Marketing
Název: Změny v teorii
mezipodnikových vztahů v marketingu: směrem k síťovému paradigmatu
Changes in the theory of interorganizational relations in marketing: Toward a network
paradigm
Autor: Achrol, Ravi S
Časopis: Journal of the Academy of Marketing
Science (AMK) ISSN: 0092-0703, ročník 25, číslo 1 ze zimy 1997, str. 56-71, Přílohy:
odkazy
Výtah:
Marketingové prostředí 21. století bude bohaté na poznatky a velmi bouřlivé.
V takovém prostředí klasický, svisle ucelený, vícečlánkový podnik, tak
úspěšný ve 20. století, pravděpodobně nepřežije. Z důkazů plyne, že
takový podnik bude nahrazen jinými druhy síťové organizace, která se bude skládat
z velkého počtu funkčně specializovaných firem, svázaných dohromady vztahy
vzájemné spolupráce. Jeden průzkum ukazuje vlastnosti 4 typů síťových organizací,
které mohou představovat prototypy vedoucích organizací příštího století. Patří
k nim síť vnitřního trhu, svislá tržní síť, mezitržní síť a síť
příležitostí. Hospodářské principy a druhy koordinačních a kontrolních
mechanismů, které jsou hybnými silami síťových organizací, se velmi liší od
těch, které se zkoumají v rámci výměnného neboli dvojčleného programu. Dále
jsou rozebírány druhy změn zahrnuté do klíčových proměnných a jejich významů
při přechodu z dvojčlenného pojetí výměny k síťovému.
Název: Obchodovatelé čelí sedmi
klíčovým úkolům
Business marketers face seven key challenges
Autor: Oliva, Ralph A
Časopis: Marketing News (MNW) ISSN: 0025-3790,
ročník 31, číslo 13 z 23. června 1997, str. 8 , Přílohy: grafy
Výtah:
Podniky stojí před odbytovými problémy, které spadají do sedmi širokých
kategorií: 1. navázat lepší pracovní propojení mezi marketingem, výrobním
managementem a prodejem, 2. zlepšit pochopení a dovednosti nezbytné pro globální
marketingový management, 3. porozumět, jak získat skutečné, akceschopné výsledky
z průzkumů trhu a zákaznických databází, 4. založit poznání a zdatnost na
nástrojích nové technologie, jakými jsou třeba Internet, intranet, extranet a nové
výzkumné postupy, 5. porozumět hromadným programům výroby podle přání zákazníka
a rozvíjet je na základě jedna ku jedné, 6. podporovat větší odpovědnost za
marketing zisku z investic, porozumět tomu, jak spojit marketingová rozhodnutí
s výsledky peněžních toků prostřednictvím takových metod, jako je určování
nákladů založených na aktivitě a 7. porozumět tomu, jak si vybírat obchodní
partnery a zvládat strategická spojení.
Název: Hluk může být velký, ale
není to důvod k opravdové stížnosti
'Noise' can be loud, but it's not a real complaint
Autor: Gersten, Dan
Časopis: Marketing News (MNW) ISSN: 0025-3790,
ročník 31, číslo 13 z 23. června 1997, str. 18
Výtah
V konkurenčním prostředí dneška podniky potřebují rozlišovat mezi
stížnostmi, které slyší nejčastěji a nejsilnějšími skrytými obavami jejich
zákaznictva. Dosáhnout spokojenosti zákazníka znamená proniknout pod povrch jeho
stížností. Pouhé naslouchání jeho stížnostem může vyústit v nepravé
zaměření, špatné umístění zdrojů a fondů a, což je ještě horší,
v nespokojenost zákazníků.
Název: Hledání poctivých cen
In search of fair prices
Autor: Davidson, Kirk
Časopis: Marketing News (MNW) ISSN: 0025-3790,
ročník 31, číslo 12 z 9. června 1997, str. 4
Výtah
Pokud jsou ceny stanovovány působením trhu ve svobodné a volně soutěžící
společnosti, musejí být z definice poctivé. Avšak model vytvořený Adamem
Smithem byl systém, kde jednotliví kupující a prodávající přicházeli spolu na
trh, kde ani jeden z nich nemohl nad druhým panovat nebo mít proti němu výhodu.
Nebyli tam jen jiní kupující a prodávající, kteří zajišťovali konkurenci na obou
stranách, bylo tam také to, co ekonomové nyní nazývají dokonalá znalost. Avšak
kolika výrobkům nebo službám, které dnes nakupujeme, rozumíme úplně?
Název: Ředitelé marketingu hledají
přitažlivé výrobky a menší firmy
Marketing execs seek hot products, smaller firms
Autor: Shermach, Kelly
Časopis: Marketing News (MNW) ISSN: 0025-3790,
ročník 31, číslo 11 z 26. května 1997, str. 1, 13, Přílohy: diagramy, grafy
Výtah
Podle jednoho průzkumu, který provedl Austin McGregor International by odbytoví
ředitelé a viceprezidenti upřednostnili práci ve firmách, jejichž zisk je 500
milionů dolarů nebo méně, považovali by při změně zaměstnání za
nejvýznamnější činitel výrobky nebo služby budoucího zaměstnavatele a vidí málo
příležitostí k pokroku u svých současných zaměstnanců. Průzkum se zabýval
činiteli, které ovlivňují výběr nových vedoucích pracovníků marketingu.
Výsledky průzkumu vykreslují obecně kladný obraz o současném trhu práce pro
nadané, zkušené pracovníky marketingu. Během posledních 12 měsíců téměř 50%
dotazovaných výkonných pracovníků obdrželo 4 nebo více žádostí o místo od
zaměstnanců nebo náborových pracovníků.
Název: Součástí práce je jednání
s obtížnými zákazníky
Handling difficult clients is part of the job
Autor: Lamons, Bob
Časopis: Marketing News (MNW) ISSN: 0025-3790,
ročník 31, číslo 11 z 26. května 1997, str. 11
Výtah:
Tajemství přežití v obchodě spočívá v tom, zvládnout vztahy a situace
se zákazníkem tak, aby obě strany získaly ze své činnosti to, co potřebují.
Článek obsahuje stručný popis několika málo obtížných zákaznických typů a
návrhů na to, jak s nimi úspěšně jednat. Například typ tvůrčího ředitele
za vás chce udělat všechnu práci a má zcela vypracovaný tvůrčí koncept. Nápadům
tvůrčího ředitele byste měli pečlivě naslouchat a ty myšlenky, s nimiž
nesouhlasíte, byste měli připojit k ostatním nápadům, kterými se bude zabývat
vaše skupina.
Název: Účastníci účelových
tržních vztahů se musí naučit hrát podle pravidel
Cause marketers must learn to play by rules
Autoři: Garrett, Julie; Rochlin, Lisa
Časopis: Marketing News (MNW) ISSN: 0025-3790,
ročník 31, číslo 10 z 12. května 1997, str. 4
Výtah:
Díky tomu, že neziskové společnosti investovaly značnou energii a prostředky do
výzkumu potřeb a vnitřních funkcí podnikového kolektivu, staly se z nich
důmyslnější a chytřejší obchodovatelé. Ředitelé společností nyní klepají na
dveře neziskových organizací a navazují partnerství. Jako v každém dobrém
partnerství, tak i v tomto, musí každá strana vynaložit stejné úsilí. Avšak
mnoho společností ještě nerozumí tomu, jaké schopnosti, potřeby nebo tvůrčí
marketing může nezisková organizace do účelového tržního vztahu přinést. Má-li
existovat vzájemně výhodná výměna, musejí také neziskové organizace mít
zvláštní podmínky, které je třeba splnit. Porozumět těmto podmínkám je zásadní
částí pravidel účelového tržního vztahu: 1. Vědět, co hledáte. 2. První dojem
je rozhodující. 3. Nevstupujte do vztahu s nadějí, že vašeho společníka
změníte. 4. Jeden společník vždy chce být brán vážně dříve než druhý. 5. Je
třeba se vyhnout jednorázovým kontaktům. 6. Není možné se pouze s něčím
spokojit a být zticha.
Název: Obnovitelná energie:
nejnovější úkol marketingu
Renewable energy: Ultimate marketing challenge
Autor: Ottman, Jacquelyn
Časopis: Marketing News (MNW) ISSN: 0025-3790,
ročník 31, číslo 9 z 28. dubna 1997, str. 5
Výtah:
Dvacet tři zařízení na elektrickou energii v celých Spojených státech
prodává spotřebitelům obnovitelné druhy energie za vyšší cenu. Prostřednictvím
ekologického oceňování platí zákazníci vyšší ceny, aby pomohli zaplatit vysoké
náklady za využívání obnovitelných druhů energie, mezi které patří sluneční,
větrná nebo geotermální, které jsou dodávány do domovů nebo kanceláří
stávající energetickou sítí. Tato průkopnická zařízení čelí určitým
těžkostem v programech určování ekologických cen. Článek uvádí čtyři strategie
vedoucí k úspěchu.
Název: Zaměřte se na nejvýnosnější
segment trhu a nehaste co vás nepálí
Target most profitable segment, and let your 'sleeping dogs' lie
Autoři: Gassner, Elizabeth; Shipley, Mark;
Wehner, Sherrie
Časopis: Marketing News (MNW) ISSN: 0025-3790,
ročník 31, číslo 9 z 28. dubna 1997, str. 6, 13
Výtah:
Ačkoli jsou různé marketingové přístupy někdy jakoby zcela náhodně losovány ze
sáčku, existuje účinnější postup, který zahrnuje tři jednoduché kroky. Takovým
postupem lze rozčlenit databázi založenou na schůdných obchodních charakteristikách
a poté získat segmenty, které budou pro jednotlivé marketingové strategie
nejvhodnější. Většina účastníků trhu dodržuje základní třístupňový postup:
1. Urči a rozčleň. 2. Vyber cíl. 3. Vyznač a změř.
Název: Pro obchodní strany není síť
pouhá nit
No 'Web, schmeb' for business marketers
Autor: Donath, Bob
Časopis: Marketing News (MNW) ISSN: 0025-3790,
ročník 31, číslo 8 z 14. dubna 1997, str. 30
Výtah:
Prodavač stejně jako zákazník, kteří obchodují přes web, potřebují
odpovídající obchodní modely, které spojují schopnosti techniky se skutečnými
informačními potřebami kupujících a prodávajících. Je-li na web pohlíženo jako
na osamocený, všeobsahující prostředek s přímým výnosem a přímými
náklady, představuje pro většinu podniků ztrátu peněz. Nicméně úspěšné
obchodní modely webu, které se nyní objevují, jsou svojí povahou čím dále tím
více veskrze obchodní, neboli zahrnují výrobky a způsoby služeb pro spotřebitele
mající veskrze obchodní charakteristiky; klasické prodejné zboží, které vyžaduje
sbírání informací před nákupem. Ukazuje se, že web je důležitou součástí
takového obchodního postupu, protože tvoří vztahy a posouvá zákazníky blíže
k nákupu prostřednictvím tradičních prostředků.
Název: Nedostatek údajů
v odvětví služeb
Data lacking in service industry
Autor: Kosek, Charmain
Časopis: Advertising Age's Business Marketing
(IMR) ISSN: 0745-5933, ročník 82, číslo 3 z dubna 1997, str. 48, Přílohy: grafy
Výtah:
Nedávný faxový průzkum 123 rozhodujících pracovníků podniků odborných služeb
v USA a v Kanadě provedený společností Expertise Marketing ukázal, že je
velký rozdíl v představách a skutečnosti o tom, jak se rozhodující pracovníci
marketingu chápou všech úkolů strategického marketingu, se kterými přichází do
styku jejich podnik. Téměř 3/4 dotázaných odpovědělo, že neudělali konkurenční
rozbor svých soupeřů; asi polovina z nich řekla, že ani neprozkoumali jejich
umístění na trhu ani nezkoumali jejich cenovou politiku.
Název: Etická souvstažnost střetu
úloh a dvojznačnosti v marketingu: Zprostředkující úloha poznávací morální
průpravy
Ethical correlates of role conflict and ambiguity in marketing: The mediating role of
cognitive moral development
Autoři: Ho, Foo Nin; Vitell, Scott J; Barnes,
James H; Desborde, Rene
Časopis: Journal of the Academy of Marketing
Science (AMK) ISSN: 0092-0703, ročník 25, číslo 2 z jara 1997, str. 117-126,
Přílohy: diagramy, dodatek, odkazy
Výtah:
Výzkumíci v oblasti marketingové morálky rozpoznali důležitost poznávací
morální průpravy (CMD) v modelech marketingové morálky. Průzkum se zabývá
vybranými protějšky střetu a dvojznačnosti úloh v marketingu, zvláště pak
zprostředkující úlohou CMD. Zdá se, že výsledky získané z porovnávaných
protějšků podporují existenci statisticky významných vztahů mezi CMD, střetem
úloh a dvojznačností. V souladu s předchozími výsledky jsou vzělání a
CMD významně propojeny. Nicméně, věk, etický relativismus, etický idealismus a
machiavelismus byly jako celkové protějšky CMD bezvýznamné. Důsledky plynoucí pro
odborníky jsou uvedeny. Průzkum by například mohl mít přímé důsledky pro
management, který má odpovědnost za přijímání morálně spolehlivých lidí, a
pomáhá jim vypořádat se se střetem úloh nebo nejasnostmi, na které mohou při své
práci narazit.
Název: Úvahy o získávání
konkurenční výhody prostřednictvím zákaznické hodnoty
Reflections on gaining competitive advantage through customer value
Autor: Parasuraman, A
Časopis: Journal of the Academy of Marketing
Science (AMK) ISSN: 0092-0703, ročník 25, číslo 2 z jara 1997, str. 154-161,
Přílohy: diagramy, odkazy
Výtah:
V článku je pojednáno o knize Roberta B. Woodruffa Vysvětlení zákaznické
hodnoty: Další zdroj konkurenčních výhod. Autorův podrobný rozbor významu a
měření zákaznické hodnoty a toho, jak mohou podniky využívat poznatky o
zákaznické hodnotě při návrhu svých strategií, je podstatným přínosem
k teorii a praxi marketingu. Podává také návrhy pro podniky, jak podporovat
studium zákaznické hodnoty a udělat z ní základ jejich konkurenčních
strategií.
Název: Obchodovatelé na síti varují:
10 pastí, kterým se raději vyhněte
Web marketers beware: 10 traps you want to miss
Autor: Chase, Larry
Časopis: Advertising Age's Business Marketing
(IMR) ISSN: 0745-5933, ročník 82, číslo 1 z ledna/února 1997, str. M10
Výtah:
Mezi deset tipů, které upozorňují na největší pozemní miny na cestě
k úspěšnému síťovému marketingu, patří: 1. Neutraťte celý rozpočet na
zavedení sítě. 2. Nedělejte rozsáhlou ale mělkou propagaci. 3. Netvořte síťovou
propagaci stejným způsobem jako mimosíťovou. 4. Dbejte na to, aby síťoví
brouzdalové neodešli bez určitého závěru. 5. Nesoustřeďte se na síťový prodej
tolik jako na siťový marketing. 6. Nezabývejte se příliš svojí doménovou adresou.
7. Netvořte si pro sebe. 8. Nesnažte se ušetřit peníze u málo výkonného
síťového hostitele. 9. Neoddělujte lidi z vašeho oddělení marketingu od
vašeho odborného personálu. 10. Nezaplňte si stránku harampádím.
Název: Hledání globální představy
Chasing global dream
Autor: Miller, Cyndee
Časopis: Marketing News (MNW) ISSN: 0025-3790,
ročník 30, číslo 25 z 2. prosince 1996, str. 1-2
Výtah:
Přední marketingoví odborníci z 20 národů se nedávno sešli v Chicagu na
první konferenci AMA o vedení marketingu v globálním měřítku. Účelem
setkání bylo rozšiřovat celosvětovou spolupráci mezi prodejci a zákazníky a
zkoumat hybné síly globalizace. Anthony E. Gortzis, předseda Helénského ústavu
marketingu v Řecku, poznamenal, že ačkoli pojetí výrobku může být
celosvětové, musí být přesto přizpůsobeno rozdílům v místní kultuře,
legislativě a i výrobních schopnostech. Podle Viktora Mavungy, viceprezidenta
Marketingového institutu v Zimbabwe, je jedinou schůdnou cestou globalizace
uskutečňovat strategická spojenectví. Michael Czinkota, profesor na Georgetown
University, řekl, že pravděpodobně dva největší kameny úrazu pro globalizaci jsou
etnocentrismus a strach z neznámého.