m�n� nov�ho l�ka�sk�ho n�stroje v evropsk�ch
nemocnic�ch. D�ky p��stupu krok za krokem pou�it�m pro formulaci strategie
v�robkov�ho servisu bylo zji�t�no, �e pozorovan� relativn� d�le�itost
v�robkov�ho servisu se v kontextu p�ij�m�n� pr�myslov�ho v�robku li��
podle tr�n�ch segment�, a t�m p�sob� potenci�ln� ��innost realizace vst��cn�
strategie v�robkov�ho servisu. V �l�nku bylo nazna�eno, �e klasifikace
v�robkov�ho servisu m��e b�t smyslupln� roz���ena tak� rozli�ov�n�m jin�ch
kategori� tohoto servisu.
N�zev: Nov� zisky
Chip off the old block
Autor: Gubernick, Lisa
�asopis: Forbes (FBR) ISSN: 0015-6914, ro�n�k
159, ��slo 4 z 24. �nora 1997, str. 103-104
V�tah:
Central European Media, holdingov� spole�nost vlastn�c� 11 v�chodoevropsk�ch
televizn�ch stanic cenou sv�ch akci� v roce 1996 mnohem p�ev��ila akcie jin�ch
vys�lac�ch spole�nost�. Cena akci� Central Media se v�ce ne� zvojn�sobila od doby,
kdy se tyto akcie staly ve�ejn� obchodovateln�mi v roce 1994. V roce 1996 jejich
cena vysko�ila o 50%. Spole�nost zalo�il v roce 1991 Ronald Lauder, syn kr�lovny
kosmetiky Estee Lauder. Za posledn� t�i roky se zisky t�m�� ztrojn�sobily a dos�hly
v��e 138 milion� dolar�. V roce 1996 spole�nost ohl�sila ztr�tu 18 milion�
dolar�, ale p�itom m�la velmi v�nosn� v�choz� z�klad. S vkladem 25 milion�
od Laudera koupila spole�nost Central Media sv� prvn� vys�lac� pr�va v roce
1993 v Praze a v Berl�n�. Pot� v roce 1994 na z�klad� prvn� ve�ejn�
nab�dky koupila Central Media za 62 milion� vys�l�n� v Ma�arsku, Rumunsku a
Slovinsku. V letech 1995 a 1996 koupila spole�nost v druh� nab�dce pr�va ve
Slovensk� republice, Polsku, N�mecku a na Ukrajin�. Lauder a jeho spole�n�k Mark
Palmer spr�vn� vytu�ili, �e m�stn� lid�, kte�� hl�daj� ve�ejn� d�n�, budou
cht�t, aby si jejich televize uchovala dom�c� r�z. Stanice Nova v Praze nech�v�
49% vys�lac�ho �asu pro dom�c� programy, z nich� v�t�inu sama vyr�b�.
N�zev: Pru�n� zm�ny zdroj�
Flex sourcing
Autor: Hoffman, Thomas
�asopis: Computerworld (COW) ISSN: 0010-4841,
ro�n�k 30, ��slo 48 z 25. listopadu 1996, str. 69-70
V�tah:
Pru�nost je nov� m�dn� slovo v oblasti z�sk�v�n� zbo�� z jin�ch
zdroj�. Z�kazn�ci musej� um�t m�nit dodavatele p�i z�vodu v pln�n�
m�n�c�ch se obchodn�ch a technick�ch po�adavk�. Cht�j�, aby prodejci dos�hli
ur�it�ch v�konnostn�ch limit�. Ne�ekan� vn�j�� �initele, jak�mi mohou b�t
m�kk� obchodn� podm�nky v Evrop� nebo prodej kl��ov�ch obchodn�ch aktiv
mohou rozsah zdrojov�ch zm�n ru�it. P�evratn� zm�ny v technice, mezi kter� pat��
roz���en� po��ta�� mezi drobn� z�kazn�ky, bude m�t pravd�podobn� v�znamn�
��inek na zm�nu zdroj� dod�vek, proto�e �rove� slu�eb pro uzlov� a stoln�
po��ta�e bude muset b�t p�ehodnocena a p�eorganizov�na.
N�zev: Co h�be glob�ln�mi strategiemi
severoamerick�ch spole�nost�?
What's driving the global strategies of U.S. companies?
Autor: Kennedy, Peter
�asopis: Strategy & Leadership (PLR) ISSN:
1087-8572, ro�n�k 24, ��slo 6 z listopadu/prosince 1996, str. 48, P��lohy: diagramy
V�tah:
Futures Group provedla mezi star��mi �editeli strategick�ho a obchodn�ho pl�nov�n�
a tak� marketingu, kte�� pracuj� ve 113 severoamerick�ch spole�nostech anketu
zam��enou na nov� trhy. V�sledky ankety uk�zaly, �e hybnou silou glob�ln�ho
obchodn�ho podnik�n� je sp�e dlouhodob� �sil� o nov� trhy ne� o z�sk�n�
levn�ch pracovn�ch sil. Podniky zkoumaj� nov� trhy, proto�e na dom�c�m poli,
v z�padn� Evrop� a v Japonsku doch�z� ke stagnaci, a t�m vznik� pot�eba
z�skat nov� z�kazn�ky a nov� zisky. Pln�ch 76% dot�zan�ch uvedlo, �e dlouhodob�
rozvoj je jejich prvotn�m c�lem.
N�zev: Glob�ln� sout�: Jak
japonsk� nadn�rodn� spole�nosti sladily sv� c�le a strategie v Indii a v
��n�
Competing globally: How Japanese MNCs have matched goals and strategies in India and China
Auto�i: Anand, Jaideep; Delios, Andrew
�asopis: Columbia Journal of World Business
(CJB) ISSN: 0022-5428, ro�n�k 31, ��slo 3 z podzimu 1996, str. 50-62, P��lohy:
diagramy, grafy; odkazy
V�tah:
Japonsk� nadn�rodn� spole�nosti (MNC) si vybudovaly siln� investi�n� pozice
v USA, Evrop� a Asii. ��na byla hlavn�m p��jemcem p��m�ch japonsk�ch
zahrani�n�ch investic, zat�mco investice v Indii rostly mnohem pomaleji. �l�nek
tvrd�, �e rozd�ly se zdaleka net�kaj� jen mno�stv� investic, jejich� velikost je
v Indii jin� ne� v ��n�. P��m� japonsk� zahrani�n� investice
v ��n� byly vedeny snahou z�skat p��stup k m�stn� specifick�m
v�robn�m zdroj�m, kter� obsahovaly vysokou m�ru technologie, a p�evodu
mana�ersk�ch dovednost� a organiza�n�ch znalost�. Japonsk� sestersk� firmy
v ��n� byly slou�eny se s�t� mezin�rodn�ch sestersk�ch firem v r�mci
glob�ln� strategie nadn�rodn�ch spole�nost�. Na druh� stran� p��m� japonsk�
zahrani�n� investice v Indii byly vedeny snahou z�skat p��stup k m�stn�m
trh�m. Obsahovaly m�n� p�evod� technologie a ��d�c�ch dovednost� a japonsk�
sestersk� firmy v Indii p�sobily nez�visle v r�mci roz���en� dom�c�
strategie. Z�v�rem je uvedeno, �e zahrani�n� spole�nosti v oblasti by si m�ly
b�t v�domy jedine�n�ch v�hod jednotliv�ch hostitelsk�ch zem�, rozd�ln�ch
strategi�, schopnost� sestersk�ch firem japonsk�ch nadn�rodn�ch spole�nost� a
m�ly by tak� um�t na tyto podm�nky zareagovat.
N�zev: Jak porazit nejlep��ho
To beat the best
Autor: van de Vliet, Anita
�asopis: Management Today (MTO) ISSN: 0025-1925,
leden 1996, str. 56-60
V�tah:
J�drem pom�rn�ho ur�ov�n� (benchmarking) je porozum�t, jak funguje vlastn�
spole�nost, a nau�it se, jak jin� spole�nosti, kter� vynikaj� v podobn�ch
postupech, sv� �innosti prov�d�j�; pot� je t�eba p�ijmout a znovu vysv�tlit
zji�t�n� skute�nosti zp�sobem, kter� zcela zm�n� situaci. M�sto toho, aby se
spole�nosti sna�ily zlep�it pouze v porovn�n� se sv�m p�edchoz�m v�konem a
sk�re, mohou vyu��vat metodu pom�rn�ho ur�ov�n� proto, aby vtiskly prvek
p�edstavivosti a zdrav�ho rozumu do sv�ho �sil� o pokrok, p�i�em� mohou sou�asn�
zkoumat sv� d��v�j�� postupy v sv�tle chladn�ho rozumu. My�lenka na to, b�t
t�m, kdo poraz� nejlep��ho na sv�t�, je nevyhnuteln� mezin�rodn� perspektivou.
Vyu��v�n� nejlep��ho praktick�ho pom�rn�ho ur�ov�n�, kter� se roz���ilo
mezi severoamerick�mi spole�nostmi v 80. letech si nyn� z�sk�v� sv� p��znivce
v Evrop� a v Brit�nii, stejn� jako v Australasii. V Japonsku
nemaj� pro tento postup ��dn� zvl�tn� term�n, av�ak vyu��vaj� ho neust�le.
Pom�rn� ur�ov�n� funguje nejl�pe jako sou��st programu trval�ho zlep�ov�n�
nebo TQM a nem�lo by b�t pova�ov�no za v�el�k.
N�zev: Ucelen� strategie, obchodn�
politika a glob�ln� sout�
Integrated strategy, trade policy, and global competition
Autor: Baron, David P
�asopis: California Management Review (CMR)
ISSN: 0008-1256, ro�n�k 39, ��slo 2 ze zimy 1997, str. 145-169, P��lohy: diagramy,
odkazy
V�tah:
Ucelen� strategie vyu��v� synergi� mezi konkuren�n�mi strategiemi, kter� usiluj�
o nejvy��� v�kony na trhu, a netr�n�mi strategiemi, kter� vytv��ej�
konkuren�n� prost�ed�. Pojmov� a analytick� z�klady ucelen� strategie jsou
roz���eny do konkuren�n�ho prost�ed�, kter� je strukturov�no mezin�rodn�
obchodn� politikou. Tento r�mec je dolo�en mezin�rodn�m obchodn�m sporem mezi
spole�nostmi Eastman Kodak Co. a Fuji Photo Film Co. ohledn� p��stupu na japonsk� trh
v oblasti spot�ebn�ho filmov�ho a fotografick�ho pap�ru.
N�zev: Krajn� strategie, kter�
obohacuj� akcion��e
Killer strategies that make shareholders rich
Autor: Hamel, Gary
�asopis: Fortune (FOR) ISSN: 0015-8259, ro�n�k
135, ��slo 12 z 23. �ervna 1997, str. 70-84; European 22-34
V�tah:
V letech 1986 a 1996 pouh�ch 17 spole�nost� z jedn� tis�covky zkouman�ch
�asopisem Fortune p�ineslo akcion���m za rok celkov� zisk 35% nebo v�ce. V�t�ina
podnik� dos�hla sv� m�ry zisku t�m, �e z�sadn� zm�nila z�klad konkurence ve
sv�ch podnic�ch. Dokud se dne�n� zaveden� spole�nosti nenau��, jak p�etv��et
sebe a sv� odv�tv�, bude mnoho nov�ho bohatstv� v n�kolika p��t�ch
desetilet�ch vytv��eno nov��ky. Zat�mco v�t�ina dne�n�ch vedouc�ch pracovn�k�
v�, �e mus� m�nit pravidla hry, pouze n�kolik m�lo z nich ch�pe, jak
dos�hnout p�em�n ve sv�ch vlastn�ch podnic�ch. S t�m, jak se v mnoha
odv�tv�ch strategie mnoha vedouc�ch podnik� na trhu sb�haj�, nen� divu, �e mnoh�
podniky poci�uj� tlak nadm�rn� konkurence. Vedouc� pracovn�ci by m�li p�ezkoumat
zab�hnut� pou�ky, mezi kter� pat��: 1. Odv�tvov� anal�za je kl��em
k strategii. 2. Spole�nosti by se m�ly zam��it na p��m� konkurenty. Kl��ovou
v�c� k zapamatov�n� je, �e opravdu inova�n� strategie jsou v�dy v�sledkem
dobr� p�edv�davosti. Strategick� jedn�n� mus� b�t hluboce zako�en�nou
dovednost�. P�t podn�t�, podle kter�ch mohou podniky p�edefinovat sv� z�sady, jsou
tyto n�sleduj�c�: 1. nov� hlasy, 2. nov� rozhovory, 3. nov� perspektivy, 4. nov�
nad�en�, 5. prov�d�n� pokus�.
N�zev: Jak obr�tit v� podnik vzh�ru
nohama
Turning your business upside down
Autor: Hamel, Gary
�asopis: Fortune (FOR) ISSN: 0015-8259, ro�n�k
135, ��slo 12 z �ervna 23, 1997, str. 87-88; European 36-37
V�tah:
P�i jednom rozhovoru rozeb�rali Ken Lay, hlavn� �editel spole�nosti Enron, a August
Busch III, hlavn� �editel spole�nosti Anheuser-Busch, �koly strategick� inovace,
d�le�itost perspektiv pro mlad� zam�stnance, studium MBA, a mal� pivovary.
Anheuser-Busch m� st�nov� strategick� v�bor tvo�en� lidmi, ktee�� jsou alespo�
dva a� t�i stupn� pod ��dn�m strategick�m v�borem spole�nosti. St�nov� v�bor
dohl�� na v�echno, na co dohl�� strategick� v�bor, av�ak v p�edstihu.
Podle pana Laye se v�ichni hlavn� �editel� pot�ebuj� nau�it, �e by m�li b�t
opatrn�, kdy� budou n�komu ��kat, �e by nem�l n�co d�lat.
N�zev: Spole�nost BP tvrd�, �e
proti glob�ln� zm�n� podneb� mus� vyvinout pozitivn� �innost pr�mysl
Positive action by industry needed on global climate change, BP says
Autor: Browne, John
�asopis: Oil & Gas Journal (OGJ) ISSN:
0030-1388, ro�n�k 95, ��slo 23 z 9. �ervna 1997, str. 14-19
V�tah:
�as k �vah�m o politick�ch rozm�rech zm�ny podneb� nen� v dob�, kdy je
souvislost mezi sklen�kov�mi plyny a podnebn� zm�nou nezvratn� prok�z�na, ale
v dob�, kdy je takov� mo�nost nep�ehl�dnuteln� a je br�na v�n� celou
spole�nost�. V roce 1996 byla uve�ejn�na druh� zp�va z Mezivl�dn�
konference o zm�n�ch podneb�. Zpr�va a diskuse, kter� od jej�ho zve�ejn�n�
prob�h�, ukazuje, �e rostouc� obavy jsou vzbuzov�ny dv�ma hol�mi fakty: koncentrace
CO2 v atmosf��e a teplota zemsk�ho povrchu stoupaj�. Jedn�n� by se
m�la soust�edit na to, co by mohlo a m�lo b�t u�in�no, ne proto�e existuje jistota,
�e k podnebn�m zm�n�m doch�z�, ale proto�e, takov� mo�nost nem��e b�t
p�ehl�ena. BP podnik� ur�it� kroky v boji s glob�ln�m oteplov�n�m, a ty
zahrnuj�: 1. opat�en� na kontrolu emis�, 2. v�zkum, 3. p�evod technologie, a 4.
alternativn� energie.