Informační systémy
Název: Manažeři informačních
systémů potřebují mít na produktivitě cenovku
IS managers need to put a price tag on productivity
Autor: Corcoran, Cate T
Časopis: InfoWorld (IFW) ISSN: 0199-6649,
ročník 19, číslo 21 z 26. května 1997, str. 65-66
Výtah:
Manažeři informačních systémů by měli hledat projekty, které přinesou jejich
podniku více peněz, zatímco jejich zavedení bude poměrně levné. Splnit tento cíl
vyžaduje provést přesný propočet nákladů na projekt, stejně jako očekávaných
zisků. Obchodní část podniku, nikoli informační technici, musí rozhodnout, které
projekty jsou nejdůležitější, a to v závislosti na výnosech, které podniku
přinesou, a také kolik budou stát. Odhadovat náklady a předávat informace o nich
zbytku podniku je prací oddělení informační techniky. Při odhadování nákladů
zamýšleného projektu bude oddělení uvažovat jednorázové náklady a rovněž
náklady životního cyklu výrobku. Běžně se stává, že podniky podceňují náklady
na školení a přechod na nový způsob práce. Informační oddělení by mělo být
při svých odhadech co nejpřesnější. Mezi přínosy neboli důvody k zahájení
projektu patří: 1. snižování nákladů, 2. uspoření nákladů a 3. zvýšení
zisku. Kvůli zkoumání poměru náklady - zisk by měl být zisk co nejvíce vyčíslen.
Běžná modernizace infrastruktury by neměla být započítána do této záležitosti,
ale měla by být plánována odděleně od řádného rozpočtu na informační techniku.
Název: Informační služby potřebují
vedoucí pracovníky více než kdy jindy
More than ever, IS needs leaders
Autor: Bolton, Bart
Časopis: Computerworld (COW) ISSN: 0010-4841,
ročník 31, číslo 20 z května 19, 1997, str. L2-L11
Přílohy: diagramy
Výtah:
Informační služby potřebují vedoucí pracovníky a jejich schopnosti v celé
své struktuře. Mezi základní schopnosti informačních služeb patří nejen odborné
dovednosti, ale také rysy vystupování - pružnost, snaha o vysokou úroveň,
sebevzdělávání a sebedůvěra, které jsou potřeba, aby bylo možno obstát
v neustálém proudu změn. Informační technici potřebují klást větší důraz
na rozvoj vůdčích dovedností než na dovednosti manažerské. Vůdcovství znamená
dát lidem směr a zorganizovat je a také motivovat a inspirovat. Lidé
z informačních služeb rozvíjejí své vůdcovské dovednosti tím, že stále
usilují o celostnější pohled. Vedoucí podnikových informačních služeb by měli
hledět na svůj vlastní způsob vedení. Jednotlivec na cestě k vůdcovství musí
nejprve vědět, kdo je, rozumět důležitým vlivům ve svém životě a přijímat
odpovědnost za svůj osobní růst. Vůdci jsou jedineční a tudíž jednotlivci a
jejich způsoby vedení jsou odlišné.
Název: Nebezpečné tajemství www
The dangerous secret of the World Wide Web
Autor: Hayashi, Alden M
Časopis: Datamation (DAT) ISSN: 0011-6963,
ročník 43, číslo 5 z května 1997, str. 41
Výtah:
World wide web úplně mění pravidla hry pro podniky informačních služeb.
V minulosti vyvíjela informační technika systémy pro příjemce v zajetí, totiž
zaměstnance pracující uvnitř podniku. Avšak siťové aplikace jsou navrženy tak, aby
dostihly uživatele po Internetu, a příjemci již nemusejí být v zajetí. Tato
nová dynamika má dva důsledky. 1. Informační technika již nemůže kontrolovat
koncového uživatele svého systému. 2. Není již dostačující tvořit aplikaci,
která je pouze funkční a spolehlivá. Podniky informační techniky musí nyní tvořit
síťové aplikace, které kromě toho, že spolehlivě plní určité funkce, musejí
také bavit lidi a vést je k tomu, aby se chtěli na jednotlivou web stránku
vrátit.
Název: Rozhovor s doktorem
paradoxem
Autor: Stamps, David
Časopis: Training (TBI) ISSN: 0095-5892,
ročník 34, číslo 5 z května 1997, str. 42-48
Výtah:
Při jednom rozhovoru vyjadřuje Richard Farson, autor knihy Management of the Absurd:
Paradoxes in Leadership své názory na nebezpečí školení pro vedoucí a chybě
managementu rozpoznat měnící se potenciál počítače. Jeden z neviditelně
samozřejmých signálů že, vrcholový management dnes selhává je sňatek počítačů
a telekomunikací. S počítačem lze navrhovat zásadně odlišné organizační
vzory. Farson si myslí, že pracovníci chtějí ovlivňovat záležitosti, které se
jich týkají, ale také chtějí pohodlí hierarchie. Management není cesta
k získávání dovedností; manažeři potřebují vzdělání, ne proškolení,
protože se neustále střetávají s komplikovanými, paradoxními dilematy, která
si žádají perspektivu, vizi, úsudek, moudrost, pokoru a soucit. Tyto vlastnosti
nemají nic společného se zručností, ale široce souvisejí se vzděláváním. Farson
říká, že pokořující pravda v povolání školitele je, že žáci vždy
pochytí více jeden od druhého než od učitelů. Školitelé by měli z tohoto
základu vyjít a nedívat se na to jako na problém.
Název: Databázoví přeborníci
DB dandies
Autor: Menagh, Melanie
Časopis: Computerworld (COW) ISSN: 0010-4841,
ročník 31, číslo 16 z 21.dubna 1997, str. 99
Přílohy: diagramy
Výtah:
V jednom rozhovoru vystupovali Robert Castaldi ze společnosti Lockheed Martin IMS,
Paul Eichhorn ze společnosti Desaulniers MacLeod, Polly Ann McClure z University of
Virginia, Donald Cook z Naval Educational and Training Professional and Technology Center
a Melanie Pipkin ze společnosti Walt Disney World a rozebírali otázku nových
zaměstnanců a požadavky, jaké mají na databázové odborníky. Podle Eichhorna je
nejžádanější dovedností DB2. Castaldi si myslí, že na vstupní pozici není
nezbytná znalost určité značky. Cook si myslí, že odborní pracovníci
s databázemi musejí strávit na jednom detailu celé hodiny.
Název: Datová střediska marketingu
pomáhají společnostem předvídat vývoj a být před konkurencí
Marketing data marts help companies stay ahead of the curve and in front of the
competition
Autor: Post, Carol
Časopis: Direct Marketing (DIM) ISSN: 0012-3188,
ročník 59, číslo 12 z dubna 1997, str. 42-44
Výtah:
Ve způsobu, jakým společnosti jednají se současnými a potenciálními zákazníky,
se odehrála zásadní změna. Podniky mohou nyní mít podrobnější informace o
zákaznickém chování, a proto neosobní davový marketing ustoupil marketingu
soustředěnému na zákazníka. Datová střediska jsou zvláštní, aplikačně
pořádané úschovny dat, které jsou využívány podniky pro sběr marketingových
informací a tvorbu zpráv. Datová střediska nejsou tak nákladná jako datové
úschovny a lze je spřahnout za kratší dobu. Narozdíl od 3 milionů dolarů na datovou
úschovnu stojí datové středisko necelý 1 milion a může vzniknout rychleji.
Například Disney Vacation Club používá své datové středisko, aby odhalil
potenciální zákazníky, charakterizoval zákazníky existující a přizpůsobil
nabídky podle jejich potřeb a vyvinul osobní strategii pro obchodníky.
Název: Dům dat
House of data
Autor: McCune, Jenny C
Časopis: Management Review (MRV) ISSN:
0025-1895, ročník 86, číslo 3 z března 1997, str. 60-61
Výtah:
Datová úschovna si vezme kousky a zlomky dat uložených v podnikovém operačním
systému a všechna je vloží do jedné databáze. Na datových úschovnách je dobré,
že jejich cena klesá. Každá společnost, která uvažuje o úschovávání dat musí
vymezit svoje potřeby: co chce vykonat a jaké informace potřebuje. Nastínit, jaké
informace patří do datové úschovny je záležitostí manažerů, kteří systém
využívají. Je dobré začít s malou datovou úschovnou, protože tyto
informační projekty mají sklon k exponenciálnímu rozšiřování.
Název: Informační pracovníci a
linioví manažeři potřebují překlenout propast
IS and line managers need to close the gap
Autor: Champy, Jim
Časopis: Computerworld (COW) ISSN: 0010-4841,
ročník 31, číslo 4 z ledna 27, 1997, str. 76
Výtah:
Bylo ukázáno, že informační odborník musí překonat 2 překážky na cestě
k vytvoření náležité infrastruktury podniku. První překážka zahrnuje
poznávání. Informační odborníci neuvažují stejně jako obchodní manažeři.
Doposud mnoho podniků řešilo tento problém tak, že udělalo obchodníka hlavním
informačním vedoucím. Takový postup je chybný a vysoce riskantní, pokud není
dotyčný manažer také technicky vzdělán. Druhá překážka, kterou je třeba
překonat, spočívá v přenechání řízení informačním službám a
vytvářením si důvěry v ně. V sázce je rozvoj vzájemného porozumění
mezi těmi, kteří se považují za “domovníky”, a těmi “nájemníky” z
informačních služeb v době, kdy se technika přesouvá do středu obchodní
strategie.
Název: Pracujte bez papíru, pouze
s jedním listem za čas
Go paperless one sheet at a time
Autor: Frazee, Valerie
Časopis: Personnel Journal (PEJ) ISSN:
0031-5745, ročník 75, číslo 11 z listopadu 1996, str. 68-70+
Výtah:
Zařídit kancelář bez papíru neušetří jen úložný prostor, čas a peníze, ale
zlepší také týmovou komunikaci, přesnost a bezpečnost záznamů. Papír lze vyřadit
z oběhu převedením obsahů do elektronických souborů a uschováním
v databázích se záložkou. Zaměstnavatelé by měli znovu zvážit, jak jednají
s informacemi o zaměstnancích. Steve Zarate, podnikový informační vedoucí a
přeborník v bezpapírovosti ve firmě PeopleSoft, využívá jednoduchý
interaktivní hlasový systém, aby si založil stopu se zaměstnaneckými daty a
požádal zaměstnance, aby sami data vložili. Elektronický převod informací
prodejcům a zasílání výkonnostních hodnocení po linkách jsou další způsoby na
snížení papírovosti. Zábrany proti bezpapírové automatizaci mohou tvořit obavy o
počáteční náklady a o přístup zaměstnanců k počítačům.
Název: Není možné utratit peníze a
čekat
It doesn't have to be spend and hope
Autor: Axson, David A J
Časopis: Financial Executive (FEX) ISSN:
0895-4186, ročník 12, číslo 5 ze září-října 1996, str. 18-24
Přílohy: grafy
Výtah:
Vedoucí finanční pracovníci mají strach, že zůstanou pozadu za technickým
vývojem, a snaží se zvládnout své investice do informační techniky a vyčíslit
její skutečnou hodnotu. Průměrný náklad na služby informační techniky dosahuje
2,2% zisku jednotlivého podniku. Úspěšné řízení funkcí informační techniky má
4 klíčové oblasti: 1. omezovat přílišný počet pracovníků, 2. vytvořit
schopnosti projektového managementu na světové úrovni, 3. přesunout ohnisko zájmu
z rozvoje software na integraci a 4. zvládnout několikanásobné infrastruktury.
Zaměřením se na tyto cíle mohou prozíraví finanční vedoucí odsunout zbytečné
věci stranou a soustředit se na úkoly, před kterými stojí informační technika.
Pokud by informační technika začala hrát v podniku vyšší úlohu, musí se
vrcholový management nejprve soustředit na základní věci a naučit se, jak zvládat
informační techniku účinněji a efektivněji.
Název: Plánování informačních
systémů: model a empirické zkoušky
Information systems planning: A model and empirical tests
Autoři: Hann, Jim; Weber, Ron
Časopis: Management Science (MCI) ISSN:
0025-1909, ročník 42, číslo 7 z července 1996, str. 1043-1064
Přílohy: diagramy, příloha, odkazy
Výtah:
Empirické výzkumy postupů při plánování informačních systémů u různých
organizací ukazují, že zde existují široké rozdíly. Byl sestaven a zkouší se
model založený na teorii zprostředkování a ekonomii transakcí a nákladů, který by
měl tyto rozdíly vysvětlit. Jelikož roste nejistota staršího managementu
s ohledem na rozšíření funkcí informačních systémů, má se za to, že tento
bude svěřovat více rozhodovacích pravomocí managerovi informačních systémů.
Následkem zvýšených agenturních nákladů bude starší management žádat větší
plánování informačních systémů, aby získal základ pro sledování a zavázání
managera. Jelikož plány informačních systémů mohou být použity v případě
nepředvídaných okolností, aby rozhodly o rozdělení zisků a ztrát mezi starší
management a managera informačních systémů, budou se jak starší management, tak
manager informačních systémů snažit ovlivnit plánovací postup a formu
závěrečného plánu. Má se za to, že relativní specializace lidského kapitálu
staršího managementu proti managerovi informačních systémů bude určovat, čí
hlediska převládnou při přípravě a formě plánu informačních systémů.
Název: Využívejte lépe informační
techniku
Make a difference by doing IT better
Autor: Richards-Carpenter, Colin
Časopis: People Management (PMT) ISSN:
1358-6297, ročník 2, číslo 12 z 13. června 1996, str. 39-40
Přílohy: diagramy
Výtah:
Odborníci z personální oblasti si nyní uvědomují, že se jejich úloha mění
rychleji než úloha ostatních pracovníků v podnicích. Tlak na zvýšení
produktivity zaměstnanců není ojedinělým jevem - přečkal totiž úpadek a začlenil
se do popisu práce personálních pracovníků. Zvýšení produktivity pomocí
rozvrstvení managementu, rozvoj rozhodovacích procesů a přiblížení personálních
pracovníků k obchodním cílům si vyžádaly zavedení informační techniky.
Má-li být dosaženo dalších zlepšení, bude podnětné využití počítačů
v personální práci ještě důležitější. Personální odborníci mají stále
daleko k tomu, aby získali ze svých počítačových systémů optimální výkon.
V článku jsou probírány výsledky ročního průzkumu provedeného časopisem
Computers in Personnel and Training.