RECENZE A
ANOTACE KNIH
Název knihy:
Vzdělávání a rozvoj manažerů
Autor: Prokopenko, J. - Kubr, M.
a ost.
Nakladatelství: Grada, Praha: 1966, 631 s.
Stručný obsah:
Nejúplnější současná kniha - příručka pro ty, kdo organizují zdokonalování
manažerů, i ty, kdo se jej zúčastňují. Nikdy jsme neměli lepší ani
všestrannější. Co v ní chybí? Nejspíše nic. Co se v ní najde: nejspíše
všechno.
Kniha - příručka má neuvěřitelných 155 kapitol, do nichž je vloženo obšírné
poznání i praktická zkušenost. Jenom namátkou, protože rozsah se vymyká
soustavnosti: čeští manažeři, manažerské kompetence, koncepce vzdělání a
výcviku, navrhování programu, hodnocení výsledků, metody (mezi nimi případové),
technické pomůcky, učící se organizace, ženy-manažerky, školení ve veřejných
službách, sebevzdělání vzdělavatelů a mnoho dalšího. Na konci je příklad
několikamodulového programu.
Podání je stručné, prakticky orientované, názorné. Patří do knihovničky
manažera právě tak jako do knihovničky personalisty. Podání poznatků se obešlo bez
slovního balastu. Proto se do knihy vešly nejen mnohé poznatky, ale i jejich výklad
nebo zdůvodnění.
Kniha ani není na to, aby se četla od stránky ke stránce. Je příručkou, v níž
nalistujeme co potřebujeme a dostaneme odpověď na otázky, které vyvstaly. Pro
každého, kdo se zabývá vzděláváním a výcvikem manažerů i zdokonalováním
jejich řídících schopností je to nedocenitelný pomocník.
Kniha byla připravena původně v Mezinárodním úřadu práce (ILO) a hned potom
přeložená do češtiny, ovšem i upravená pro českého čtenáře. Vyhovuje
mezinárodním standardům (i pojmenováním). Vyšla díky porozumění a sponzorské
pomoci Národního vzdělávacího fondu. Vydavatel, Grada, se zasloužil o pozornou a
sličnou úpravu. Díky všestranné součinnosti vyšla znamenitá obohacující kniha.
/Ji/
Název knihy: L. Iacocca
Talking Straight
Lee Iacocca to říká na rovinu
Autor: Iacocca , L. - Kleinfield, S.
Nakladatelství: Management Press, Praha: 1993
Stručný obsah:
Tak se nazývá druhá známá u nás v překladu nedávno vydaná kniha proslulého
šéfa automobilky Chrysler, který ji vytáhl z kdysi největší známé průmyslové
ztráty.
Jedna z "velké trojky" amerických automobilek, Chrysler Corp., se propadla
skoro na dno. Tehdy se jí ujal Lee Iacocca, předtím vynikající designer, který to u
Forda dotáhl až na Fordova náměstka. Potom přišla nedorozumění, tvrdé hlavy a
Iacocca přešel k těžce nemocnému Chryslerovi. Celý průmyslový svět tehdy čekal,
co z toho bude. Sázky na Iacoccu padaly tak půl na půl.
Lee Iacocca dokázal do dvou let splatit vládní úvěr a Chrysler se znovu dal do
zdravého růstu. Iacocceův životopis, v němž se vykládalo, jak dokázal ten zázrak.
se stal druhou nejčtenější knihou Ameriky (po bibli).
V nové knize se Lee Iacocca rozhlíží kolem sebe a tepe americké zlořády. USA jsou
sice daleko, ale to, co slavného autora znepokojuje, máme hned za rohem. Jako by
hovořil "na rovinu" k nám.
Těžko se rozhodnout, co z jeho názorů vybrat. Pokrývají obšírné pole životních
zážitků a zkušeností ze všech období jeho života. Nezbývá než sáhnout
namátkou po příkladech, které mají pouze ukázkový význam a mají naladit ke
čtení. Tak třeba o managementu: "Kdykoli se začne hovořit o managemetu, každý
- a tím myslím každého až po domovníka - má k tomu jakýsi mystický vztah. O
managementu bylo sepsáno asi tolik knih jako o dietách - a dodal bych, že se stejnou
úspěšností" (s. 71). S líčenou hrůzou si Iacocca připustil, že přesto
teorii zastává. Ztepe kdeco, a nepochybně právem, protože při řízení se často
neřeší jen prospěch podniku, ale hájí i čistě osobní prestiž. Na konci shrnuje
své osmero:
1. Pracujte s těmi nejlepšími. 2. Vyložte své priority a své podřízené okamžitě
informujte. 3. Vyjadřujte se srozumitelně a stručně. Bez prázdných frází. 4. Když
jde do tuhého, je to liniová organizace, jež vydělává peníze, z funkčních
štábů nevypadne ani halíř. 5. Vytyčte mantinely, ve kterých se mohou linioví
vedoucí vcelku volně pohybovat, ale které nesmějí bez vyššího souhlasu
překročit. 6. Obklopte se nekonformními lidmi. Snažte se mít kolem sebe chytré lidi,
kteří dokáží o věci polemizovat, nepřistupují k řešení problémů vyšlapanými
cestičkami a nepadnou na zadek před otřelou logikou, že "tak se to přece dělá
odedávna". 7. Neztrácej hlavu pro výhledové a dobré výdělky. Výhled
potřebujete mít v hlavě, už ne tolik na papíře. 8. Nezapomínejte na klasické
metody. Ne všechno, co se tváří jako nové, vám hned pomůže. Starou osvědčenou
metodou je sehraný tým, který rychle podává a útočí na bránu (s. 83-84).
A ještě jednu ukázku: V kapitole "Skandál kam se podíváš" sledujete
přímého Lee Iacoccu tepat rozmáhající se nepoctivost. Za skandál č. 1 má
pohodlný vztah k japonské a korejské konkurenci. "Mám dva spolehlivé způsoby,
jak zničit přátelství: Dlužit příteli nebo stát se na něm závislý". Vztahy
USA k asijským "tygrům" nejsou poctivé. Američané sice žehrají, ale
stále ustupují. Když mu vytýkají, že se chová jako japanobijec, odmítá a říká,
že špatné vztahy neklade za vinu Japoncům, ale Washingtonu. Na americké teorie o vše
napravující "neviditelné ruce" trhu se vyjadřuje s pošklebkem.
V Iacoccově knize není snad jediné stránky, která by nějak nevzrušila manažera.
Říká to jeden z nejlepších a to dodává jeho slovům autoritu. /Ji/
Název knihy:
Hypercompetition: Managing the Dynamics of Strategic Maneuvering
Hyperkonkurence: Řízení
dynamiky strategického manévrování
Autor: D`Aveni, R. A. et al.
Nakladatelství: The Free Press (Macmillan), New York: 1994, 1996, 423 s.
Stručný obsah:
Jedno z překvapení knižního výběru minulého roku. Hyperkonkurence nebo
superkonkurence anebo megakonkurence vystihuje nový stupeň, k němuž se vyvinulo
mezinárodní podnikatelské (tržní) prostředí v odvětvích, která se již předtím
vyznačovala ostrou rivalitou a mocnými srážkami velkých podniků. Stále širší
okruh podniků je vtahován do zrychleného pohybu a vysoké intenzity konkurenčního
zápasu. Je to ten případ, kdy kvantita konkurence se převrátila v novou kvalitu a
vyžaduje jiné než navyklé přístupy.
Pojem hyperkonkurence (u nás častěji superkonkurence) byl už vykreslen (viz zejména
práce Českého manažerského centra). Autor opakuje její příčiny a k její
charakteristice přidává: strategické manévrování mezi globálními a inovativními
soupeři nabývá podoby "prudce eskalující konkurence po ose (nízká) cena -
(vysoká) kvalita, tvorby nového know-how, vyhledávání výhod "prvního
pohybu" (prvenství), chránění vydobytého postavení, vrhání do soupeření
velkých zdrojů a mezipodnikového spojování k takovým mocným útokům." V
důsledku toho rivalové zrychlují podmínky, aby se "tržní rovnováha (status
quo) neustále vyvracela a přeměňovala". Tržní stabilita je neustále
zviklávána kratšími cykly výrobků, rychlejším uváděním novinek na trh,
čerstvými technickými vymoženostmi, častějším vstupováním nečekaných
outsiderů, přeskupováním přijatých vzájemných závazků, radikálním posouváním
hranic trhu. Takže s hyperkonkurencí vstupujeme na pole, na němž trvalou konkurenční
výhodu - sen podnikatelů a manažerů, už nelze zajistit.
Jako metodologický nástroj volí autor "novou metodu 7 S". (V americkém
managementu se ustavila metoda pěti "S" a potom sedmi "S", což je
odvozeno od iniciál dílčích doporučených metod. Poradenský lídr McKinsey navrhl
"7 S" jako strategickou rovnováhu mezi rozvojem podniku a jeho podnikatelským
prostředím. D`Aveni přichází s tím, že hyperkonkurence je povolána takovou
rovnováhu naopak rozvracet a těžit z toho.)
Autor podniká reformu odpovídající hyperkonkurenci. Jeho "nových 7 S"
zahrnuje (ovšem "S" jsou to jedině v anglickém jazyce): 1. nejvyšší
spokojenost nejen akcionářů, ale všech, kdo mají na rozvoji podniku zájem (superior
stakeholders satisfaction); 2. strategické věštění (strategic soothsaying), tj.
mnohem volnější předvídání; 3. schopnost vysoké rychlosti (capabilities for
speed); 4. schopnost překvapit (capabilities for surprise); 5. stálý posun
konkurenčních pravidel (shifting the rules of competition), totiž jen konzervativní
firmy "žijí podle pravidel"; 6. změna signálů o strategickém zámyslu
(signalling strategic intent), totiž jen ve stálém prostředí mohou a mají firmy
oznamovat své poslání (mission statement), tehdy jim to dodává na prestiži, ale v
hyperkonkurenci to firmy utají, dají najevo jen chuť vyhrát); 7. sousledné i
následné spouštění strategie (simultaneous and sequential strategic thrust), totiž
lineárně rozvíjené strategie bývají příliš průhledné, hyperkonkurenční firmy
užívají strategií dynamických a nečekných, váží do složitých vzájemných
vztahů konkurenční výhody, připravují konkurenci ztráty času a nutné
vícenáklady. Ale zejména: nasadit vše dohromady a najednou.
Kniha je vybavena hojnými podnikovými příklady ze světové podnikatelsko-manažerské
praxe.
Jeden z význačných amerických znalců opatřil knihu úvodem, v němž praví:
"Každý, kdo doufá přežít rok 2000 a i potom, by měl mít zájem přečíst si
zásady a přístupy vylíčené v této knize."
Autoru se dostalo v Německu ocenění jako "slibnému mysliteli nastupující
generace" (od časopisu WirtschaftsWoche). A skutečně, jeho kniha vyzývá k
opuštění mentálních návyků a k "novým začátkům" manažerského
myšlení.
Máme potíže ve vývozu. Příčin bude víc, ale kolik z toho je způsobenu železnou
košilí naší nehybnosti? /Ji/
Název knihy: Time-Based
Competition
Závod s časem
Autor: Balckburn, Joseph, D.
Nakladatelství: Victoria Publishing, Praha: 1991, 245 s.
Stručný obsah:
Poté, co se J. Welch ujal vedení General Electric a začal uskutečňovat svou vizi
vysoce výkonného podniku, vyslovil své krédo: "rychlost je novou kategorií
ekonomiky" a krok za krokem vytvářel podmínky, aby podnik předčil všechny
ostatní svou pružností a hybností.
Je tomu patnáct let a za tu dobu se vyrojilo množství následovníků, pokročilo také
poznání, jak přestavět celé řízení na základnu "rychlého času". Toto
je jejich odkaz: Podniky se jednou budou dělit nikoli na bohaté a chudé, ale na rychlé
a pomalé. Čas nejsou jenom peníze, čas je všechno, základ veškerého
zhodnocování.
Kniha J.D. Blackburna patří do tohoto rodu. Čas je nejdůležitější argument
konkurenceschopnosti. Má dvě tváře: jednak jde o to, aby se každá částice času co
nejvíce využila a zhodnotila, jednak aby se všechno uskutečnilo včas. V japonském
just-in-time spatřuje autor zrod nového názoru na čas v byznysu a jeho řízení.
Autor prochází nejrůznějšími podnikovými situacemi, porovnává výsledky podniků
v závislosti na rychlosti jejich řídící a výrobně obchodní činnosti. Začíná se
chápat význam času jako strategické zbraně vůči konkurenci. "Pozornost
věnovaná času je cestou, kterou lze zároveň dosáhnout pokroku i v ostatních
faktorech ovlivňujících řetězec tvorby hodnot."
Donedávna jsme uznávali, že jakost je "propustkou na náročný trh."
mezitím si jakost osvojila už většina podniků. Nyní se novou propustkou stává
pohotovost reakce na trh, rychlá výroba i prodej. Konkurující si firmy se začínají
rozlišovat podle rychlosti. /Ji/
Název knihy: Every
Street is paved with Gold
Každá ulice je dlážděná
zlatem, cesta ke skutečnému úspěchu
Autor: U-Čžung, Kim
Nakladatelství: Olympia, Praha: 1996, stran 175
Stručný obsah:
Ještě nedávno by nám publikování knihy zakladatele a prezidenta korejské firmy
Daewoo připadalo jako něco vzdáleného. Ale dnes máme jeden z podniků Daewoo "za
rohem". Avia, výrobce lehkých nákladních vozů se spojil s Daewoo jako
strategickým partnerem. nabývá proto na zajímavosti poznat jak smýšlí, oč usiluje
jedna z žijících legend korejského "hospodářského zázraku".
Daewoo znamená vesmír a Kim U-Čžung si je vybral jako firemní logo v době, kdy jeho
původně vývozní podnik měl všeho všudy pět zaměstnanců. Zcela se pohroužil do
práce, zrušil své zasnoubení, neúnavnou pílí, která by mu ovšem nestačila, kdyby
neměl výjimečnou prozíravost, rozšiřoval svůj podnik. Korejská vláda podporovala
podnikatele, kteří se osvědčili. Kim U-Čžung se mohl pustit do dalších odvětví,
mezi nimi do strojů, lodí a automobilů. Vždy směřoval tam, kde se otevíraly nové
možnosti. Poměrně záhy vytvořil, čemu se v korejštině říká "čebol",
rodové výrobní sdružení.
"Ať dělám co dělám, rád to dělám pořádně, a myslím, že je to klíč k
úspěchu... Dělat dobře až do samého konce není pouze důležité, ale je to zcela
základní věc". Kim U-Čžung je všude, kde jsou problémy, i svou knihu napsal po
nocích, když v jednom ze svých podniků jednal o skončení stávky.
Hnací silou jeho průmyslové říše je jeho osobní zaujetí. Připomíná H. Forda
nebo našeho T. Baťu. Vyniká nade všemi a přesto se neodděluje, dře od rána do
noci, jí se svými dělníky stejné jídlo.
Věří v Koreu a její místo ve světě. "Naši pracující se svými schopnostmi
se mohou směle měřit s pracovníky jiných zemí... V minulých desetiletích jsme se
vydali na cestu modernizace, industrializace a přibližování se Západu. Ale dnes již
není potřebí, aby si vycházející slunce bralo příklad ze slunce zapadajícího.
Tyto státy již zestárly, a my jsme mladí. Pokud budeme napodobovat staré, pak s nimi
odejdeme ze scény v době, kdy bychom měli být připraveni na světla
reflektorů." /Ji/
Název knihy: Production
and Operations Management
Řízení výroby
Autor: Noori, H. - Radford, R.
Nakladatelství: McGraw-Hill, USA-Canada: 1995, 676 s.
Stručný obsah:
Stalo se zlozvykem, že studujeme řízení z celého světa, ale nedbáme, že toto
řízení vyrůstá z jiné, pokročilejší základny. Nestalo se to jenom nám, ale
před časem i jiným zemím. Nyní si celý svět začíná uvědomovat, jak těsně
spolu souvisí řízení a sama výroba. Toto je kniha o moderní výrobě s mnoha
implikacemi pro řízení.
Význam knihy záleží především v tom, že volí určitý úhel názorů a že je
úplná. Její zorný úhel vysvětlují autoři v předmluvě: "Podnik s rychlou
reakcí a nový manažer". Vznikl "globální výrobek", tj. výrobek,
který může přijít odkudkoli a vstoupit do soutěže s našimi výrobky. Konkurence
nesmírně zhoustla, všichni už dosahují vysoké jakosti i nízkých nákladů, co
začíná rozhodovat, je čas reagování na trh, na konkurenty, na nové možnosti.
Kniha je tak obšírná, že jen obsah zaplňuje osm stran! To značí, že téměř nic
nechybí. Autoři vyšli z konceptu E.W. Deminga o vysoké jakosti a jejím
technologicko-výrobním zázemí. Odtud se vydali na cestu soudobé (od 1975)
"štíhlé výroby" a rozebírají: globální konkurenci, omezený růst trhu,
rychlé pokroky v technologii, zkracování výrobní a životní doby výrobků, vyšší
očekávání zákazníků, totální jakost, just-in-time, souběžný způsob přípravy
výroby i vlastní výroby, benchmarking, účetnictví na bázi činností (nikoli
výrobků), informace v podniku jako produktivní zdroj, virtuální závod a podnik, CAD,
expertní systémy, plánování výrobních zdrojů, řádkový kód, Tagučiho metoda
(spojování jakosti a ekonomie), kanban (průvodky výrobků), certifikace výrobků. Ale
i to je jen zestručnění bohatého obsahu.
Na konci se zahledí do budoucnosti. Co v ní vidí: přibude podniků, které si budou
konkurovat na celém světě, trend k organizacím projektového zaměření,
kombinovaným s plochými aliancemi napříč organizacím, aby se dosáhlo většího
rozsahu a kratšího času, vytvoření globální sítě informací, užití vědomostí
jako největšího podnikového zdroje. /Ji/
Název knihy: Dynamic
Manufacturing
Dynamická výroba
Autor: Hayes, R.H. - Wheelwright, S.C.
Nakladatelství: Victoria Publishing, Praha: 1993, 369 s.
Stručný obsah:
Proč vznikla tato kniha? Autoři v předmluvě vysvětlují: po téměř patnácti letech
úpadku amerického průmyslu se američtí podnikatelé a manažeři vzpamatovali a
definovali své omyly. Patří k nim podceňování výrobního základu podniků.
Jako vyspělá země by se měly USA soustředit na "novější a kapitálově
intenzivnější výroby". Autoři věnují svou práci právě ofenzívní strategii
ve směru novátorských výrob.
Rozvojové země na sebe strhávají většinu výrob nižší vědeckotechnické
úrovně. Statistika uvádí, že 26 amerických výrob věnuje na výzkum a vývoj méně
než 3% svých příjmů, a z nich ztratilo světový trh - do roku 1986 - už 7.
"Spojené státy ztratily komparativní výhody téměř všude". Manažeří
viděli ještě před nedávnem jako svůj hlavní úkol "protáhnout výrobu
podnikem" a největšího nepřítele spatřovali uvnitř, v organizačních apod.
nedostatcích. Dnes už nemohou přehlédnout, že nejvíce problémů je s konkurenty a
vnitřní chod se tomu prostě musí přizpůsobit.
Kniha vykládá, jak se má moderně vyrábět a vrcholí záměrem o "formování
výrobní firmy nového typu". Kladou jí do základu čtyři principy: 1. úloha
manažmentu je rozhodující, 2. nezbytný je holistický (celostní) pohled, 3. spolu s
vytvářením hodnoty v podniku by se mělo dbát na vytváření hodnoty pro zákazníka,
4., je třeba neustále se učit.
Amerika má poměrně vysoké mzdy. Jak může obstát v konkurenci se zeměmi, které
mají mzdovou hladinu nižší? 1. Vyrábět jiné a lepší výrobky než konkurenti a
vyvíjet je za kratší dobu. 2. Používat modernější výrobní zařízení a techniky
než konkurenti. 3. Zvýšit schopnosti a motivaci vlastních dělníků a manažerů, aby
dokázali ze svého zařízení dostat kvantitativně i kvalitativně lepší výsledky
než konkurenti.
Dobré rady i pro nás. /Ji/
Název knihy: When Lean
Enterprises Collide, Competing Through Confrontation
Když se srazí štíhlé
podniky, konkurence konfrontací
Autor: Cooper, R.
Nakladatelství: Harvard Business School Papers, Boston (Mass.), 1995, stran 379
Stručný obsah:
Kniha v duchu devadesátých let, kdy konkurence vstupuje do nového, vyššího stadia.
Je inspirována japonskými průmyslovými vymoženostmi. Na obalu, jako symbol, je
zobrazen samurajský meč.
V předsádce knihy je výrok jednoho z japonských manažerských velmistrů: "
Konkurence je věčná; není žádné vítězství, ani konec hry. I když konkurujete a
vyhráváte dnes, musíte konkurovat a vyhrát zítra."
Poté, co se objevil "štíhlý podnik", změnila se i konkurence. Už nikdy
nebude jako bývala. Bude nepoměrně urputnější.
Je to kniha zvláštní už tím, že v krátkém úvodu je jakoby obsažena v
krystalické podobě. Vznikla po pětiletém studiu dvaceti předních japonských
podniků. O nové konkurenci praví: "Jakmile se podniky staly štíhlými, tj.
přijaly výrobu just-in-time, totální koncepci jakosti, týmové uspořádání práce,
spolupracovní vztahy s dodavateli, dokáží reagovat rychleji než jejich konkurenční
prostředí. Tyto rychlé reflexe dovolují udržitelnou konkurenční výhodu, o níž se
masoví výrobci téměř s jistotou domnívali, že je nedosažitelná. Štíhlé podniky
však konkurují tak, že vytvářejí dočasné a stěhovavé konkurenční
výhody." To je vysoká škola managementu současnosti!
Na pomoc si autor vytvořil trojosé měřítko, na němž měří konkurenční
schopnost: na jedné ose funkčnost, tedy užitnost, na druhé jakost, na třetí
výrobní náklady. U každého zkoumaného podniku rozebírá, po které ose dospívá
nejdál. V zobecnění podniků amerických a japonských shledává, že pokud jde o
funkčnost (užitnost) výrobků, jsou Američané lepší, v jakosti a nízkých
nákladech naopak vedou zřetelně Japonci. Čili americký průmysl vyniká svými
výrobky, japonský způsobem výroby.
Závěr: v odvětvích, kde štíhlé podniky dominují, zvítězí ti, kdo dosáhnou
nejvyšších hodnot v tomto "tripletu přežití". /Ji/
Název knihy: Fordové,
americký epos
Autor: Collier, P. - Horowitz, D.
Nakladatelství: Jan Kanzelbauer, Praha: 1995, 452 s.
Stručný obsah:
K manažerské literatuře patří životopisy a memoáry vynikajících podnikatelů a
manažerů. K těm, co stáli u zrodu moderní výroby a moderního řízení se najisto
počítá H. Ford.
O něm, o jeho pracovních a životních zásadách, o jeho průmyslovém průkopnictví a
dost zamotaném běhu života už bylo napsáno bezpočet knih a statí. Některé byly
plny obdivu, jiné naopak zhořklé sudičstvím, ale nikdo mu nemohl upřít velikost,
když vytvořil Fordovy závody. "Fordismus" je ve výrobě a v managementu
nestárnoucí pojem.
Od H. Forda se začíná moderní hromadná velkovýroba. V květnu 1927 opustil
montážní pás vůz, s kterým začinal v roce 1910 závratný průmyslový nástup,
model T, s přezdívkou "Plechová Líza"; nesl výrobní číslo 15,000 000!
Slíbil Americe, že ji "posadí za volant", že vyrobí "vůz dost veliký
pro rodinu a dost malý, aby jej mohl obstarat jeden člověk". Když platil svým
dělníkům 5$ za den, stála jeho Plechová Líza nakonec jen 245 $. Automobil se stal
"nejameričtějším výrobkem".
Pro Čechy je toto čtení nabádavé i z toho hlediska, že jsme měli svého
"Moravského Forda", Tomáše Baťu. Žil přirozeně jiný život, ale najdeme
nemálo společného.
Dva zkušení autoři (napsali podobnou knihu o Rockefellerových a Kennedyových)
zpodobnili Forda, jeho rodinu a potomky v plnosti jejich snah a zážitků, geniality i
předsudků, umění řídit i neumění vyjít s lidmi (i se sebou samými). Vyšla kniha
plná poučení i napětí. Potvrzuje slova, která o H. Fordovi, zakladateli dynastie,
řekl jeden z jeho znalců: "Uplyne sto let, než poznáme, zda nám pomohl nebo
uškodil. Určitě nás však nenechal tam, kde nás našel."
Už uplývá oněch sto let; můžeme však již účtovat? Nejspíš tento výrok
zopakujeme na další období. /Ji/
Název knihy: Managing
Performance through Training & Development
Management výkonnosti firmy
prostřednictvím výchovy a vzdělávání
Autor: Monica Belcourt - Phillip C. Wright
Nakladatelství: Nelson Canada Series in Human Resources Management, Scarbourgh, Ontario:
1996
Stručný obsah:
V každé organizaci existuje jeden typ zdrojů, který je nenapodobitelný, jsou to
lidské zdroje. Kanadské nakladatelství Nelson vydává řadu příruček, týkajících
se různých aspektů řízení lidských zdrojů v organizacích s cílem zaměřit
pozornost managementu na tento kritický aspekt rozvoje konkurenceschopnosti jimi
ovlivňovaných firem. Monica Belcour, docentka katedry administrativních studií
Atkinson College York University, která je editorkou této řady, do ní zařadila také
publikaci, kterou napsala spolu s Phillipem C. Wrightem, docentem katedry řízení
lidských zdrojů University of New Brunswick. Tato publikace je věnována otázkám
vlivu systému výchovy a vzdělávání pracovníků organizace na zvyšování její
podnikatelské výkonnosti.
I když je orientována adresně na podmínky kanadských organizací, nalezne v ní
český čtenář řadu inspirativních podnětů a námětů, které je možné převzít
bez větších úprav a přímo uplatnit také v našem podnikatelském prostředí. Kniha
je psána didakticky, v tom autoři nezapřou své akademické působení, je však
doplněna řadou praktických pokynů a podrobným výkladem metodických postupů,
orientovaných na navrhování vzdělávacích a tréningových programů přímo pro
jednotlivé firmy. Seznámit s jejím obsahem by se měli všichni, kdo nějakým
způsobem ovlivňují rozvoj lidských zdrojů v podnikatelské sféře. Především
však pracovníci personálních útvarů, kteří jsou zodpovědni za výchovu a
vzdělávání pracovníků ve firmě. Rozhodně to pro ně nebude ztrátou času. Kniha
je rozčleněna do 14 kapitol, v jejichž obsahu jsou probírány v logickém pořadí
jejich provádění jednotlivé kroky postupu směřujícího ke vzniku účelně
pojatých a efektivně připravených vzdělávacích a tréningových programů pro
různé kategorie zaměstnanců firmy.
První kapitola s názvem totožným s názvem celé publikace - Management výkonnosti
firmy prostřednictvím výchovy a vzdělávání - je úvodem do probírané
problematiky, když ve své úvodní části charakterizuje historický vývoj modelů
procesů výchovy a vzdělávání v tržním prostředí. Tři hlavní složky tohoto
modelu: vnější prostředí, organizace a lidé, jsou představeny rolemi, které
sehrávají v procesech výchovy a vzdělávání.
Ve druhé kapitole, s titulem Tréningová funkce, je rozebírán management procesů
výchovy a vzdělávání z hlediska jejich plánování, organizování, financování a
také marketingu. Je zdůrazněna skutečnost, že sebelépe připravený vzdělávací
program se mine svým účinkem, nenalezne-li odezvu u těch, pro něž je určen.
Třetí kapitola, nazvaná Zainteresovaní na výchově a vzdělávání, zařazuje
procesy výchovy a vzdělávání pracovníků do širšího rámce působnosti
institucí, účelem jejichž vzniku je poskytovat služby v této oblasti. Počínaje
vládními orgány (vzhledem ke specifice správního uspořádání Kanady je zvlášť
posuzována úloha federální a zvlášť úloha provinčních vlád), přes roli
místní samosprávy až po zaměstnavatelské instituce. V tomto rozboru nechybí ani
části, věnované úlohám podnikatelských zájmových svazů, vzdělávacích firem,
profesionálních sdružení a také odborů. Přitom oblast výchovy a vzdělávání,
především rekvalifikace pracujících, je označena za hlavní úlohu odborů na prahu
příštího století, když právě péčí o zvyšování kvalifikace svých členů
mohou odbory nejlépe ochraňovat jejich zájmy.
Po vymezení skladby prostředí, ve kterém se výchova a vzdělávání realizuje, a po
definici vzdělávacího procesu jako podnikatelské funkce, přistupují autoři od
čtvrté kapitoly, nazvané Analýza potřeb: Metody a postupy, k rozboru jednotlivých
kroků postupu vytváření vzdělávacích programů, či lépe řečeno, zpracování
jejich projektů. Východiskem je samozřejmě zjištění objektivně existujících
vzdělávacích potřeb, když v této kapitole je popisována metodologie analýzy
vzdělávacích potřeb včetně postupů vyhodnocování získaných analytických
výsledků.
Na zjištěné existující vzdělávací potřeby je nutné reagovat vymezením cílů
vzdělávacích programů a tento krok je rozebírán v páté kapitole s názvem
Stanovení cílů. Autoři doporučují tyto cíle presentovat verbálně, písemnou
formou, přičemž zdůrazňují šíři jejich spektra zahrnující nejen znalosti, ale
také postoje, dovednosti a kulturní hodnoty. Upozorňují přitom na chyby, kterých by
se měli navrhovatelé cílů vzdělávacích programů vyvarovat.
Šestá kapitola, nazvaná Alternativy a doplňky, upozorňuje na skutečnost, že
vzdělávací programy nejsou vždy nejúčinnějším postupem pro naplnění
existujících vzdělávacích potřeb. Uvádí proto alternativní postupy, když
největší pozornost věnuje aktuálním postupům koučingu.
Obsahem sedmé kapitoly, označené titulem Provedení vzdělávacího programu, je rozbor
toho, co a jak musí být zajištěno ještě předtím, než je program zahájen, v jeho
průběhu a také po jeho skončení. V přípravné fázi je nutné zajistit vhodný
výběr účastníků a jejich motivaci k aktivnímu zapojení se do výuky připraveného
programu. Po ukončení programu je nutné zhodnotit jeho účinnost, prověřit jak
přispěl ke zlepšení pracovní výkonnosti jeho absolventů. Na tuto zpětnou vazbu se
často zapomíná, což je m. j. příčinou podcenění přínosu procesů výchovy a
vzdělávání pro dosahování strategických podnikatelských cílů firmy.
V osmé kapitole, jejíž koncepce je zřejmá z jejího názvu Návrh programu, jsou
probírány metody, kterými lze zajistit naplnění stanovených vzdělávacích cílů
jak obsahovou skladbou programu, tak i pedagogickými prostředky.
Devátá kapitola s názvem Metody výuky je věnována porovnání různých způsobů
provádění vzdělávacích programů, když klasická presentace jejich obsahu formou
přednášek a cvičení ve třídě je autory považována za již překonaný
pedagogický přístup. Autoři zdůrazňují nezbytnost měnit myšlení účastníků
vzdělávacích programů prostřednictvím interaktivních metod výuky, založených na
uplatnění prostředků audiovizuální techniky a informační technologie při
praktickém hodnocení případových studií.
Desátá kapitola, nazvaná Rovnost v přístupu ke vzdělání, je svým zaměřením
typickou pro kanadské poměry, když zdůrazňuje rovnoprávnost rasovou, žen a menšin.
Pro českého čtenáře má jen ilustrativně-informační přínos o tom, jaké
problémy v přístupu ke vzdělávacím příležitostem se řeší jinde.
Jedenáctá kapitola pod titulem Náklady na vzdělávání je věnována důležitým
otázkám sestavování rozpočtu vzdělávacích programů. Ekonomická efektivnost
výchovy a vzdělávání, hodnocená poměrem přínosy/náklady, je přitom celkem
dobře uplatnitelným ukazatelem. Ovšem za podmínky, že je realisticky stanovena.
Postupy, které to umožňují, jsou v této kapitole podrobně představeny nejen jako
odpověď na otázku jak, ale zároveň i na otázku proč.
Dvanáctá kapitola pod názvem Hodnocení uzavírá analýzu jednotlivých kroků
zpracování projektu vzdělávacího programu tím, že zaměřuje pozornost na
výsledky, t.j. na to, do jaké míry byly specifikované cíle programu dosaženy.
Zejména ve vztahu k objemu nových (a osvojených si) znalostí, ke změnám v projevech
pracovního chování a k vyšší pracovní výkonnosti každého jeho absolventa.
Presentované metody hodnocení přitom umožňují srovnání mezi jednotlivými
programy.
Třináctá kapitola Rozvoj managementu je věnována specifickým aspektům výchovy a
vzdělávání manažerů. Ti, vzhledem ke své specifické roli v organizaci, musí být
připravováni odlišně od jiných (nemanažerských) pracovníků organizace.
Odlišnosti, resp. shoda v provádění kroků, rozebíraných od čtvrté až po
dvanáctou kapitolu, presentované v této kapitole, jsou východiskem pro výklad
metodologie přípravy manažerských vzdělávacích programů.
Závěrečná čtrnáctá kapitola, příznačně nazvaná Trendy, uvádí názory autorů
na další vývoj pojetí výchovy a vzdělávání v organizaci. Lze jen souhlasit s
jejich názorem, že hybnými prvky tohoto vývoje jsou nové technologie a měnící se
pojetí kultury společnosti.
Po alespoň rámcovém prostudování této publikace získá každý její čtenář
ucelenou představu o tom, jak navrhovat procesy výchovy a vzdělávání, na co přitom
zaměřit prioritně pozornost a také o chybách, kterým by se měl rozhodně v tomto
svém úsilí vyhnout. Cenná na této publikaci je hlavně její praktická orientace. Je
průvodcem čtenáře po cestě vedoucí k vyšší podnikatelské výkonnosti firmy a
poskytuje mu nejen návoda jak po ní úspěšně dospět k cíli, ale také jak
překonávat všechny překážky, které se na této cestě mohou vyskytnout. (Zbyněk
Pitra)
Název knihy:
Principle-Centered Leadership.
A Philosophy for Life and for
Success in Business.
Schopnost vést založená na principech: Filosofie života a úspěchu v podnikání
Autor: Stephen R. Covey
Nakladatelství: Simon & Schuster, London: 1992, 334 s.
Stručný obsah:
Autor uvádí svou knihu citátem: "Dej muži rybu, zbavíš ho hladu na jeden den.
Nauč ho rybařit, zbavíš ho hladu na celý život." Ten je východiskem jeho
přístupu ke zpracování pro mnoho čtenářů nepochybně velmi zajímavé publikace,
zaměřené na praktické rady pro sebevědomé jednání člověka v každé životní
situaci. Ve své knize autor shrnuje své zkušenosti z řady kursů, které k tomuto
tématu velmi úspěšně uspořádal. Jeho rady směřují k tomu, aby každý, kdo si
tuto knihu přečte, věděl nejenom jak jednat, ale také proč jednat způsobem, který
doporučuje. Základnou, ze které ve svém výkladu vychází, jsou čtyři dimenze
principů, z nichž by měl každý jednotlivec ve svých projevech vycházet:
- bezpečí; opírající se o vědomí hodnot, identity, síly vlastní osobnosti a
schopnosti sebeocenění,
- hodnotová orientace; založená na preferenci společenských tradic a kulturních
návyků, získaných výchovou,
- moudrost; získaná životní zkušeností spolu s pochopením toho, jak různé složky
jeho hodnotové orientace spolu souvisí,
- vůle; schopnost jednat a prosadit svůj názor, opírající se o vlastní moudrost.
Kniha v celkovém rozsahu 334 stran textu, doplněného názornými ilustrativními
schématy, je rozdělena do dvou hlavních částí. První se, pod titulem Účelnost
osobních postojů a interpersonálních vazeb, zaměřuje na výklad zásad, kterými by
se měl jednotlivec řídit při svém veřejném působení i v soukromém životě,
když nosným krédem celého pojetí této části je vlastní důvěryhodnost ve
spojení s důvěrou, projevovanou partnerům. Druhá část, nazvaná Vývoj
vnitroorganizačních vztahů a manažerských postojů, je věnována zásadám, kterými
by se měli řídit všichni jednotlivci působící v manažerské roli. Nosným krédem
druhé části je posilování pocitu spoluodpovědnosti spolupracovníků za vlastní
výsledky a vytváření atmosféry přirozené spolupráce uvnitř organizace. Přitom
zásady, prezentované v první části jsou jádrem, na které se nabalují zásady,
doporučované v části druhé. Autor tímto pojetím zdůrazňuje neodlučitelnost (a
také s tím spojenou nerozlišitelnost) soukromých a veřejných manažerských projevů
jednotlivce, vykonávajícího ve vztahu k jiným vedoucí roli.
První část je rozdělena do 13 relativně krátkých kapitol, v nichž autor poskytuje
čtenáři návod jak se vyrovnat s klasickými dilematy současného životního stylu,
poznamenaného spěchem, nedostatkem času a nutností reagovat na neustálé změny ve
svém okolí. Lze je charakterizovat následujícími problémy:
- Jak dosáhnout rovnováhy mezi požadavky zamětnání a požadavky rodiny, přátel,
rozvoje vlastních zájmů a vlastních ambicí?
- Jak se správně orientovat v dnešním světě, když tradiční strategie a plány
osobního rozvoje se ukazují jako málo užitečné v prudce se měnícím prostředí?
- Jak se vyrovnat se slabostmi jiných lidí s pochopením pro jejich situaci a bez jejich
obviňování z neschopnosti?
- Jak se stát platným členem kolektivu při respektování diversity vlastností i
zájmů jeho členů?
- Kde začít se sebevýchovou a jak si nalézt čas na vlastní vzdělávání a
sebezdokonalování?
Autor přitom zdůrazňuje, že jím navrhovaná řešení těchto problémů nejsou
schopna přinést výsledky rychle a bez většího vlastního úsilí. Práci na rozvoji
vlastní osobnosti přirovnává k práci na farmě: dříve než je možné sklízet,
musí se zasít a trpělivě, v celém dlouhém vegetačním cyklu (aniž by se cokoliv
podstatného vynechalo), pečovat o dozrávající úrodu.
Všechna jeho doporučení se někdy až monotónně soustřeďují kolem dvou principů -
vlastní důvěryhodnosti osoby vedoucího, která se musí opírat o charakter a
kompetence, a důvěry věnované partnerům při hledání styčných momentů pro
spolupráci, což se musí projevit empatií k jiným a v pozitivní komunikaci s nimi.
Spolu s autorem považuji za důležité, aby si každý jednotlivec uvědomil, že
spolupráce s ostatními není "hra s nulovým součtem", kdy úspěch jednoho
je prohrou druhého, ale její základnou jsou přínosy pro všechny.
Druhá, o něco rozsáhlejší, část prezentuje v 18 kapitolách opět řadu
praktických návodů pro manažera, který je postaven před řešení řídících a
organizačních problémů, které lze charakterizovat takto:
- Jak vytvořit organizační kulturu přizpůsobivosti a trvalého vylepšování
výkonnosti při zachování pocitu jistoty a stability pro všechny zaměstnance?
- Jak zajistit, aby každý pracovník firmy pociťoval spoluzodpovědnost za dosažení
jejích strategických podnikatelských záměrů ve stejném rozsahu jako ti, co je
vytýčili?
- Jak vytvořit vhodné podmínky pro uplatnění kreativity a schopnosti všech
pracovníků firmy, když to jimi zastávané pracovní role ani nevyžadují?
- Jak změnit poslání organizace v její "ústavu", v základní principy,
kterými by se mělo řídit pracovní (ale do značné míry i mimopracovní) chování
každého jejího zaměstnance?
- Jak napomoci vzniku takové organizační kultury, kdy představitelé managementu firmy
jednají se svými podřízenými jako se zákazníky a svěřují jim roli expertů pro
řešení přidělených pracovních úkolů?
- Jak vyvolat atmosféru harmonické spolupráce a týmové spoluzodpovědnosti za
podnikatelské výsledky firmy, jejíž zaměstnanci se po mnoho let zapojovali do
meziútvarových soubojů o prestiž a přidělování omezených zdrojů, navzájem se
kritizovali a zvykli si na politikářské pletichy jako na způsob vzájemných
vnitrofiremních vztahů?
Při řešení těchto problémů musí, jak autor trvale zdůrazňuje, manažer vycházet
sám od sebe. Jeho úsilí o vylepšení vnitroorganizačního prostředí musí vycházet
z pokroku jeho snahy o vlastní sebezdokonalení. Jinými slovy, chce-li dnešní manažer
úspěšně vést své spolupracovníky, musí na ně působit především osobním
příkladem, jenom tehdy jsou jeho snahy akceptovány jako důvěryhodné.
Přitom řešení výše citovaných problémů vyžaduje ještě více
"farmářský" přístup, sklízet úrodu až poté, co bylo učiněno vše
potřebné pro její dozrání. Autor upozorňuje na to, že i Bůh tvořil tento svět
postupně, po šest dní, než mohl den sedmý po práci odpočívat.
Návody na řešení řídících a organizačních problémů se také soustřeďují
kolem dvou základních principů: poskytování důvěry podřízeným delegací
pravomocí a zodpovědnosti a posilování atmosféry vzájemné spolupráce. Jejich
uplatnění je ztíženo především tím, že působení manažera na pracovní kolektiv
se odehrává ve dvou rovinách - racionálního působení na změny ve vědomí
pracovníků a emotivního ovlivňování změn v jejich podvědomí. Opomíjení
emotivní roviny (je, bohužel, velmi časté) je nejčastější příčinou vzniku
mentálních bariér ve vztahu mezi managementem a ostatními pracovníky firmy.
Kniha je napsána velmi srozumitelnou formou, je logicky vhodně rozčleněna a autor se
při výkladu opírá o ilustraci svých vývodů příklady chování jednotlivců i
kolektivů ve vypjatých situacích. Čtenář, který pozorně sleduje text, dokáže v
mnoha případech již předem odhadnout, k jakým závěrům autor dospěje (pokud se
drží jeho logiky uplatnění pouhých čtyř základních principů vedení lidí).
Někdy však může být i neočekávaně překvapen, což činí četbu této knihy
trvale zajímavou. Publikace je určena všem manažerům, kteří usilují o zlepšení
svého stylu vedení. Musíme však upozornit, že ten, kdo očekává, že se mu jejím
prostřednictvím dostane do ruky "kuchařka" s návody jak jednat v různých
situacích, bude zklamán. Jednoduché a rychle použitelné návody v ní nenalezne.
Avšak ti manažeři, kteří jsou ochotni věnovat svůj vzácný čas přemýšlení o
doporučeních autora, v ní naleznou zdroj nesmírně cenných podnětů pro vlastní
rozvoj. A knihu budou číst se zájmem, a jsem přesvědčen, že i s potěšením.
(Zbyněk Pitra)
Název knihy: The Four
Levers of Corporate Change
Čtyři nástroje podnikových
změn
Autoři: Brill, Peter a Worth, Richard
Předmluva: prof. Wind, Jerry , The Wharton School
Nakladatelství: AMACOM: 1996, 192 s.
Nový model, pronikající do problému náročných, ůspěšných změn v organizaci. K
argumentaci, že technické zásahy neberou ohled na lidskou přirozenost přistupuje tato
kniha s přístupem, který staví lidské chování do středu jakýchkoliv pokusů o
změny. Poskytuje čtyři nástroje nebo vodítka ke změnám, které mohou manažeři a
ředitelé použít pro úspěšné zahájení a provádění změn . Rovněž
vysvětluje, jak použít tyto čtyři nástroje k získání 12 charakteristických
znaků vynikajícících organizací.
Přínos:
- Většina pokusů o změny je ohrožena poklesem morálky.Čtyři nástroje zde
vytyčují cesty pro zaměstnavatele, jak se raději vyrovnat se změnami, než postupovat
proti nim.
- Vypracováno na základě původních výzkumů včetně rozsáhlých rozhovorů se
zkušenými řídícími pracovníky.
- Živá a čtivá kniha, nikoliv suchá učebnice.
- Skutečné příklady, více souvislostí než učebnice.
Obsah: Část I - Osnova pro změny, Část II - Čtyři nástroje, Část III -
Zajištění permanentního úspěchu.
Určeno pro: vrcholový management, ředitele a konzultanty.
Název knihy: Creating
Growth from Change. How You React, Develop and Grow
Založit růst na změnách
Jak reagujete, rozvíjíte se a rostete
Autor: Eales-White, Rupert
Nakladatelství: Listopad 1996, 244 s. (brožovaný výtisk)
Změna je v současné době nevyhnutelnou součástí života podnikatele a to, jakým
způsobem pracujete a reagujete na změnu, může znamenat rozdíl mezi udržením a
ztrátou zaměstnání, může být dělítkem mezi setrváním na stávající pozici
nebo kvalitativním zlepšením. Nový paperback se stane čtenářským průvodcem
změnami, které mají zásadní účinek na aktivity, týmy a organizace. Autor poskytuje
stimulující návod jak maximalizovat příležitosti, které změny nabízejí pro
osobní rozvoj, a ukazuje čtenáři, jak dosáhnout dalšího růstu zkoumáním,
objevováním, uvažováním a činností. Tato kniha, která podporuje vlastní aktivitu,
začíná dotazníkem pro sebehodnocení, aby pomohla čtenáři pochopit, jak reagovat na
změny a jak zvýšit stávající úroveň.
Přínos:
- Obsahuje interaktivní , sebehodnotící dotazník.
- Praktické rady a případové studie, ilustrující jak se vypořádat se změnami.
- Provádí čtenáře rozsahem a problematikou změn a jejich očekávávní, vnímání
a využití objevů.
Obsah:
Předmluva, Změny a vzdělání, Objevy, Působení a vlivy, Rozvojové úrovně a
vedení, Reakce na změny, Iniciace změn, Zkušenosti, Vývoj skupiny, Růst organizace,
Závěr: Přesvědčující soupis.
Určeno pro: manažery všech úrovní, pracovníky pro rozvoj managementu,
instruktory a konzultanty.
Předchozí vydání: ISBN 0-07-707933-7.
Název knihy:
Simultaneous Management. Managing Projects in a Dynamic Environment
Simultánní řízení.
Řízeníprojektů v dynamickém prostředí
Autor: Laufer, Alexander
Nakladatelství: AMACOM: listopad 1996, 300 s.
Dnešní obchodní prostředí se muselo naučit vyrovnat s konstantními změnami a
žádná metoda řízení projektů neslouží požadavkům jak neustálých změn tak
zároveň simultánního řízení. Je to metoda rozhodování manažerů projektů, aby
je efektivně dokončili v podmínkách, kde převládá chaos. Tato kniha kombinuje
klasickou teorii řízení se simultánním řízením projektu. Vysvětluje jeho stupně
a identifikuje neformální metody, používané projektovými manažery a zobrazuje
vztahy mezi lidmi a souběžnými prioritami úkolu.
Přínos:
- Výhody zcela nové teorie projektového řízení, které je založeno na rozsáhlém
výzkumu.
- Velmi praktická a použitelná kniha.
- Obsahuje skutečné příklady ze života zkušených a úspěšných manažerů.
- Široký záběr: krátkodobé plánování, projekty řízení lidí a systémů.
Obsah:
Část I - Systematické a integrační plánování, Část II - Aktuální řešení
vzhledem k proměnlivosti podmínek, Část III - Izolovanost a absorpce, Část IV. -
Vnitřní a vnější schopnost vedení, Část V - Kolektivní práce, Část VI.- Fáze
překrývání, Část VII - Jednoduché postupy práce, Část VIII - Intenzivní
komunikace, Část IX - Systematické monitorování.
Určeno pro: projektové manažery, programové manažery a manažery hlavních
projektů.
Název knihy: Corporate
Culture/Team Culture. Removing the Hidden Barriers to Team Success
Podniková kultura/Týmová
kultura. Odstraněním skrytých překážek k týmovému úspěchu
Autoři: Sherriton, Jacalyn a Stern, James L.
Nakladatelství: AMACOM: listopad 1996, 208 s.
Praktický a systematický přístup k vytváření nebo ke změnám podnikové kultury,
aby akceptovala a podporovala formální skupinovou strukturu. Autoři prezentují
vlastní praktický a vyzkoušený model pro změny kultury. Kniha rovněž ukazuje, jak
lze změnit dílčí kultury jednotlivých oddělení i v případech, kdy je celý podnik
v útlumu.
Přínos:
- Ukázka, jak dosáhnout úspěchu v obtížném přechodu k týmově strukturované
organizaci.
- První kniha, která se zabývá celým rozsahem kulturních změn v kontextu týmů.
- Reálné případové studie tří společností ( Mobil, Oil, IBM) a další názorné
příklady.
- Založeno na aktuálních zkušenostech skutečných společností, model knihy je
zakotven v reálném dění.
Obsah:
Výzva a setkání. Něco nefunguje. Podniková kultura - chybějící návod. Měnící
se kultura podporuje skupiny Úspěšný model změny kultury. Potřeby odhadu.
Infrastruktura. Vedlejší organizace. Vzdělávání a příprava. Ohodnocení.
Určeno pro: vrcholové řízení, profesionální pracovníky v oblasti lidských
zdrojů, organizační oddělení a vzdělávací konzultanty.
Název knihy:
International Management, 3/e
Mezinárodní řízení, 3/e
Autoři: Hodgetts, Richard M. - Florida International University
Luthans, Fred - University of Nebraska
Nakladatelství: Listopad 1996, 624 s.
Jedná se o první, skutečně moderní text, kriticky zobrazující světový vývoj
devadesátých let, založený na mezinárodních výzkumech, který nabízí reálnou
orientaci řízení. Tento text je založen na vztahu celkový rámec-funkce-požadavky
budoucnosti a do hloubky probírá strategické a behaviourální dimense mezinárodního
managementu spolu s mnoha učebními pomůckami.
Přínos:
- Nová kapitola pojednává o politickém ( zejména Čína, střední a východní
Evropa), právním, ekonomickém a technickém rozměru dnešního hospodářského
prostředí, které působí na nadnárodní sdružení.
- Obsahuje unikátní novou část o globální konkurenceschopnosti, která se přesunuje
z oblasti celkové kvality do učení se organizací, které jsou na úrovni světové
špičky. Reaguje na dění.
v mezinárodní oblasti.
Nabízí nový dosah kulturního rozměru, založený na pracích Fonse Trompenaarse a
Hofstedeho.
- Obsahuje novou kapitolu o rozmanitosti řídících organizačních kultur.
Pojednává o etice a sociální odpovědnosti a věnuje zvláštní pozornost postavení
žen v řídícím procesu ve světě.
- Obsahuje šestnáct nových závěrečných bodů - téměř všechny byly napsány
specielně pro tento text.
Název knihy: Your
Signature Path. Gaining New Perspectives in Life and Work
Vaše vlastní cesta. Jak získat
nové perspektivy v životě i v práci
Autor: Bellman, Geoffrey M.
Nakladatelství: Berrett - Koehler: listopad 1996, 200 s.
V běžném životě každý z nás kráčí po vlastní stezce na planetě Zemi , kde
zanechá své vlastní znamení nebo vyšlapanou cestu. Cesta každého z nás je
rozdílná tak, jako jsou rozdíly v tom co děláme. Toto je kniha pro každého, kdo
uvažuje o svém životním směru, a poskytuje pohledy, provokující myšlenky a
praktické nástroje pro zhodnocení, kdo jste, co děláte a kudy může vést vaše
cesta.
Přínos:
- Vede čtenáře k ohodnocení vlastních rysů s porozuměním jejich vlastním úlohám
a jasnému a účelnému jednání.
- Nabízí čtenáři novou a povzbuzující vizi na jeho místo ve světě.
- Obsahuje praktická cvičení pro posouzení vztahů mezi sebou, prací a společností.
Určeno pro: každého, kdo hodnotí svou pozici v životě a pro ty, kteří hledají
zaměstnání.
Název knihy: Training
Games for the Learning Organization. 50 Experiential Learning Activities
Cvičné hry pro učící se
organizace. 50 aktivit, založených na vlastní zkušenosti
Autoři: Kirk, James a Kirk, Lynne
Nakladatelství: Listopad 1996, 270 s. 30 obr.
Učící se organizace je jedním z nejaktuálnějších pojmů ve vzdělávání a
rozvoji, ale je zejména obtížné ji vyučovat a zavádět. Tato kniha je nyní
významným průlomem a poskytuje 50 nových her, věnovaných této oblasti a pomáhá
učitelům zavádět teorii do praxe.
Konkrétní činnosti brilantně vysvětlují pojmy, uvedené v práci Petera Sengeho
”Pátá disciplina , která razila pojem učící se organizace. Důraz je kladen
na praktické uplatnění v klíčových oblastech jako jsou benchmarking, řešení
konfliktů, čelení rizikům a pracovní týmy.
Přínos:
- Pomáhá vyučujícím ušetřit čas při provádění kurzů.
- Kniha je rozdělena do přehledných částí, které umožní vyučujícímu rychle
nalézt nejvhodnější hru.
- Hry jsou pojaty jako nejefektivnější způsob, jak přiblížit zaměstnancům
pochopení nových termínů.
Určeno pro: vyučující, oddělení lidských zdrojů, vedoucí pracovních týmů,
liniové manažery a další pracovníky.
Název knihy:
Indoor/Outdoor Team Building Games for Trainers. Powerful Activities From the World of
Adventure. Based Team Building and Ropes Courses.
Interní a venkovní hry pro
budování týmu - příručka pro vyučující. Působivé pohybové činnosti pro
vybudování týmu a získání praktických znalostí.
Autor: Snow, Harrison
Nakladatelství: Listopad 1996, 175 s.
Sbírka 62 her a fyzických činností, založených na hrách, určených pro kurzy ve
venkovním prostředí. Tyto hry jsou velmi zjednodušeny pro provádění v učebně.
Každá aktivita je úplná, včetně jasných učebních témat, učebních pomůcek,
časového rozsahu, pokynů a vysvětlení.
Přínos:
- Levnější alternativa , než drahé exteriérové kurzy.
- Každá činnost vyžaduje jen jednoduché pomůcky a může být realizována na
hřišti, parkovišti a dokonce i v místnosti
- Úspěšně vyzkoušené hry, formulované na přístupné úrovni.
Určeno pro: vyučující, facilitátory, vedoucí skupin a liniové manažery
Název knihy:
Transforming the Organisation
Přeměna organizace
Autoři: Francis J. Gouillart, James N. Kelly
Nakladatelství: Listopad 1996, 336 s.
”Do budoucna zaměřený, přesto praktický projekt pro restrukturaci a obnovu
podniku. (Publishers Weekly)
Pro úspěšnou soutěž v dnešním, rychle se měnícím tržním prostředí, se musí
organizace naučit jak se soustavně transformovat. Tato revoluční kniha nyní odhaluje,
jak mohou organizace využít nových zdrojů růstu tím, že si osvojí filosofii změn.
Přínos:
- Paperbackové vydání vysoce úspěšného titulu o řízení.
- Bestseller - nedávný finalista v kategorii řízení podniku soutěže ”Global
Business Book Awards .časopisu Business week.
- Ilustruje klíčové pojmy s využitím řady reálných příkladů a
případových studií.
Obsah:
Osnova pro transformaci. Část 1. Osnova pro dosažení mobilizace - Utvoření vise -
Vybudování systému měření. Část 2.. Restruktualizace tvorby ekonomického modelu -
Konfigurace fyzické infrastruktury - Nový návrh architektury práce. Část 3.
Znovuoživení frekventovaných míst obchodu - Myšlenka nového obchodu - Změna
pravidel v informační technologii. Část 4. Obnova - Rozvoj systému odměňování -
Výstavba individuálního učebního systému - Rozvoj organizace.
Určeno pro: vedoucí pracovníky, manažery a široký okruh čtenářů v podnicích.
Název knihy: The
Learning Company. A Strategy for Sustainable Development, Second Edition
Učící se podnik. Strategie pro
trvalý rozvoj
Autoři: Mike Pedler, John Burgoyne and Tom Boydell
Nakladatelství: Listopad 1996, 224 s.
Nové vydání této vysoce úspěšné knihy je plně přepracováno pro dnešní
prostředí. Autoři pomáhají čtenáři určit současný stupeň rozvoje společnosti
a vytvořit program rozvoje pro budoucnost. Nyní je kniha rozdělena do čtyř částí a
poskytuje nové nástroje, jako jsou dotazníky pro učící se podnik. Kniha nabízí
sondy do oblasti plánování a vytváření organizací, které jsou schopny adaptace,
změny a rozvoje.
Přínos:
- Vysoce aktuální pro dnešní potřeby organizací.
- Obsahuje nové náměty a koncepce.
- Obsahuje novou část ”Reflexe , zahrnující využití počítačových sítí,
informační technologii a ekologie organizace.
- Zkušení, úspěšní autoři, proslavení v oboru rozvoj organizace.
Určeno pro: experty v rozvoji organizace a rozvoji managementu, vrcholovou a střední
úroveň managementu, konsultanty
Příbuzné tituly: Průvodce mangera v jeho vlastním rozvoji ( 0 07 707802 0, 1994 Cena:
14,95 GBP nebo 42,00 DM ); Směrem k učící se organizaci ( 0 07 707802 0, 1994 Cena:
24,95 GBP nebo 67,00 DM ); Perfect PLC? ( 0 07 709130 2, 1995 Cena: 19,95 GBP nebo 51,50
DM )
Předešlá edice: 0 -07-707479-3
Název knihy: The
Learning Edge. How Smart Managers and Smart Companies Stay Ahead
Schopnost učit se jako
konkurenční výhoda. Jak chytří manažeři a chytře si počínající společnosti
zůstávají na špičce
Autor: Calhoun W. Wick
Nakladatelství: Listopad 1996, 256 s.
Kniha velmi názorně ukazuje, že konkurenční výhody dnešních progresivních
řídících pracovníků leží v bodě, kde se spojuje práce sučením, aby vytvářely
vyšší produktivitu. Vysvětluje, jak dochází k nejlepšímu získávání
vědomostí, odhaluje, jak se řídící pracovníci musí naučit zhodnotit svou
organizaci, a uvádí pětistupňový proces, kterým se stanou nejlepšími ve svém
oboru.
Přínos:
- Ukazuje manažerům, jak využít pracovní zkušenosti jako primární příležitost k
učení.
- Obsahuje audit, který ukazuje, jak vytvořit program učící se organizace, jak
vybudovat učící se týmy a jak motivovat zaměstnance k vyšší adaptabilnosti a
ochotě riskovat.
- Kapitola Nejlepší cvičení ”, ve které jsou soustředěny aktuální
zkušenosti učících se organizací včetně firem Motorola, Hewlett - Packard, Du Pont
a Kodak.
Název knihy: Trénink
obchodního jednání
Autor: Khelerová, V.
Nakladatelství: Grada, Praha: 1995, 96 s.
Útlá knížka pojednává o schopnostech potřebných při obchodním jednání. V
úvodu autorka zdůrazňuje, proč ji napsala: základem obchodního úspěchu je dobrý
výrobek nebo služba, ale neméně významné je umět o tom přesvědčit zákazníka.
Větší část knížky byla vytěžena z přípravy obchodních zástupců. Najde se v
ní nemálo užitečného poznání prověřeného obchodní praxí. Hlavní části knihy
jsou image firmy, komunikační dovednosti, motivace zákazníků, vlastní obchodní
jednání, prezentace zboží.
Avšak zájem o ni by se neměl omezovat pouze na obchodní zástupce. V širším slova
smyslu je jím každý u firmy, s nímž možný zákazník přijde do styku, od vrátnice
po ředitelnu. Denně jsme svědky, jak mnoho obchodní jednací rutiny schází.
Název knihy: Řízení
lidských zdrojů, základy moderní personalistiky
Autor: Koubek, J.
Nakladatelství: Management Press, Praha: 1955, 350 s.
Čeho je dnes v manažmentu nejvíc potřeba? Ať vezmeme na pomoc kteroukoli řadicí
stupnici, práce s lidmi bude vždy v popředí. S tím také knížka začíná.
Následuje bohatý obsah, který se pohybuje mezi výkladovou učebnicí a příručkou,
členěný do 112 kapitol.
Kdo se zabývá personalistikou, najde v knize systematickou oporu pro svou běžnou
práci. Sledujme názvy oddílů: úloha řízení lidských zdrojů v podniku,
personální plánování, analýza pracovních míst, získávání pracovníků, výběr
pracovníků, přijímání a orientace, hodnocení, rozmisťování, propouštění a
penzionování, vzdělávání pracovníků, odměňování pracovníků, pracovní
vztahy, péče o pracovníky, personální informační systém. Kniha je opatřena
potřebným rejstříkem.
Je to doporučení hodný přehledný sborník personalistiky. Jak je zvykem, začíná
kritikou minulé personalistiky, vyzvedá nový název "lidských zdrojů" jako
výraz nové koncepce, ale popravdě pokračuje v tradicích konvenční personalistiky.
Na práci o nové lidské strategii podniků si ještě budeme muset počkat.