Management
Development (Manažerská průprava)
Název článku: The
corporate jungle spawns a new species: The project manager
V podnikové džungli se rozbujel
nový tvor: projektový manažer
Autor: Stewart, Thomas A.
Časopis: Fortune (FOR) ISSN: 0015-8259, roč. 132, č. 1 (10. 7. 1995), str. 179-180;
European 121-122
Stručný obsah:
Rodí se nový druh manažerů, kteří přicházejí, aby zaplnili místo, které kdysi
patřilo střednímu managementu. Projektový management se dnes rychle přesouvá z
pozic, které byly jeho tradiční doménou podobně, jako tomu bylo předtím u řízení
jakosti. Z původní specializace se z něj postupně stává hlavní náplň práce
středních článků řízení. Řízení projektů znamená řízení změn a
projektoví manažeři hovoří o tom, že jejich pracovní náplň prochází napříč
tradičními funkčními oblastmi. Nový manažer na střední úrovni řízení odvozuje
svou moc z jiných zdrojů než je jeho postavení. Jedním z nich je samotná odbornost v
řízení projektů. K dalším patří dobrá pověst.
Název článku: How to
strengthen your leadership mettle
Jak posílit schopnost vést
Autor: Womack, Larry (1995) str. 19-23
Stručný obsah:
Umět vést znamená vědět, jak užívat rozum i srdce. Schopnost vést lze rozvíjet
dodržováním deseti zásad pro učení se, plánování a úspěšnou realizaci procesu
vedení v praxi: 1. nevyjadřovat se nejasně 2. nic nefušovat, 3. vyhnout se korupci, 4.
nebát se, 5. nedělat výjimky, 6. nebýt krátkozraký, 7. být nezaujatý, 8.
neplýtvat, 9. přicházet s novinkami a 10. nebýt neupřímný.
Název článku: The
struggle to create an organization for the 21st century
Zápas o vytvoření organizace
21. století
Autor: Jakub, Rahul
Časopis: Fortune (FOR) ISSN: 0015-8259, roč. 131, č. 6, datum: 3. 4. 1995, str.:
90-99; European 60-63
Stručný obsah:
Postupně se dospívá ke shodě o tom, jak by měl vypadat model podniku pro
následujících zhruba 50 let. 1. Uspořádání organizační bude založeno na týmech.
2. Tyto týmy se budou tvořit kolem klíčových procesů, nikoliv uvnitř oddělení 3.
Řídit tyto procesy budou vrcholoví manažeři s nezvyklými názvy pracovních funkcí.
Namísto jednostranného zaměření na finanční nebo funkční cíle klade
horizontální organizace důraz na spokojenost zákazníků. Vše bude záležet na
manažerech v míře jako ještě nikdy předtím. V 1994 firma American Express Financial
Advisors zavedla prvky horizontálního podniku do svých poboček. Jelikož se jedná o
úspěšnou společnost se silným vedením, strategická vize reorganizace je, jak se
zdá, sdílena všemi zaměstnanci, což zvyšuje šanci na úspěch. Mezi další
společnosti zavádějící zásady horizontálního podniku patří: 1. Ford, divize
služeb zákazníkům, 2. GE Medical Systems a 3. Karolinska Hospital.
Název článku: The
changing organization: Why do managers derail?
Proměny organizace: proč
manažeři selhávají?
Autor: Penrice, Daniel
Časopis: Harvard Business Review, č. 73 (1995), str. 10-11
Stručný obsah:
Autoři této studie, Ellen Van Velsor a Jean Brittain Leslie, formulovali čtyři platná
vysvětlení pro selhání: 1. mezilidské problémy, 2. selhání při dosahování
cílů podnikání, 3. selhání při tvorbě a vedení týmů a 4. Neschopnost adaptovat
se v rámci přesunů.
Název článku:
First-rate multirater feedback
Zpětná vazba při společném
hodnocení
Autor: Church, Allan H
Časopis: Training and Development (STD) ISSN: 1055-9760, roč. 49, č. 8 (srpen 1995),
str. 42-43
Stručný obsah:
Některé orgnizace používají k hodnocní zaměstnanců systém zpětné vazby od více
hodnotitelů, při němž je zapojen nejen nadřízený dané osoby, ale také ostatní, s
nimiž hodnocený pracovník úzce spolupracuje. Organizační systém tohoto typu -
zvaný též systém 360 stupňové zpětné vazby - je obvykle včleněn do programů
odborného rozvoje manažerů. Než však může firma přistoupit k používání
rozvojového zpětnovazebního systému jako nástroje pro řízení a odměňování
pracovního výkonu, musí: 1. Zajistit, aby lidé byli ochotni poskytovat věrohodnou
zpětnou vazbu. 2. Zajistit, aby byla zachována důvěrnost údajů. 3. Ověřovat
přesnost údajů. 4. Zajistit, aby subjekty mohly tato data používat ke zlepšení
svého pracovního výkonu. 5. Určit, jaký dopad bude tento systém mít na organizaci
jako celek.
Název článku: Who
taught you to do what you do?
Kdo vás učil jak dělat to, co
děláte?
Autor: Ballin, Malcolm; Vincent, Rod
Časopis: People Management (PMT) ISSN: 0031-5761, roč. 1, č. 24 (30. 11. 1995), str.
32-33
Stručný obsah:
Výzkum odborného rozvoje a výcviku manažerů v ocelářském průmyslu přinesl
odpovědi na otázku jak se manažeři učí řídit lidi a jak získali dovednosti
potřebné k výkonu svého povolání. Lze je také sumarizovat s použitím profilu
typického manažera v ocelářském průmyslu. Typický manažer se domnívá, že
výcvikové kurzy, jimiž prošel, byly většinou dobře načasovány, až na kurs o
řízení lidí, který by bylo užitečnější absolvovat v mladším věku. Dále má
za to, že mezi jeho silné stránky patří důraz na zákazníka a kvalitu, práci v
týmu a umění komunikovat. Je též přesvědčen, že své vzdělávání a odborný
rozvoj může značně sám ovlivnit, a že se tento vliv lety ještě zvyšuje.
Název článku:
Executive coaching: The new solution
Koučování ředitelů: nové
řešení
Autor: Snyder, Adam
Časopis: Management Review, č. 3 (březen1995), str. 29-32
Stručný obsah:
Ředitelé jsou koučováni ve všem, od toho, jak jednat se svými sekretářkami a
jinými přímými podřízenými, až po stanovování a plnění konkrétních
výkonových cílů. Náhlý důraz na koučování může být nedílnou součástí
rychlého růstu podnikání, současného důrazu na reengineering a změnu přístupů
na pracovišti. Jeden z prvních výrazných důsledků koučování je změna ve
využívání a trávení času.
Název článku:
Performance management: A progress report
Výkonnostní management: zpráva
o dosaženém pokroku
Autor: Rheem, Helen
Časopis: Harvard Business Review, č. 3 (květen/červen 1995), str. 11-12
Stručný obsah:
Výkonnostní management - proces, v rámci kterého manažeři a jejich podřízení
spolupracují na stanovení firemních cílů, ve kterém funguje zpětná vazba, kontrola
a adekvátní kompenzace (odměna) - získal ve Spojených státech v posledních letech
velikou popularitu. Studie z roku 1994 vedená Danielem Mc Donaldem, Sally Shieldovou a
Abbie Smithovou ukazuje na programy, které zlepšují finanční výkon, ale poukazují
také na to, že je zapotřebí dosahovat zlepšení i v řadě dalších aspektů.
Zjistilo se, že firmy, které využívají programy na zlepšování výkonu managementu
měly větší zisk, lepší "cash flow", silnější rezervu obchodního
výkonu a větší přidanou hodnotu než firmy, které tyto programy nevyužívaly.
Ovšem, když byli ředitelé žádáni o komentář k jejich vlastním programům
zaměřeném na zlepšování výkonu managementu, jejich odpovědi byly spíše
rozpačité.
Název článku: Moving
skills over the cultural divide
Transfer znalostí přes
kulturní meze
Autor: Arkin, Anat
Časopis: People Management, roč. 1, č. 14 (13. 7. 1995), str. 36-38
Stručný obsah:
Mezi mnoha zahraničními konsultanty a poradci, kteří během posledních 5 let přišli
do východní Evropy, byli nejúspěšnější ti, kteří pomohli místním lidem hledat
řešení místních problémů. Ti, kteří přistupovali ke svým úkolům s
misionářským nadšením a nestarali se o kulturní odlišnosti, byli daleko méně
úspěšní. Známkou arogance mnoha konsultantů je jejich neschopnost rozpoznat
rozdíly, které existují mezi jednotlivými zeměmi střední a východní Evropy a
zeměmi bývalého Sovětského svazu, říká Allan Mitchel z Federation for Management
Union. Mitchell je také kritický k tendencím klást přílišný důraz spíše na
rozvoj špičkového managementu než středního managementu a na financování
programů, které nabízejí dlouhodobé kursy typu MBA. Vzdělávací iniciativy
podporované jednotlivými západními zeměmi zahrnují programy financované Know-How
Fund Britské vlády.
Název článku:
Executive careers and learning: Aligning selection, strategy, and development
Kariéra řídících
pracovníků a učení: spojení výběru, strategie a průpravy
Autor: Hall, Douglas T.
Časopis: Human Resource planning, ISSN: 0199-8986, roč. 18, č. 2 (1995), str. 14-23
Stručný obsah:
Rozvoj vedoucích pracovníků může představovat přidanou hodnotu ke strategickému
rozvoji organizace. Studie zkoumá systém řízení lidských zdrojů, ve kterém jsou
manažeři pověřování úkoly, které jim umožní soustředit se na rozvoj
nejdůležitějších dovedností, které potřebují k rozvoji své kariéry:
příležitosti, rozvojové vztahy, osobní hodnocení a formální výcvik. Nejsilněji
pociťované potřeby související s rozvojem kariéry manažerů jsou: znovunastolení
psychologického kontaktu v managementu, integraci diversity do managementu a rozvoje
vedoucích pracovníků a nalezení cest k využití sebereflexe a učení vedoucích
pracovníků. Organizace by měly spojovat výběr řídicích pracovníků a jejich
rozvoj s realizací strategie.
Název článku: From
domination to partnership: The hidden subtext for organization change
Od nadvlády k partnerství:
skrytý podtext organizační změny
Autor: Eisler, Riane
Časopis: Training and Development, č. 2 (únor 1995), str. 32-39
Stručný obsah:
Volání po nových formách organizace, vedení a managamentu může být lépe pochopeno
v širším kontextu výrazného preferování vedení před direktivními formami
organizace. Z tohoto hlediska je možno vidět, že jsou nutné zásadní změny, protože
za současného technologického rozvoje je direktivní model organizace neudržitelný.
Je také možné vidět, že hlavní posun paradigmatu vyžaduje věnovat pozornost
faktorům, které byly dosud obecně ignorovány ve většině organizačních a
environmentálních analýzách, např. jak stereotypy mužskosti a ženskosti ovlivnily
způsob koncipování a uplatňování moci. Specialisté pro rozvoj organizací mohou
hrát důležitou roli v tomto posunu paradigmatu, ale pouze tehdy, když se zaměří na
určující podtext posunu k novým formám organizačního vedení a strukturování
organizací.
Název článku: Business
Ethics: A view from the trenches
Etika podnikání: pohled z
přední linie
Autor: Badaracco, Joseph L.; Webb, Allen P.
Časopis: California Management Review, roč. 2 (1995), str. 8-28
Stručný obsah:
Obecné názory a praxe manažerské a podnikatelské etiky jsou nyní velmi dobře
známy. Dobří podnikoví ředitelé spoléhají na soubor firemních norem, formulaci
poslání firmy, zavedení "horké linky" pro řešení etických problémů,
ombudsmany a vzdělávací programy k prosazení etických standardů v organizaci. Pohled
z "přední linie" je však velmi rozdílný, což znepokojuje vrcholový
management, který usiluje uskutečňovat programy firemní etiky, vědce z vysokých
škol vyvíjející filosoficky založené přístupy k podnikatelské etice, nebo ty, kdo
doufají v brzké zakořenění hodnot společnosti na firemní půdě. Při rozhovorech s
třiceti čerstvými absolventy Harvardových MBA programů se vyskytly znepokojující
námitky v souvislosti s podnikatelskou etikou. Rozhodujícím momentem pro mnoho z nich
bylo, že velmi málo firem přijalo hodnoty, jež by byly konzistentní s těmi, podle
kterých by tito absolventi chtěli žít a pracovat.
Název článku:
Reengineering middle management
Změna rolí středního
managementu
Autor: McDermott, Linda
Časopis: Training and Development, ISSN: 1055-9760, roč. 49, č. 9 (září 1995), str:
36-40
Stručný obsah:
Tradičně mnoho manažerů na střední úrovni řízení zastává role koordinátorů,
kontrolorů a zprostředkovatelů informací. V organizacích nového typu, se síťovou
organizační strukturou, je tento typ manažerů pokládán za zastaralý a překonaný.
Rozhovory vedené s manažery a jejich nadřízenými, zaměstnanci, spolupracovníky a
zákazníky v Mobil Oil, Hewlett-Packard a jiných organizacích síťového typu
ukazují, že manažeři na středním článku řízení se musí vyrovnat s mnohdy
vzájemně si odporujícími očekáváními v těžko předvídatelném prostředí.
Práce manažera na středním článku řízení spočívá v porozumění potřebám
zákazníků a reagování na jejich potřeby. Manažeři na středním článku řízení
by měli vytvářet nové výrobky a služby, aby pomohli svým zákazníkům být
úspěšní. Některé cesty jak se stát vůdčí osobností jsou: 1. Myslet strategicky.
2. Usilovat o to, aby se věci realizovaly. 3. Naučit se, jak prodávat. 4. Převzít
zodpovědnost za vlastní kariéru.
Název článku: To fill
the feedback void
Využití zpětné vazby
Autor: Ludeman, Kate
Časopis: Training and Development ISSN 1055-9760, roč. 49, č. 8 (srpen 1995),
str. 38-41
Stručný obsah:
Mnoho vedoucích pracovníků pracuje bez zpětné vazby. V typickém případě mnoho
manažerů poukáže na problémy s výkonností a potom doufá, že tyto problémy se
samy vyřeší. Tento nedostatek zpětné vazby se stává velmi kritickým u manažerů,
kteří se stali měné efektivními,jak postupovali směrem vzhůru v podnikové
hierarchii. Bez zpětné vazby si manažeři ani nemusí být vědomi toho, že nějaké
problémy existují až do okamžiku, kdy jsou vyzváni, aby odešli. Naučit se
dovednostem jak úspěšně využívat zpětné vazby vyžaduje silný zájem na
uskutečnění změny. Také to vyžaduje efektivní koučování. Jedna z efektivních
metod využívá kombinace nástrojů na získávání zpětné vazby: 360-stupňové
hodnocení, měření specifických problémových oblastí, Mayer-Briggs Type Indicator a
16-faktorový osobnostní test.
Název článku: Trainers
pass on know-how
Školitelé předávají know-how
Autor: Wilson, Valerie
Časopis: People Management, ISSN: 0031-5761, roč. 1, č. 14 (13. 6. 1995), str. 37
Stručný obsah:
Školitelé z České republiky, kteří před dvěma roky obdrželi osvědčení pro
školení a rozvoj, utvořili jádro skupiny školitelů v Praze a dnes šíří nově
naučené metody ve svých organizacích. Výcvik skupiny byl výsledkem partnerství mezi
Management Development Unit, University Stirling a Ústředního dopravního institutu v
Praze.
Název článku:
Real-time coaching boosts performance
Koučování v reálném čase
zvyšuje výkonnost
Autor: Rancourt, Karen L.
Časopis: Training and Development ISSN: 1055-9760, roč. 49, č. 4 (duben 1995), str.
53-56
Stručný obsah:
Koučování v reálném čase může pomoci identifikovat a napravit snadno
přehlédnutelné problémy. Manažeři mohou získat mnoho užitečného ze
soustředění na detail a využití strategie podpory, které tato metoda využívá. K
aplikaci tento postup vyžaduje: 1. Přesvědčeného manažera. 2. Vysokou úroveň
důvěry mezi koučem a koučovaným. 3. Prostředí, ve kterém spolupracovníci
akceptují a podporují celý proces. Účastníci dosáhnou maximálního zisku z procesu
koučování, pokud se dodrží následující kroky: 1. Požádejte manažera, aby
předložil pro jednání krátký seznam cílů. 2. Definujte strategii tím, že budete
krátce informovat všechny zaměstnance o tom, jak celý proces bude vypadat. 3. Pokuste
se o to, aby monitorování pracovníka nebylo příliš nápadné. 5. Nahrajte si sezení
na magnetofonový pásek, aby si manažer mohl později zopakovat, co se naučil. 6. Pokud
je s tím manažer srozuměn, naplánujte setkání, ve kterém se manažer podělí s
ostatními o své postřehy a zkušenosti z procesu koučování v reálném čase. V
článku je dále diskutována zkušenost nového generálního ředitele s koučováním
v reálném čase.
Název článku: Set your
weights on the best
Soustřeďte se na nejlepší
Autor: anonymní
Časopis: Transportation and Distribution, ISSN: 0895-8548, roč. 36, č. 4 (duben 1995),
str. 94
Stručný obsah:
Většina řídicích pracovníků je zaměřena příliš úzce. Jejich hlavním zájmem
je zdůrazňování vlastních zásluh v organizaci a snaha o přežití v 16 týdenním
obchodním cyklu. Jeden řídicí pracovník v oblasti logistiky hledal kouče, který by
podporoval inovativní způsoby práce. Vybral vizionářské osobnosti, které podporují
vytváření pracovní atmosféry, která není příliš zatížena řešením drobných
problémů - W. Edward Deming a Stephan R. Covey. V článku jsou diskutovány myšlenky
Deminga a Coveye. Tito dva autoři budou dobrým zdrojem inspirace pro vedoucí
pracovníky, kteří hledají nové myšlenky.
Název článku: Changing
the role of top management: Beyond systems to people
Měnící se role vrcholového
managementu: Kde končí systémy a začíná práce s lidmi
Autor: Bartlett, Christopher A; Ghoshal, Sumantra
Časopis: Harvard Business Review (HBR) ISSN: 0017-8012, roč. 73, č. 3 (květen/červen
1995), str. 132-142
Stručný obsah:
V poválečném období byly systémy plánování a řízení nástroji, které firmám
umožnily růst a pomáhaly manažerům zvládat rozšiřující se podniky. Přesto však
mnohé z problémů, s nimiž se dnes podniky setkávají, jsou právě dědictvím
doktríny strategie-struktura-systémy, která stála u zrodu těchto nástrojů. Systémy
umožňující ovládat zaměstnance totiž zároveň podvazují tvořivost a iniciativu.
Úkolem dnešního vrcholového manažera je naopak zapojit ve prospěch organizace
znalosti a dovednosti každého pracovníka a vytvořit tak tzv. individualizový podnik.
V takovém podniku se manažeři osobně věnují odbornému rozvoji budoucích vedoucích
pracovníků a strategicky je nasazují v rámci organizace. Manažeři potom věnují
přibližně 1/2 nebo i více pracovní doby koučování svých manažerských týmů. V
individualizovaných podnicích vrcholoví manažeři neřídí a nekorigují prostředí,
v němž jednotlivci sledují svůj výkon sami.
Název článku:
Reengineering: A light that failed?
Reengineering: světlo, které
zhaslo?
Autor: Vogl, A.J.
Časopis: Across the Board, č. 3 (březen 1995), str. 27-31
Stručný obsah:
V rozhovoru s Jamesem Champayem, spoluautorem práce Reengineering the Corporation a
autorem Reengineering Management: The Mandate for New Leadership, se diskutuje o tom, co
je dosud na reengineeringu správné a co bylo děláno špatně. Mnoho z úspěchu této
knihy bylo dáno jejím načasováním. Co se obvykle stává je, že firmy tvrdí, že
jsou v základní přestavbě, zatímco se jednoduše zeštíhluje jejich organizace. Tisk
přispívá k tomuto nedorozumění a lidé, kteří pracují ve firmách se stávají
lhostejnými vůči tomu, co jejich manažeři skutečně dělají. Reengineering byl
zamýšlen jako stimulátor radikálního zlepšení podnikání. Ovšem pro některé
firmy reengineering není vhodný. Byly případy, kdy tento proces vyústil v oslabení
firmy. když manažeři spustí reengineering a plán prací je nedostatečně
realizován, nebo není realizován vůbec, výsledek je skoro vždy ten, že se mezi
zaměstnanci začne šířit strach a cynismus. Nejvíce se James Champay obává toho,
že jakmile se podnikání zlepšuje, lidé začnou ztrácet vůli k radikálním
přestavbám.