Rozhovor
s Dr. Miroslavou Kopicovou, ředitelkou Národního vzdělávacího fondu
Na cestu
novému informátoru
Redakce: Jaká je soudobá
strategie Národního vzdělávacího fondu?
Dr. Miroslava Kopicová:
Zakládací období je za námi. Ujasnili jsme si své postavení, známe hlavní
představitele a směry českého zájmu na manažerské průpravě, ohodnotili jsme si i
hlavní tvůrčí kolektivy v naší zemi, rozšiřujeme spolupráci se státními orgány
a hledáme další, a tedy "jdeme do toho naostro". V dohledné době máme na
zřeteli povzbuzení a podporu vyspělého celonárodního programu manažerské
průpravy, která nás v řízení podniků sblíží s evropskou konkurenčností. To je
krajně významný předpoklad, aby se chystané evropanství obrazilo v růstu výrobní
a obchodní výkonnosti a životní úrovně české společnosti.
R: Jakou úlohu přisuzujete
informacím a tomuto informačnímu zpravodaji?
K: Těžko bychom si svou úlohu
mohli dovolit bez pozvednutí manažerské informovanosti. Po výběrovém řízení jsme
se rozhodli pro informační službu Českého manažerského centra v Čelákovicích.
Jedním z prvních výsledků součinnosti je tento informační zpravodaj. Má být
především po ruce všem, kdo se podílejí na národním programu manažerské
průpravy. Jistě si však najde cestu k mnoha dalším.
R: V čem spatřujete hlavní
poslání této informační pomůcky?
K: Posouvat manažerské
poznání energicky kupředu. Obecně se soudí, že vzdělanost a kulturnost Českých
manažerů není špatná. A přesto bychom měli nesnadnou úlohu, kdybychom měli
ukázat, který český podnik má úroveň "světové třídy", který manažer
vyniká ve světovém srovnání. Líbí se mi výrok jednoho z našich poradců, že
prostředky Fondu nemají připadnout na nic jiného než na rozhodný pokrok podnikového
řízení. Každým novým činem se musíme dostávat blíže k vyspělé Evropě.
Dostáváme mezinárodní podporu a nemáme ani morální právo věnovat ji jen na
rozmnožování průměru.
R: Pokrok řízení je široký
pojem. Mohla byste ukázat, jak vidíte nynější priority?
K: Máme na zřeteli všestranný
pokrok řízení podniků. Nechtěli bychom nic zanedbat. Z tohoto hlediska priority,
které chceme prosazovat jsou nové a nejnovšjší poznatky a know-how.
Ale i z hlediska struktury
řízení volíme určitou prioritu. Chceme největší zájem věnovat lidské,
personální stránce řízení. Vzdělaní a schopní lidé jsou naším rozhodujícím
aktivem v nadcházejícím konkurenčním zápase. Přála bych si, aby nejen sami
manažeři, ale všichni rozhodující zaměstnanci byli dobře připraveni. Na tomto
směru rozvoje řízení jsme také již vykonali nejvíc práce.
R: Když uvádíte, že jste
vykonali značnou práci, jaký postup přitom volíte?
K: Snažím se za prvé ujistit
se o správném zaměření našich programů, a v tom se opíráme o naše nejlepší
odborníky, nacházíme oporu i v mezinárodních poznatcích. S vděčností přijímáme
radu i pomoc, kterou poskytuje bruselské ústředí a členské země Evropské unie. Za
druhé a za třetí vyhledáváme nejschopnější tvůrčí pracoviště, která mohou
poskytnout vzdělání a výcvik, a zároveň podniky, které mají předpoklady i chuť
pokročit co nejdál, a spojujeme oba dohromady. Zadáváme práce i aplikaci poznatků v
soutěžích a vybíráme nejlépe připravené.
R: Náš informační zpravodaj
má tiskovou formu. Nemáte názor, že taková forma zastará?
K: Ještě dlouho bude tisková
forma významná. Avšak nepřehlížíme informační revoluci a uplatňujeme v praxi
nové poznatky. Hlavní spojení informačního centra bude nikoli pomoci tiskovin, ale
rychlým propojením elektronickou poštou. Máme na zřeteli prudce rostoucí možnosti
Internetu a počítáme s jejich uplatněním ve styku všech účastníků národního
vzdělávacího programu.
R: Přejete něco novému
Management Digest na cestu?
K: Aby musel stále dohánět
zájem, který o něj projeví dychtiví manažeři.
/Ji/