Aktuální
otázky rozvoje managementu
Eva
Hrabětová
Radikální změny, k nimž
dochází v prostředí nejen na trhu, ale i v celém širokém okolí organizací,
vyžadují změnu způsobů a implicitní řízení. Pokud mají firmy v těchto rychle se
měnících podmínkách uspět, musí si jejich manažeři soustavně doplňovat
znalosti, získávat nové dovednosti a rozvíjet schopnosti. Management, schopný
zachytit změny v okolním prostředí a využívat nové metody a postupy, rozšiřuje
konkureční schopnost firmy a její hodnotu.
Globalizace, zostření
konkurence, urychlení všech procesů vyžaduje navíc rozhodovat se rychle a často pod
tlakem. Při svých rozhodnutích musí manažeři anticipovat budoucí vývoj, musí být
proaktivní a k tomu je nutné, aby vedle tradiční zpětné vazby (feed-back)
využívali tzv. vazby do budoucna (feed-forward). Jejich rozhodnutí mají přitom často
dalekosáhlé dopady nejen na jejich organizaci, ale i na celou širší společnost. V
této souvislosti se stále častěji zdůrazňuje vysoká odpovědnost manažerů, která
přesahuje rámec uvažování o ziscích a ztrátách jejich firmy.
Aby mohli v těchto složitých
podmínkách obstát, manažeři musí být komplexní, integrované, téměř
"renesanční" osobnosti, potřebují totiž jak technické, resp. metodické,
tak i humanitní znalosti - musí být schopni efektivně spolupracovat jak s kolegy, tak
i efektivně vést své podřízené. Vedle schopnosti hluboké analýzy musí mít
intuici, umět syntetizovat poznatky a myslet strategicky. Pak mohou přispět k úspěchu
svých organizací tím, že z problémů a obtíží budou schopni vytěžit
příležitost pro změnu a rozvoj organizace.
V rychle se měnícím
prostředí mohou uspět jen manažeři, kteří budou připraveni vytvářet kapitál na
základě mimořádně rychlého růstu přidané hodnoty. Budou muset být schopni
přinášet jiné pohledy, nové myšlenky a neobvyklá řešení - vytvářet svého
druhu nové myšlenkové proudy v organizacích, což nepůjde bez dostatečné
otevřenosti. Týmová práce přitom hraje klíčovou roli a jejím nejnovějším
úkolem je dostatečně rozšířit povědomí o tom, že změny se týkají celé
organizace. Termín učící se organizace se musí stát skutečností a bude nezbytné
spojit učení se strategií celkové změny, do níž se musí zapojit všichni.
"Všichni" neznamená jen všechny zaměstnance, ale i učitele v manažerských
školách, kteří musí umět také naslouchat a často hrají úlohu katalyzátorů
těchto změn.
Vzdělávání a rozvoj
schopností manažerů se tak nutně stává celoživotní záležitostí a soustavné
vzdělávání je ve většině západních firem již dnes považováno za
neoddělitelnou součást obsahu práce každého manažera. Pravidelná účast v
manažerských kursech je samozřejmou součástí plánů osobního rozvoje (kariéry) a
často také předpokladem pro povýšení.
Diskutovaným problémem je forma
vzdělávání a rozvoje. V současné době jen malá část přípravy probíhá při
samotné práci (on-the-job) a masového rozšíření dosud nedosáhly metody školení
při práci - koučování a mentorování (coaching and mentoring). Občas kritizovaná
(a stále převažující) forma vzdělávání mimo vlastní práci (off-the-job) má
zase jiné přednosti: vytváří příležitost pro výměnu názorů a zkušeností
zejména vrcholových manažerů, kteří by jinak neměli příležitost se sejít.
Měnící se prostředí, v
němž organizace působí, vede současně k tomu, že rozvoj manažerů získává novou
roli - v organizacích s plošší strukturou manažeři působí více jako koučové.
Vzdělávání je stále častěji chápáno jako prostředek transformace a změn
uskutečňovaných v organizaci.
Jak ale motivovat manažery
chronicky trpící nedostatkem času k tomu, aby se učili? Jednou z cest je učinit
učení součástí jejich práce, rozšířit jejich činnost tím, že je přinutíme
učit se, čímž se překoná problém návratu do školy a donutí se k zamyšlení nad
tím, které zkušenosti je možno považovat za rozhodující pro úspěšnou činnost.
Vše ale musí být svázáno s podnikatelskou strategií firmy. Rozvoj lidí se tak
stává strategickou prioritou podnikání a vzdělávání manažerů a má stále
častěji celoživotní charakter. Tyto trendy potvrdilo jednání výroční konference
Evropské nadace pro rozvoj managementu, jež se uskutečnila v červnu 1996 v Bruselu s
cílem vytyčit směry potřebného rozvoje manažerů v rychle se měnícím prostředí.
Naši manažeři si potřebu
rozvoje a vzdělávání sice uvědomují, ale pro jiné úkoly, které považují za
důležitější, nevěnují svému rozvoji dostatečnou pozornost. Přitom ve srovnání
s manažery ze západních zemí, kteří vyrostli v podmínkách tržní ekonomiky, musí
navíc překonávat pozůstatky myšlení, přístupů a metod řízení z doby
centrálně plánovaného hospodářství. Potřebují tedy nejen "doplňovat
mezery", ale současně získávat poznatky a dovednosti nové, a to v podmínkách
trasformace svých firem. To je ovšem současně také obrovská výzva pro manažerské
školy a další instituce zabývající se výchovou manažerů - vytvořit takové
programy a používat v nich takové metody a prostředky přípravy, které s maximální
efektivností umožní manažerům tyto nezbytné znalosti a dovednosti získat.